کد خبر: ۳۶۶۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

رقبای نخل طلای جشنواره کن به صف می‌شوند/از کلاس پیشرفته کارگردان ˝جن‌گیر˝ تا یادبود یک خواننده

مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا از چهارشنبه 11 مه (22 اردیبهشت) با اولین نمایش جهانی فیلم جدید وودی آلن آغاز می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن در حالی با نمایش فیلم "کافه سوسایتی" به کارگردانی وودی آلن کلید می‌خورد که امسال سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره دو نماینده دارد.

"فروشنده" تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه اصلی برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کند و "وارونگی" به کارگردانی بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه یعنی دومین بخش مسابقه کن رقابت می‌کند.

امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره، تازه‌ترین آثار سینماگران صاحب‌نام چون پدرو آلمودوار، اولیویه آسایاس، لوک و ژان پی‌یر داردن، جیم جارموش، پل ورهوفن و کن لوچ حضور دارند.

پدرو آلمودوار کارگردان کهنه‌کار اسپانیایی با "خولی‌یتا" به کن می‌آید. او فیلم جدید خود را با الهام از سه داستان آلیس مونرو ساخته است.

اما سوارز و آریادنا اوگارته در "خولی‌یتا" بازی می‌کنند که یک درام زنانه متمرکز بر سرنوشت و پیچیدگی گناه است.

اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی با فیلم "خریدار خصوصی" به کن باز می‌گردد. او در این فیلم بار دیگر با کریستن استوارت بازیگر آمریکایی همکاری کرده است. استوارت برای بازی در "ابرهای سیلس ماریا"، فیلم قبلی آسایاس بسیار مورد تحسین قرار گرفت و جایزه سزار بهترین بازیگر زن مکمل را برد. او در "مشتری خصوصی" نقش زنی آمریکایی را بازی می‌کند که به عنوان یک خریدار خصوصی برای یک فرد معروف کار می‌کند.

لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی امسال فیلم "دختر ناشناس" را در کن دارند. این فیلم با بازی آدل هانل ("عشق در نگاه اول") داستان یک پزشک جوان است که درمورد هویت یک بیمار که به تازگی از دنیا رفته است، تحقیق می‌کند. ژرمی رنیه و اولیویه گورمه دیگر بازیگران "دختر ناشناس" هستند. برادران داردن پیش از این برای "رزتا" (1999) و "کودک" (2005) دو بار برنده نخل طلا شده‌اند. آن‌ها همچنین برای "سکوت لورنا" جایزه بهترین فیلمنامه را از این جشنواره گرفتند و برای "پسری با دوچرخه" جایزه بزرگ هیئت داوران را به خانه بردند. دو سال پیش نیز فیلم "دو روز، یک شب" به کارگردانی آن‌ها با بازی ماریون کوتیار در بخش مسابقه اصلی کن نمایش داده شد.

جیم جارموش آمریکایی با "پاترسن" بخت دریافت جایزه نخل طلایی را دارد. آدام درایور بازیگر فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" ستاره "پاترسن" است.

او در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را بازی می‌کند که در شهری در نیوجرزی زندگی متوسطی دارد. او به تشویق همسرش (با بازی گلشیفته فراهانی) به شعر روی می‌آورد. جارموش آخرین بار سال 2013 با رمانس خون‌آشامی "فقط عشاق زنده ماندند" در بخش مسابقه اصلی حضور داشت. تاکنون شش فیلم او شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشته‌اند.

پل ورهوفن کارگردان کهنه‌کار هلندی، برای اولین بار بعد از "غریزه اصلی" در 1992 در بخش رسمی جشنواره کن شرکت می‌کند. "ال" اولین فیلمی است که ورهوفن در فرانسه ساخته است. ایزابل هوپر رئیس پیشین داوران جشنواره کن در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند.

کن لوچ کارگردان بریتانیایی با "من، دانیل بلیک" به کن بازمی‌گردد. برای شانزدهمین بار است فیلمی از لوچ در کن نمایش داده می‌شود. کارگردان 79 ساله در "من، دانیل بلیک" بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است. این فیلم درباره یک نجار زخمی و مادر اوست که می‌کوشند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. لوچ در 2006 برای "باد بر مرغزار می‌وزد" جایزه نخل طلا را دریافت کرد. او که فیلم‌هایش بیشتر با مسائل اجتماعی سر و کار دارد، اولین بار در 1970 با فیلم "قوش" در کن حضور داشت. لوچ در 1990 برای "دستور کار پنهان"، در 1993 برای "بارش سنگ‌ها" و در 2012 برای "سهم فرشتگان" جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

"فروشنده" فرهادی که در آخرین لحظه‌ها به فهرست رقبای بخش مسابقه اصلی اضافه شد، داستان زوجی جوان ا‌ست که در حال اجرای نمایشنامه "مرگ فروشنده" آرتور میلر هستند. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در این فیلم بازی می‌کنند.

"فروشنده" اولین فیلم فرهادی بعد از "گذشته" با بازی بره‌نیس بژو و علی مصفا است که در فرانسه فیلمبرداری شد. این فیلم اولین بار سال 2013 در بخش مسابقه کن به نمایش درآمد و بژو برای آن جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

آمریکا در بخش مسابقه اصلی حضوری پر رنگ دارد. بجز "پاترسن"، دو فیلم "آخرین چهره" به کارگردانی‌شان پن با بازی چارلیز ترون و خاویر باردم و "عاشقانه" ساخته جف نیکولز با بازی جوئل اجرتن و روث نگا نیز در این بخش رقابت می‌کنند.

دو کارگردان رومانیایی شانس دریافت جایزه نخل طلایی را دارند: کریستیان مونجیو برنده قبلی این جایزه با "عکس‌های خانوادگی" باز می‌گردد و کریستی پویو با فیلم "سی‌یرا-نوادا" حضور دارد.

زاویه دولان، نیکول گارسیا، برونو دومون، آلن ژیرودی، آندرا آرنولد، نیکلاس ویندینگ رفن، پارک چان-ووک، کلبر مندوسا فیلیو، مارن آدی و بریلانته مندوزا نیز با تازه‌ترین ساخته‌های خود به بخش مسابقه اصلی می‌آیند.

امسال در مجموع 21 فیلم شانس دریافت جایزه نخل طلایی و دیگر جوایز بخش مسابقه را دارند.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه

"Toni Erdmann"، مارن آدی (آلمان)

"خولی‌یتا" (Julieta)، پدرو آلمودوار (اسپانیا)

"عزیز آمریکایی" (American Honey)، آندرا آرنولد (بریتانیا)

"خریدار خصوصی" (Personal Shopper)، اولیویه آسایاس (فرانسه)

"دختر ناشناس" (The Unknown Girl)، لوک و ژان پی‌یر داردن (بلژیک)

"فقط پایان دنیاست" (t’s Only the End of the World)، زاویه دولان (کانادا)

"Slack Bay"، برونو دومون (فرانسه)

"پاترسن" (Paterson)، جیم جارموش (آمریکا)

"عمودی ماندن" (Staying Vertical)، آلن ژیرودی (فرانسه)

"Aquarius"، کلبر مندوسا فیلیو (برزیل)

"از سرزمین ماه" (From the Land of the Moon)، نیکول گارسیا (فرانسه)

"من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake)، کن لوچ (بریتانیا)

"Ma’ Rosa"، بریلانته مندوزا (فیلیپین)

"عکس‌های خانوادگی" (Family Photos)، کریستیان مونجیو (رومانی)

"عاشقانه" (Loving)، جف نیکولز (آمریکا)

"مستخدم" (The Handmaiden)، پارک چان-ووک (کره جنوبی)

"آخرین چهره" (The Last Face)، شان پن (آمریکا)

"سی‌یرا-نوادا" (Sierra-Nevada)، کریستی پویو (رومانی)

"ال" (Elle)، پل ورهوفن (هلند)

"شیطان نئون" (The Neon Demon)، نیکلاس ویندینگ رفن (دانمارک)

"فروشنده"، اصغر فرهادی (ایران)

یک ایرانی در میان داوران در بخش مسابقه اصلی

جرج میلر کارگردان سری فیلم‌های "مکس دیوانه" رئیس داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن است. این دومین حضور پیاپی کارگردان استرالیایی در کن خواهد بود. سال گذشته بلاک‌باستر پساآخرالزمانی "مکس دیوانه: جاده خشم" (Max Max: Fury Road) به کارگردانی او در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش درآمد.

میلر بعد از جوئل و ایتن کوئن در سال گذشته، جین کمپیون در 2014 و استیون اسپیلبرگ در 2014، تازه‌ترین کارگردان انگلیسی‌زبان مطرح است که ریاست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را عهده‌دار می‌شود. او پیش از این دو بار عضو داوران بخش مسابقه اصلی بوده است: در 1998 در هیئت داوری به ریاست اتوره اسکولا که جایزه نخل طلا به "پله فاتح" به کارگردانی بیله اوگوست رسید و در 1999 در هیئت داوری به ریاست دیوید کراننبرگ که جایزه نخل طلا به "رزتا" به کارگردانی برادران داردن اعطاء‌ شد.

هشت داور دیگر میلر را در انتخاب برنده جایزه نخل طلایی و دیگر برندگان بخش مسابقه اصلی یاری می‌کنند. یکی از آن‌ها کتایون شهابی پخش‌کننده بین‌المللی و تهیه‌کننده ایرانی است.

شهابی پخش‌کننده فیلم‌ "ناهید" است که در 2015 در بخش نوعی نگاه نمایش داده شد. او پخش‌کننده فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" هم هست.

کرستن دانست بازیگر آمریکایی، دانلد ساترلند بازیگر کانادایی، مس میگلسن بازیگر دانمارکی، لاشلو نمس کارگردان مجارستانی، آرنو دپلشان کارگردان فرانسوی، والریا گولینو بازیگر و کارگردان ایتالیایی و ونیسا پارادی خواننده و بازیگر فرانسوی، فهرست داوران بخش مسابقه اصلی را کامل می‌کنند.

نمایش پنج فیلم در بخش خارج از مسابقه

سینمای آمریکا در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن 2016 نیز حضوری پررنگ دارد. "کافه سوسایتی" به کارگردانی وودی آلن با بازی کریستن استوارت و جسی آیزنبرگ آغازگر این دوره جشنواره است. استیو کارل، پارکر پوسی، بلیک لایولی، کوری استول، جینی برلین و کن استوت، از دیگر بازیگران چهل و ششمین فیلم بلند داستانی آلن هستند.

فیلم در لس آنجلس و نیویورک فیلمبرداری شده است. آلن در این پروژه سینمایی بار دیگر با لتی آرانسن، استفن تننبام و ادوارد والسن تهیه‌کنندگان همیشگی خود همکاری کرده است. او فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش ساخته است.

بار اول نیست که معتبرترین جشنواره بین‌المللی سینمایی دنیا با فیلمی از آلن آغاز می‌شود. پیش از این دو فیلم "پایان هالیوودی" (2002) و "نیمه‌شب در پاریس" (2011) به کارگردانی آلن آغازگر، جشنواره کن بوده‌اند. آلن اولین و تنها کارگردانی است که سه فیلمش در افتتاحیه جشنواره کن نمایش داده است. اگر فیلم سه اپیزودی "داستان‌های نیویورکی" (1989) به کارگردانی او، فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی را هم حساب کنیم، او چهار بار این رویداد سینمایی را کلید زده است.

استیون اسپیلبرگ فیلم "بی‌اف‌جی" (یا "غول مهربان گنده") را به کن می‌آورد که با اقتباس از کتابی کودکانه به همین نام نوشته رولد دال ساخته شده است. اسپیلبرگ در این فیلم بار دیگر با ملیسا ماتیسن فیلمنامه‌نویس فقید "ئی. تی.: موجود ماورای زمینی" همکاری کرد.

مارک رایلنس بازیگر برنده اسکار در "بی‌اف‌جی" نقش غول را بازی می‌کند. ربکا هال و بیل هدر از دیگر بازیگران این فیلم هستند که اول ژوئیه اکران می‌شود. اسپیلبرگ سال 2013 رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود. تاکنون چند فیلم او در کن به نمایش درآمده‌ است، از جمله اولین فیلمش "شوگرلند اکسپرس" که سال 1974 برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد.

تریلر "هیولای پول" به کارگردانی جودی فاستر نیز در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. جرج کلونی در این فیلم نقش لی گیتس یک چهره تلویزیونی را بازی می‌کند که به واسطه توصیه‌هایش در زمینه سهام به یک فرد مطرح در وال استریت تبدیل شده است. وقتی جوانی کارگر به نام کایل بادول (با بازی اوکانل) با توصیه‌ای بد همه پول خانواده‌اش را از دست می‌دهد، لی و تمام برنامه‌اش (که نام فیلم از آن گرفته شده) را در حال اجرای زنده گروگان می‌گیرد و تهدید می‌کند در صورتی که تا پایان وقت، سهام مورد نظر او بالا نرود، لی را می‌کشد. به تدریج تمام دنیا روی این جنون رسانه‌ای متمرکز می‌شود تا مشخص شود جان یک انسان چقدر ارزش دارد. در این حال، لی باید با کمک زنی که تهیه‌کننده برنامه است (با بازی جولیا رابرتز)، خود را زنده نگه دارد و همزمان از دروغ‌های مالی پرده بردارد.



"هیولای پول" از روی فیلمنامه‌ای نوشته آلن دی‌فیوره، جیم کوف و جیمی لیندن ساخته شده است. داستان "هیولای پول" در زمان واقعی روی می‌دهد. این فیلم چهارمین تجربه کارگردانی فاستر بازیگر برنده دو جایزه اسکار بعد از فیلم‌های "تیت مرد کوچک" (1991)، "خانه‌ای برای تعطیلات" (1995) و "بیدستر" (2011) است.

"بیدستر" با بازی مل گیبسن نیز در سال 2011 در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش درآمد. رابرتز برای اولین بار است با یک فیلم در کن حضور دارد.

فهرست فیلم‌های بخش خارج از مسابقه

"کافه سوسایتی" (Cafe Society)، وودی آلن (آمریکا) / (فیلم افتتاحیه)

"بی‌اف‌جی" (The BFG)، استیون اسپیلبرگ (آمریکا)

"Goksung"، نا هونگ-جین (کره جنوبی)

"هیولای پول" (Money Monster)، جودی فاستر (آمریکا)

"آدم‌های خوب" (The Nice Guys)، شین بلک (آمریکا)

"وارونگی" در میان رقبای بخش نوعی نگاه

فیلم "وارونگی" به کارگردانی بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید. سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رؤیا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی و شیرین یزدان‌بخش در این فیلم بازی می‌کنند.



در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سهیل پس از چند سال نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آن‌ها که در گذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکل‌گیری دوباره است. "تنها دو بار زندگی می‌کنیم" و "قاعده تصادف" دیگر ساخته‌های بهزادی هستند.

فهرست فیلم‌های بخش نوعی نگاه

"وارونگی"، بهنام بهزادی (ایران)

"شاگرد" (Apprentice)، بو جانفنگ (سنگاپور)

"توقف" (Voir du pays)، دلفین و موری‌یل کولن (فرانسه)

"رقصنده" (La Danseuse)، استفانی دی جوستو (فرانسه)

"برخورد" (Eshetebak)، محمد دیاب (مصر)

"لاک‌پشت قرمز" (The Red Turtle)، میخائیل دودوک دی ویت (هلند)

"هارمونیوم" (Fuchi Ni Tastu)، فوکودا کوجی (ژاپن)

"روابط شخصی" (Omor Shakhsiya)، ماها حاج (اسرائیل)

"پشت کوه‌ها و تپه‌ها" (Me’ever Laharim Vehagvaot)، اران کولیرین (اسرائیل)

"بعد از توفان" (After the Storm)، هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

"شادترین روز زندگی اولی ماکی" (Hymyileva Mies)، یوهو کوسمانن (فنلاند)

"شب طولانی فرانسیسکو سانکتیس" (The Long Night of Francisco Sanctis)، فرانسیسکو مارکز و آندرا تستا (آرژانتین)

"سگ‌ها" (Dogs)، بوگدان میریکا (رومانی)

"Pericle il Nero"، استفانو موردینی (ایتالیا)

"شکفتگی" (The Transfiguration)، مایکل اوشی (آمریکا)

"Captain Fantastic"، مت راس (آمریکا)

"شاگرد" (Uchenik)، کیریل سربرنیکوف (روسیه)

"Hell or High Water"، دیوید مکنزی (بریتانیا)

فهرست فیلم‌های دیگر بخش‌های رسمی

نمایش‌های نیمه‌شب

"Gimme Danger"، جیم جارموش (آمریکا)

"قطار بوسان" (Bu-San-Haeng)، یئون سانگ-هو (کره جنوبی)

"پدر خونی" (Blood Father)، ژان-فرانسوا ریشه (فرانسه)

نمایش‌های ویژه

"آخرین تفریحگاه" (L'ultima Spiaggia)، تانوس آناستوپولوس و داویده دل دگان (ایتالیا)

"Hissein Habre"، محمد صالح هارون (چاد)

"آخرین روزهای لویی چهاردهم" (Last Days of Louis XIV)، آلبر سرا (اسپانیا)

"Le Cancre"، پل وکیالی (فرانسه)

"Exil"، ریتی پان (کامبوج)

"عناصر غلط" (Wrong Elements)، جاناتان لیتل (آمریکا)

"La Foret de Quinconces"، گرگوار لوپرینس-رینکوئت (فرانسه)

"Chouf"، کریم دریدی (فرانسه)

"دستان سنگ" (Hands of Stone)، جاناتان یاکوبوویچ (آمریکا)

کارگردان "جن‌گیر" در جشنواره کن

ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با فیلم‌های "جن‌گیر" و "رابط فرانسوی" می‌شناسند، در این دوره جشنواره فیلم کن کلاس پیشرفته فیلمسازی برگزار می‌کند. این کلاس چهارشنبه 18 مه (29 اردیبهشت) در بونوئل تیه‌تر برگزار می‌شود.



فریدکین 81 ساله با برگزاری کلاس پیشرفته فیلمسازی در کن، پا جای پای سینماگرانی چون مارتین اسکورسیزی، نانی مورتی، وونگ کار-وای، کوئنتین تارانتینو، مارکو بلوکیو، فیلیپ کافمن و ژاک اودیار می‌گذارد.

ادای احترام به پرینس

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در این دوره جشنواره به پرینس موزیسین آمریکایی که به تازگی درگذشت، ادای احترام می‌کنند.



پرینس راجرز نلسن معروف به "پرینس" که از او به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ پاپ یاد می‌شود، تقریباً در تمام حوزه‌های دنیای سرگرمی فعال بود. او در دوران کاری خود که بیش از 35 سال ادامه داشت، با تعدادی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی همکاری کرد، از جمله فیلم "بتمن" به کارگردانی تیم برتن، "دختر 6" به کارگردانی اسپایک لی و فیلم انیمیشن "Happy Feet". پرینس مانند دیوید بوئی که ژانویه پیش از دنیا رفت، در فرانسه محبوب بود. مرگ او در رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون و مطبوعات بازتاب گسترده داشت. فیلم "‌Under the Cherry Moon" با بازی او در 1986 در فرنچ ریویرا در استودیوهای لا ویکتورن در نیس فیلمبرداری شد.

پوستر جشنواره 69 و ادای احترام به گدار

در پوستر شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن به ژان-لوک گدار فیلمساز صاحبنام فرانسوی ادای احترام شده است.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در سال‌های اخیر از عکس‌های نمادین بازیگران کلاسیک سینما – مریلین مونرو، پل نیومن، مارچلو ماسترویانی و اینگرید برگمن – در پوسترهای جشنواره استفاده کردند. امسال هرچند عکسی از یک فیلم زینت‌بخش پوستر جشنواره کن شده است: "تحقیر" به کارگردانی ژان-لوک گدار تولید 1963.

پوستر جشنواره 2016 که به رنگ زرد طلایی است، مردی را نشان می‌دهد که از پله‌های کازا مالاپارته، خانه‌ای مجلل مشرف به دریا در جزیره کاپری بالا می‌رود. هرچند ما چهره مرد را نمی‌بینیم، اما خود پله‌ها جلب نظر می‌کنند.



از سکانس پله‌‌های اودسا در "رزمناو پوتمکین" به کارگردانی سرگئی آیزنشتاین تا برج ناقوس فیلم "سرگیجه" به کارگردانی آلفرد هیچکاک، پله‌ها یک موتیف مهم در فیلم‌ها هستند و پیش از این به دفعات در طراحی پوسترهای قبلی جشنواره کن بخصوص در دوره‌های 1991 و 2005 استفاده شده‌اند.

"تحقیر" با بازی بریژیت باردو، میشل پیکولی، جک پالانس و فریتس لانگ درباره نمایشنامه‌نویس جوانی است که از او دعوت می‌شود تا فیلمنامه پروژه "ادیسه" به کارگردانی فریتس لانگ را در استودیوهای چینه‌چیتا بازنویسی کند. این فیلم درباره کشمکش تجارت و سینماست.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.

سال گذشته فیلم فرانسوی"دیپان" به کارگردانی ژاک اودیار جایزه نخل طلایی جشنواره را دریافت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین