کد خبر: ۳۶۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۴۲

متکی :تصميم ما دربرخورداري از تکنولوژي هسته‌يي برگشت‌ناپذير است

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب - وزير امور خارجه‌ي کشورمان با اشاره به اين که در جريان سفرش به قزاقستان، ديداري را با رييس جمهور روسيه داشته است، گفت: در اين ديدار پس از تاييد پوتين نسبت به انجام دور آتي مذاکرات پيرامون طرح هسته‌يي روسيه، بحث وسفر دكتر لاريجاني در پاسخ به سفر  ايوانف به تهران مطرح شد که فکر مي‌کنم اين سفر فرصتي مناسب است تا گفت‌وگوها در سطوح بالاتري بين ايران و روسيه ادامه يابد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان كه در بازگشت از سفرش به قزاقستان در پاويون دولت در فرودگاه مهرآباد سخن مي‌گفت،اظهار داشت:اين سفر براي شركت در مراسم تحليف انتخاب نظربايف، رييس جمهور قزاقستان صورت گرفت كه از كشورهاي مختلف منطقه و هم‌چنين خارج از منطقه از سطح روساي كشورها‏، نخست وزير و وزراي مختلف مشاركت خوبي را شاهد بوديم.
وي با بيان اين كه با توجه به نوع روابطي كه قزاقستان با مناطق مختلف جغرافيايي دارد،افزود:در حاشيه‌ي اين مراسم فرصتي فراهم آمد تا با رييس جمهور و وزیر امور خارجه و نخست وزير قزاقستان نيز ديداري داشته باشيم.
متكي ادامه داد: در ديدار با نخست وزير قزاقستان كه وزير راه و ترابري و رييس كميسيون مشترك دو كشور نيز در آن حضور داشتند، مروري بر روابط دو كشور داشتيم و در زمينه‌ي حمل و نقل و پروژه‌ها و زمينه‌هاي مختلف همكاري در اين چارچوب گفت‌وگوهايي را صورت داديم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين گفت: مشكلاتي كه در راه دريافت مجوزهاي لازم براي رفت و آمد كاميون‌ها و تريلي‌هاي ايراني وجود داشت، با دستور سريع نخست وزير قزاقستان حل و فصل شد و هم چنين ايشان از مشاركت گسترده‌تر شركت‌هاي ايراني با توجه به حضور موفق آنها در حوزه‌هاي مختلف کشورشان استقبال كردند و اشاره کردند كه در همين ارتباط، دستور حل برخي از مشكلات پيش روي شركت‌هاي ايراني نيز صادر شده است.
متكي با بيان اين كه دستور صدور تسهيلات بيشتر براي فعاليت شركت‌هاي ايراني در قزاقستان نيز توسط نخست وزير اين كشور صادر شد، اظهار داشت: در زمينه‌ي همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌ي انرژي، انتقال نفت و پروژه‌ي سوآپ كه بين دو كشور در حال انجام است و هم چنين خط لوله‌ي قزاقستان، تركمنستان و ايران، با نخست وزير مباحثاتي صورت گرفت كه مطالعات آن پيش از اين توسط شركت توتال انجام شده است.
متكي با اشاره به ديدار با همتاي قزاق‌اش گفت: در ديدار با وزير خارجه‌ي قزاقستان، پيرامون كميسيون مشترك، موضوعات سياسي و هم چنين مباحث مربوط به انرژي هسته‌يي مذاكراتي صورت گرفت و با توجه به برگزاري كميسيون مشترك در فروردين ماه، مرور موضوعاتي كه به تصميم گيري نياز دارند نيز در بحث‌هاي دو وزير مطرح شد.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت: هم‌چنين  وزير خارجه‌ي قزاقستان ابراز امیدواری کرد  كه سفري را به تهران داشته باشد كه اميدوارم اين سفر به زودي انجام پذيرد.
متكي ادامه داد: پوتین ضمن ابراز رضايت از سفر هيات روسي به تهران، از ادامه‌ي اين مذاكرات كه در تاريخ 27 دي ماه در مسكو صورت خواهد پذيرفت، استقبال كرد. در اين گفت‌وگو در خصوص ضرورت تفكيك بحث تحقيقات هسته‌يي در فعاليت‌هاي ايران از موضوع توليد سوخت هسته‌يي صحبت‌هايي شد كه ايشان نسبت به اين موضوع نيز نظر مثبتي داشتند.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه گفت: پوتين هم‌چنين از اين كه برخي از مقامات اروپايي بر ادامه‌ي مذاكرات بين سه كشور اروپايي و تهران تاكيد داشتند، ابراز رضايت کرد و بر ادامه‌ي پيگيري موضوع هسته‌يي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد.
متكي هم چنين اظهار داشت: در اين سفر فرصتي هم شد تا با روساي جمهور گرجستان و اوكراين ديداري داشته باشم. در ديدار با ساكاشويلي، رييس جمهور گرجستان، ايشان درخواست فوري اعزام وزير انرژي گرچستان به تهران را براي مذاكره با مسوولان كشورمان پيرامون همكاري انرژي و موضوع خط لوله‌ي گاز بين ايران و گرجستان مطرح كردند.
وي افزود: در صحبتي كه من با تهران داشتم و هماهنگي‌هايي كه انجام شد، بنا شد تا اين سفر هفته‌ي آينده انجام شود. همين طور ديدار جداگانه‌اي با وزير خارجه‌ي گرجستان داشتم كه طي آن روابط بين دو كشور مرور شد.
متكي با اشاره به ديدارش با رييس جمهور اوكراين گفت: در اين ديدار وضعيت خاصي كه در خصوص موضوع انرژي در منطقه ايجاد شده و خصوصا قيمت گاز مورد بحث و مذاكره قرار گرفت و اين موضوع در دستور كار جدي مقامات و مسوولان كشور اوكراين قرار دارد.
متكي ادامه داد: رييس جمهور اوكراين نيز در تدارك اعزام هياتي به جمهوري اسلامي بود تا به طريقي گفت‌وگو‌هاي دو كشور در زمينه‌ي راه‌هاي كمك ايران در تامين گاز مورد نياز اوكراين مورد بررسي قرار گيرد كه بنا شد هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه نيز صورت پذيرد.
وي با بيان اين كه ديداري را نيز با نخست وزير جمهوري آذربايجان داشتم، تصريح كرد: در اين ديدار ايشان از سفر اخير دكتر احمدي نژاد به نخجوان و استفاده‌ي مردم نخجوان در فصل سرما از گاز ايران و اقدام کشورمان در اين زمينه و هم چنين توافق نامه‌ي كنسولي امضا شده بين دو كشور ابراز رضايت كردند.
متكي در ادامه اظهار داشت: دو ديدار ديگر نيز در اين سفر داشتم كه يكي از آن‌ها با وزير انرژي و صنايع فرانسه بود كه براي شركت در اين مراسم به شهر آستانه، پايتخت قزاقستان سفر كرده بود. در اين ديدار مسايل مربوط به انرژي هسته‌يي و بحث تحقيقات كه ايران آغاز آن را اعلام كرده، مذاكراتي انجام شد.
وزیر امور خارجه‌ي كشورمان افزود: ديدار با وزير خارجه‌ي اسپانيا، آخرين ديدار ما در آستانه بود كه ايشان هم در ارتباط با تحولات جديد از نگاهشان در زمينه‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و اين كه اين موضوع در صدر اخبار قرار دارد، سوالاتي را طرح كرد. با توجه به اين كه ايشان طي روزهاي آينده در مقر آژانس با  البرادعي و مسوولان اتحاديه‌ي اروپايي ديدار خواهند كرد، با ايشان نيز در خصوص اين بحث مهم كه موضوع تحقيقات، امري طبيعي و عادي است، صحبت‌هايي انجام گرفت.
وي افزود: در اين ديدار هم چنين بر اين که موضوع آتي مورد مذاکره‌ي ما با سه كشور اروپايي، آژانس، چين، روسيه و كشورهاي عدم تعهد، بحث توليد سوخت هسته‌يي است و نه بحث تحقيقات تاکيد کرده و ابراز اميدواري كرديم كه با درك و فهم متقابل، از مرحله‌ي جاري در فعاليت‌هاي هسته‌يي عبور نماييم.
وزير امور خارجه‌ي کشورمان هم چنين گفت: انشاءالله براي نشست بعدي آژانس كه اواخر اسفند و اوايل فروردين برگزار مي‌شود، با توجه به همكاري‌هايي كه ايران از گذشته با اين نهاد بين‌المللي داشته و آن را ادامه خواهد داد، باقيمانده‌ي مسايلي را كه به لحاظ فني در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران وجود دارد، بتوانيم در آژانس نهايي كنيم.
متكي درباره‌ي اظهارات اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين الملي انرژي اتمي در خصوص آغاز تحقيقات هسته‌يي کشورمان، گفت: موضوع تحقيقات هسته‌يي امري است كه هم برابر مقررات آژانس و حقوق ناشي ما، طبق ان.پي.تي است، ضمن آن که تعليق‌هاي داوطلبانه‌ي ما نيز اقدامي دايمي نيست؛ بنابراين بايد مساله‌ي تحقيقات را از موضوع توليد بازرگاني سوخت هسته‌يي تفكيك كرده و فكرمي‌كنم با تماس‌هايي كه بناست با جناب آقاي البرادعي صورت گيرد، اگر ايشان كمك كنند كه پيگيري مباحث ايران و آژانس بيشتر در حوزه‌هاي فني و مسايل مربوطه باشد، ما مي‌توانيم راحت تر امور را پيگيري كنيم.
وي با بيان اين كه ما طي سال هاي گذشته همكاري‌هايي را با آژانس داشته‌ايم، خاطر نشان كرد: همان‌گونه كه طي 30 سال گذشته بسياري از نكات فني مطرح شده نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران با بيش از 1300 مورد بازرسي انجام شده و گزارش‌هاي فراوان بيش از 1000 صفحه‌يي تهيه شده توسط بازرسان آژانس حل شده است، به نظرم يكي دو مساله‌ي باقي مانده نيز قابل حل خواهد بود؛ بنابراين بحث تحقيقات، امري كاملا طبيعي و عادي بوده و فكر مي‌كنم با انتقال پيام‌هايي كه صورت گرفته طي روزهاي آينده شاهد نگاه و برخورد واقع بينانه‌تر دوستان اروپايي با آژانس باشيم.
متكي در پاسخ به اين سوال كه به اعتقاد شما پشت پرده‌ي اظهارات بي‌پرده‌ي البرادعي چيست؟ تصريح كرد: شايد اين سوال را بايد از خود ايشان كرد، ولي قاعدتا البرادعي هم تحت فشارهاي مختلفي قرار دارد.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در ارتباط با موضع دقيق ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه در خصوص مساله‌ي توليد سوخت هسته‌يي در كشورمان، اظهار داشت: البته ديدار ما كوتاه بود و براي بررسي همه‌ي ابعاد همكاري بين دو كشور و تمام مباحث مربوطه فرصت لازم وجود نداشت و من در اين ملاقات با آقاي پوتين پس از تاييد ايشان بر ادامه‌ي مذاكرات در مسكو، بحث سفردكتر لاريجاني را در پاسخ به سفرايوانف به تهران مطرح كردم كه فكر مي‌كنم آن هم فرصتي مناسب است تا گفت‌وگوها در سطوح بالاتري بين ايران و روسيه ادامه يابد.
وي ادامه داد: ما طرح روسيه را طي سفر  كيسلياك به تهران در اوايل هفته‌ي جاري مورد بررسي اوليه قرار داديم و فكر مي‌كنيم كه با قرار دادن مولفه‌هايي مي‌توانيم در ادامه‌ي مذاكرات پيرامون اين طرح، زمينه‌هاي تفاهمي را در آينده فراهم آوريم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم چنين گفت: ادامه‌ي مذاكرات مربوط به طرح روسيه كه اخيرا در ايران مورد گفت‌وگو قرار گرفت (در سفر معاونان لاورف و ايوانف به تهران)، در مسكو خواهد بود و معناي اين موضوع اين است كه ايران در حال بررسي پيشنهاد روسيه است و ممكن است در خصوص طرح مذکور، مولفه‌هايي جديد از سوي ايران طرح شود، بنابراين ما تصورمان اين است كه مي‌توانيم زمينه‌ي تفاهم بين دو كشور را در موضوع همكاري براي توليد سوخت هسته‌يي فراهم آوريم.
متكي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص مذاكرات هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: ما در چند ميدان تلاش مي‌كنيم؛ ميدان اول، رفع شبهات است كه از ابتدا سياست ايران بوده و آن را ادامه خواهيم داد و موضوع توضيحات نيز در اين چارچوب مطرح مي‌شود كه همواره براي ارايه‌ي آن آماده بوده‌ايم و اخيرا هم در مذاكره  با اروپايي‌ها و گفت‌وگوهاي‌مان با چين‏، روسيه و كشورهاي غير متعهد آن را مورد تاكيد قرار داده‌ايم.
وي با اشاره به اين كه اين موضوع، موضوع حساسي است، افزود: بنابراين يك بخش تلاش ايران، رفع ابهامات و يا خنثي سازي برخي شيطنت‌هاي تبليغاتي است و بخش ديگر، آماده سازي مراحل استيفاي حق ملت ايران در خصوص داشتن تكنولوژي هسته‌يي است كه بايد طي شود و ما سعي مي‌كنيم با تفاهم، توجيه، روشنگري و عملكرد شفاف آن را مرحله به مرحله به دست آوريم.
متكي تاكيد كرد: معناي اين حرف من، اين نيست كه ما در استيفاي اين حق قطعي و قانوني و طبيعي ملت ايران كه يك خواست ملي است و همه بر آن اجماع دارند، منتظر اجازه‌ي جايي هستيم؛ ما در اين راه متوقف نيستيم و اگر در جاهايي بنا بر دلايلي  فني يا غير فني آهسته مي‌رويم، اما به مردم عزيزمان عرض مي‌كنم كه اگر هم حرکت ما آهسته است، ولي پيوسته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه ايران چه زماني توليد سوخت هسته‌يي را آغاز مي كند، گفت: اين موضوع را بايد مسوولان سازمان انرژي اتمي بگويند، چرا كه من در اين خصوص تخصص فني ندارم.
وي درباره‌ي اين كه آيا در صورت افزايش فشارها و تهديدات بين‌المللي، کشورمان هم چنان بر موضعش مبني بر توليد سوخت هسته‌يي پافشاري خواهد كرد؟ تاكيد كرد: تصميم ايران در برخورداري از تكنولوژي هسته‌يي به لطف و ياري پروردگار تصميمي برگشت ناپذير است.
متكي در پايان درباره‌ي اين كه آيا در جريان مذاكراتش با كشورهاي حوزه‌ي خزر در ارتباط با بحث رژيم حقوقي درياي خزر نيز مذاكراتي صورت گرفت يا خير؟ گفت: فرصت خاصي براي مذاكره پيرامون رژيم حقوقي درياي خزر فراهم نشد، اما تاكيد بر اين بود كه ما از جمله در ملاقات با  نخست وزير قزاقستان، هرچه زودتر بتوانيم رژيم حقوقي را نهايي نماييم و با توجه به مذاكراتي كه با تركمنستان و آذربايجان در زمينه‌ي تعيين خط مرزي آبي و زيربستر بين دو كشور داريم، اميدواريم كه اين مذاكرات هرچه زودتر به نتيجه برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین