کد خبر: ۳۶۷۶۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
در دیدار نمایندگان 65 تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب سراسر کشور

سید‌حسن‌خمینی: رقیب را منصفانه نقد کنیم/ شجاعت به معنای رفتار خلاف‌انصاف نیست

یادگار گرامی امام حقیقت جویی، انصاف و شجاعت را سه شرط فعالیت سیاسی دانست و خطاب به جمعی از فعالان دانشجویی گفت: به دنبال حقیقتی باشید که در روش های آن انصاف ورزیده اید و پیگیری خود را شجاعانه اعمال کرده اید.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار شرکت کنندگان در نشست هم اندیشی تشکل های اسلامی دانشجویان اصلاح طلب سراسر کشور که در حسینیه جماران گردهم آمده بودند، با توصیه به اینکه هیچ گاه سیاست برای شما اصالت پیدا نکند، اظهار داشت: وقتی سیاست اصالت پیدا کرد انسان چشم بر حقایق می بیندد و گرفتار دردی می شود که در طول تاریخ و جغرافیای بشر افراد زیادی گرفتار آن بوده اند.

به گزارش آفتاب، وی اصالت یافتن سیاست را به معنای دنبال کردن یک مشرب یا یا شعار خاص ذکر کرد و تأکید کرد: همیشه دنبال حقیقت باشید و بدانید که سیاست ابزاری برای رسیدن به حقیقت است، چرا که اگر حقیقتی در کار نباشد باعث گرفتاری بیشتر فرد و جامعه می شود.

یادگار امام خطاب به دانشجویان گفت: از ابتدای عمر سیاسی خویش با خود عهد کنید که آنچه اعتقاد ندارید را به زبان نیاورید، زیرا انسان گاهی می تواند بنا به عللی آنچه را نمی تواند بگوید، نگوید؛ البته همان علل نیز باید محکم باشد. حتی ممکن است کسی برای منافع شخصی خود ترجیچ دهد حرفی را نزند، اما همواره این خط قرمز را باید برای خود داشته باشید که آنچه بدان اعتقاد ندارید را به زبان نیاورید، عمل نکنید و در راستای ترویج آن نکوشید. 

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ انسان های زیادی به دنبال منافع قبیله خویش یا فراتر از آن بدنبال منافع ملت خود یا اعتلای جامعه جهانی بوده اند، یادآور شد: عده‌ای هدف خود را در قالب مکاتب بشری و برخی در صحنه توصیف و ترویج مکاتب الهی دنبال کرده اند، اما اگر قرار بود همه این مکاتب واقعیت را پاس بدارند وضع جهان بهتر از امروز بود. 

وی با بیان اینکه اصلاح را باید از خودمان شروع کنیم، تصریح کرد: مشکل این است که ما  قبل از آنکه به دنبال تصحیح خود باشیم، به دنبال تصحیح فعالیت دیگران هستیم.

یادگار امام گفت: سخت‌ترین دوره اصلاح در جامعه و فرد وقتی است که در افق جان و دل او یک امر ناپسند، پسندیده شمرده شود. لذا حتی اگر قدرت این را نداریم تا امر ناپسندی را اصلاح کنیم، دست کم درون خود، مذموم بودن بدی ها را یادآوری کنیم؛ سراپا اگر زرد و پژمرده ایم/ ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم. 

وی ادامه داد: اگر دل به پاییز سپردید، دیگر امید به سبز شدن ندارید، اما ممکن است به وسیله امید به آرزوی خود برسید. همه ادوار تاریخ آنچه انسان ها می خواسته اند را در دل خود نداشته اند اما خط اتصال حقیقت در تاریخ را دل های بهاری حفظ کرده است؛ همان کسانی که دل به پاییز نسپردند، ولو آنکه نتوانتستند کاری کنند.«انصاف» دومین توصیه ای بود که یادگار امام به فعالان دانشجویی بیان کرد.

وی در مورد تعریف این مفهوم، گفت: امیرالمومنین(ع) تعبیری دارند که آنچه برای خود می پسندی برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران را نسپند؛ این تعریف در کلام پیامبر(ص) و نیز مکاتب اخلاقی هم مطرح شده است. بر این اساس انسان ها حق خطا کردن ندارد، زیرا چنین فرضی مشروعیت بخشی به خطاب دیگران است، اما آنان این حق را دارند که اگر خطا کردند آمرزیده شوند؛ ممکن است گاهی یک نفر عصبانی شود و حرفی بزند یا بی ادبی کند. مگر ما عصبانی نمی شویم؟ همه ما دچار این وضع شده ایم، اما اگر انصاف داشته باشیم فرد مقابل را می بخشیم، همانطور که انتظار داریم او هم ما را در شرایط مشابه ببخشد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه انصاف یعنی توجه کنیم اگر من هم در شرایط مشابه یک نفر بودم همان اتفاق برایم می افتاد، تصریح کرد: منصفانه عمل کنیم و رقیب را منصفانه نقد کنیم؛ البته خودمان را بی رحمانه نقد کنیم و چشم بر اشتباهاتمان نپوشیم، چرا که اگر خودمان را نقد نکنیم پیشرفت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر انصاف را در فعالیت سیاسی رعایت نکنیم ممکن است گرفتار همان اشکالی شویم که بر رقیب می گیریم، به تعبیر «دگماتیسم نقابدار» در ادبیات سیاسی دهه های گذشته اشاره کرد و گفت: دگماتیسم نقابدار یعنی انسان عقیده متصلبی داشته باشد اما فکر کند آزادیخواه است! اینکه خودمان منصف نباشیم ولی دیگران را به بی انصافی متهم کنیم.

یادگار امام با بیان اینکه انصاف درد امروز جامعه ماست، تصریح کرد: اگر انصاف داشته باشیم دیگران را به رسمیت می شناسیم و از امتیازاتی که قانون به ما داده است به نفع خودمان استفاده نمی کنیم و این حق را برای خود قائل نمی شویم که درهای محدوده ای را فقط برای رفقای خودمان باز کنیم.

سید حسن خمینی «شجاعت» را توصیه سوم خود برای فعالیت سیاسی ذکر کرد و با بیان اینکه شجاعت به طور مساوی میان انسان ها وجود ندارد، گفت: شجاعت مانند تمام صفات انسانی قابلیت این را دارد که انسان ها با تمرین، آن را تقویت کنند.

وی تأکید کرد: مراقب باشید که شجاعت از مجموعه ها گرفته نشود، زیرا یکی از کارهایی که معمولا اتفاق می افتد و سعی می کنند جوانان را به وسیله آن مرعوب کنند، گرفتن شجاعت است. البته شجاعت به معنای خلاف انصاف رفتار کردن نیست و به همین خاطر من انصاف را مقدم می دانم؛ بنابراین منصفانه شجاع باشید و به دنبال حقیقتی باشید که در روش های آن انصاف ورزیده اید و پیگیری خود را شجاعانه اعمال کرده اید؛ اگر اینگونه عمل کردیم اشتباه هم در عمل ممکن است اتفاق بیفند چرا که ما معصوم نیستیم.

یادگار امام در جمعه بندی سخنان خود گفت: در صورت رعایت این سه شرط می توانیم وجدان آرامی داشته باشیم و بگوییم درست عمل کرده ایم و آنچه تشخیص داده ایم را عمل کرده ایم.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهود وضع جامعه نسبت به گذشته، گفت: جامعه ای که افق‌های پیش روی خود را روشن تر از گذشته نبیند جامعه مطلوبی نیست و شما باید تلاش کنید آینده سعادتمندتری را بسازید، البته من ذاتا انسان امیدوار و خوشبینی هستم و امیدوارم شما هم خوشبین باشید.

پیش از سخنان یادگار امام جمعی از فعالان 65 تشکل دانشجویی دانسگاههای مختلف کشور دیدگاههای خود در مورد مسائل سیاسی روز را با یادگار گرامی امام در میان گذاشتند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
1
درود بر سید حسن خمینی
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
0
درود بر سید حسن خمینی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین