کد خبر: ۳۶۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

قدیمی‌ترین ابزار ساخت دست بشر در استرالیا کشف شد + تصاویر

بخشی از تیغه یک تبر که مربوط به بیش از 44 هزار سال قبل است در استرالیا کشف شده است که در واقع نخستین ابزار از این نوع محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
ابتدا تکه‌سنگی مثل بقیه سنگ‌های معمولی به نظر می‌رسید اما احتیاط باستان‌شناسی حکم می‌کرد بررسی شود؛ پس بین مدارک حاصل از کاوش منطقه باستانی بایگانی شد. این تکه‌سنگ که در کاووش‌های ابتدای دهه 90 میلادی در پارک ملی حفاظت‌شده وینجانا جرج در غرب استرالیا کشف شده بود، به مدت بیش از 20 سال در آرشیو مدارک بود تا اینکه بالاخره باستان‌شناسان دانشگاه ملی استرالیا آن را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که قدمت بین 44000 تا 49000 سال دارد.

قدمت قدیمی‌ترین ابزارهایی که تاکنون به دست بشر ساخته شده و کاربرد ابزاری آن اثبات شده است، بسیار کمتر از این است و به گفته دانشمندان، این نخستین نمونه از یک تبر است که روی دسته‌ای نصب شده و از آن به‌عنوان ابزار استفاده می‌شده است.

بر اساس تصاویر منتشرشده از قدیمی‌ترین تبر تاریخ، آنچه دانشگاه استرالیا از این تبر به دست آورده، یک قطعه تیغه به اندازه ناخن شست دست است اما آزمایش‌های انجام‌شده به‌طور دقیق اثبات کرده‌اند که این ابزار برای کار خاصی ساخته شده است.

به گزارش آنا به نقل از بی‌بی‌سی، باستان‌شناسان معتقدند باتوجه به اینکه قدمت این تبر تقریبا برابر با زمان ورود انسان به استرالیاست و با توجه به اینکه هیچ ابزار مشابهی در آثار به دست‌آمده از قدیمی‌ترین انسان‌ها در جنوب شرق آسیا، یافت نشده، این تبر در استرالیا اختراع شده است.

یکی از اصلی‌ترین وجه‌ تمایز‌های انسان با حیوان تا اوایل قرن بیست و یکم، ابزارسازی بود که این ابزارها به دو دسته ساخته‌شده و به کار گرفته‌شده تقسیم می‌شوند.

در واقع ابزارهای کشف‌شده از انسان‌های نخستین، نشان‌دهنده پیشرفت مغز و هوش انسان و قدرت تحلیل و به‌کارگیری تکنولوژی اوست. به عقیده باستان‌شناسان و متخصصان علوم انسان‌شناسی، نخستین انسان‌های ابزارساز در حدود 50 هزار سال قبل در جنوب شرق آسیا پدید آمدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین