کد خبر: ۳۷۰۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴

شرط پوتین برای آشتی با ترکیه

عذرخواهی شرط پوتین برای آشتی با ترکیه اعلام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: شرایط ما برای بهبودی روابط و عادی سازی همکاری ها با ترکیه تغییری نکرده است و تا زمانی که آنکارا شرایط پیشنهاد شده مسکو و نخست عذرخواهی را نپذیرد، مناسبات مانند قبل نخواهد شد.

پوتین امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگاران روسی در منطقه کوهستانی آفونیا در یونان ضمن بیان اینکه تا پیش از ساقط شدن بمب افکن روسی توسط جنگنده ترکیه بر فراز سوریه، روابط مسکو و آنکارا به سطح عالی و بی سابقه رسیده بود، اظهار کرد: معلوم نیست چرا ترکیه با اقدام خود در سرنگونی هواپیمای سوخو-24 در حریم هوایی سوریه، روابط با روسیه را تخریب و تیره کرد.

تنش در روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی شرکت کننده در عملیات ضد تروریستی در سوریه بشدت افزایش یافته است. هواپیمای بمب افکن سوخو 24 روسیه 24 نوامبر 2015 توسط دو جنگنده اف-16 ترکیه بر فراز سوریه هدف قرار گرفت و در چهار کیلومتری مرز ترکیه سرنگون و یک خلبان آن نیز با شلیک تروریست ها هنگام فرود کشته شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسی زویوزدا پوتین در ادامه سخنان خود گفت: مسکو روابط را تیره نکرده و آنکارا مسئول این تیرگی است. سران ترکیه بارها در باره بهبودی روابط سخن گفته اند، اما هیچگاه از روسیه عذرخواهی نکرده و خسارات وارده بر اثر سرنگونی هواپیمای روسی و قتل خلبان آن را جبران نکرده اند.

به گزارش ایرنا، وی افزود که موضع روسیه این است که از سرگیری همکاری ها با ترکیه مشروط به عذرخواهی، پرداخت غرامت بابت هواپیمای سرنگون شده و تعهد سپردن به تکرار نکردن چنین حوادثی در آینده از سوی این کشور می باشد.

ترکیه تاکنون حاضر به پذیرش این درخواست ها نشده است.

روسیه پس از سرنگونی هواپیمای نظامی خود، افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو کشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار در سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو کشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرده است که انتظار می رود ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به کمتر از 15 میلیارد دلار برساند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین