کد خبر: ۳۶۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۰
معاون سازمان انرژي اتمي:

فك پلمپ با حضور بازرسان آژانس انجام شد

آفتاب‌‌نیوز : محمد سعيدي، با بيان اين‌كه پس از ارسال نامه‌ رسمي ايران به آژانس براي شروع تحقيقات در زمينه‌ فراوري سوخت هسته‌اي، همكاري فشرده‌اي بين سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس آغاز شد، افزود: براي تشريح دامنه تحقيقات هسته‌اي، آژانس سوالاتي را مطرح كرد كه ما به آن پاسخ داديم.

وي گفت كه دوشنبه‌شب موفق شديم با آژانس در اين زمينه به جمع‌بندي مناسبي برسيم.

سعيدي با اشاره به گفت‌وگوهايي كه بين وي و مدير كل آژانس انجام شده است گفت:‌ در اين توافق قرار شد بازرساني كه در ايران حضور دارند طي امروز محل‌هايي را كه با آژانس به توافق رسيديم، بازگشايي كنند.

معاون سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: همان طور كه در نامه ايران به آژانس براي از سرگيري تحقيقات هسته‌اي آمده، اين تحقيقات صرفا در زمينه‌ پژوهشي و تحقيقاتي است و نه بيش از آن.

سعيدي افزود: ما بين تحقيقات مربوط به سوخت و توليد سوخت تفاوت قائليم.

وي افزود: توليد سوخت همچنان در تعليق است؛ البته اميدواريم در اين زمينه نيز در چارچوبي منطقي با طرف اروپايي در آينده به جمع‌بندي مناسبي برسيم و نگراني‌هاي اروپا در اين زمينه برطرف شود.

سعيدي با اشاره به تلاش‌هاي ايران براي از سرگيري فعاليت‌هاي مربوط به تحقيقات سوخت هسته‌اي گفت: در روزهاي گذشته همكاران ما در آژانس تلاش كردند روش معقولي براي شروع تحقيقات صورت بگيرد كه خوشبختانه اين تلاش‌ها به نتيجه رسيد و با تفاهم كامل توانستيم راهي را براي شروع كار مراكز تحقيقاتي سوخت هسته‌اي پيدا كنيم.

وي افزود: آژانس اين اختيار را به بازرسان خود در ايران داد كه كار بازگشايي بخش‌هاي مورد نظر را انجام دهند.

معاون سازمان انرژي اتمي از همكاري و مديريت شخص محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تشكر و همچنين از معاون پادماني آژانس نيز در اين خصوص سپاسگزاري كرد.

وي با اشاره به برخي اظهارات مدير كل آژانس مبني بر اين كه هنوز دامنه‌ تصميم ايران براي شروع تحقيقات هسته‌اي براي آژانس مشخص نيست، با سياسي خواندن اين اظهارات گفت: آنچه بين ما و آژانس طي روزهاي گذشته انجام شده، يك همكاري حقوقي است.

سعيدي درباره تعداد و اسامي مراكز تحقيقات هسته‌اي مورد درخواست ايران براي بازگشايي نيز گفت: تعداد مراكز مشخص شده و بر اساس ليست مورد نظر كار خود را شروع مي‌كنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا شروع تحقيقات هسته‌اي ايران در زمينه‌ توليد قطعات است، گفت: مجموعه‌اي كه در حال حاضر در مورد آن تفاهم شده، مشغول كارهاي تحقيقاتي است. اين اقدامات فقط كار تئوريك نيستند؛ بلكه يك سري اقدامات عملي را نيز شامل مي‌شوند كه در اين زمينه ما با آژانس به توافق رسيده‌ايم.

سعيدي درباره اظهارات مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس كه از تصميمات ايران در زمينه شروع تحقيقات اظهار بي‌اطلاعي كرده است نيز گفت: ظاهرا ايشان از مسایل ايران مطلع نيستند، در عين حال تفاهمات نهايي ما با آژانس دوشنبه‌شب صورت گرفت.

وي افزود: آنچه ما به عنوان فعاليت‌هاي تحقيقاتي به آژانس اعلام كرديم، براي آژانس تبيين شده است.

سعيدي درباره‌ اين كه آيا تحقيقات هسته‌اي در نطنز نيز انجام مي‌شود، گفت: كارهاي تحقيقاتي ما در زمان و مكان خاص محدود نيست.

معاون سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه تحقيقات مربوط به سوخت هسته‌يي ايران از چه زماني در تعليق داوطلبانه قرار گرفته است، گفت:‌ از حدود دو و سال و نيم پيش اين تعليق صورت گرفته و ما هيچ‌گونه فعاليتي در زمينه سوخت هسته‌اي را از اين زمان به بعد نمي‌توانستيم داشته باشيم.

وي درباره اين كه تحقيقات هسته‌اي كه پس از توافقنامه‌ پاريس به تعليق درآمد، شامل چه مجموعه‌اي مي‌شود، گفت: تحقيقات تعليق شده پس از توافقنامه پاريس بخشي از تحقيقاتي بوده است كه تا كنون تعليق شده‌اند.

وي در ادامه درباره مذاكرات روسيه و ايران در يكي دو روز گذشته، اين مذاكرات را جدي و ثمربخش خواند و افزود: در اين مذاكرات ديدگاه‌هاي طرفين تشريح شد و طرف روسي به برخي ابهامات ايران پاسخ داد. همچنين براي روشن شدن مابقي ابهامات، مذاكرات در 16 فوريه در مسكو دنبال مي‌شود.

سعيدي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدام ايران در شروع تحقيقات مربوط به سوخت هسته‌اي‌اش در روند بررسي پرونده هسته‌اي ايران در شوراي حكام و نشست بعدي آن تاثير نمي‌گذارد، گفت: اولا تعليق فعاليت‌هاي ايران داوطلبانه، غيرالزام‌آور حقوقي و در جهت اعتمادسازي بوده است.‌ ما معتقديم اعتماد لازم به وجود آمده و چون الزامي به باقي‌ماندن در تعليق نداريم؛ بنابراين به لحاظ حقوقي شروع فعاليت‌هاي مربوط به تحقيقات هسته‌اي مانعي را ايجاد نمي‌كند.

به گزارش ايسنا وي در اين باره خاطرنشان كرد: تصميم جدي كشور اين است كه تا نشست شوراي حكام در ماه مارس اقداماتي جدي را كه نشان دهنده پيشرفت در همكاري‌هاي ما با آژانس است، انجام دهد و موضوعات باقي‌مانده درباره پرونده هسته‌اي ايران كه محدود به چند مورد است، حل شود.

وي همچنين گفت اميدواريم همان‌گونه كه مساله هسته‌اي در مسير عادي قرار گرفته، تلاش كنيم تا در مسایل باقي‌مانده نيز اين روند تكميل شود.

سعيدي در پاسخ به اين سوال كه معاون امور بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي مذاكرات ايران و هيات روسي را در راستاي تهيه سوخت نيروگاه بوشهر عنوان كرده بود نيز اظهار داشت: در حال حاضر نمي‌توانم اظهار نظر دقيقي انجام دهم؛ چرا كه ايده مطرح شده از سوي روسيه بسيار خام است و به رفع ابهامات نياز دارد، از اين رو جلسات مذاكراتي بيشتري را بايد در اين زمينه داشته باشيم تا بتوانيم راحت‌تر نسبت به اين پيشنهاد داوري و قضاوت كنيم.

معاون سازمان انرژي اتمي در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا اسامي محل‌هاي فك پلمب شده را مي‌توان گفت، اظهار داشت: پلمپ‌هايي كه در مجموعه تجهيزات تحقيقاتي بوده است با حضور بازرسان آژانس برداشته شده، اما نمي‌توانيم در حال حاضر اسامي اين مراكز را عنوان كنيم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین