کد خبر: ۳۷۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

فیلمسازان زیر چرخ‌دنده‌ جهل له شدند/ دربرابر توهین‌ها نباید سکوت کرد

کارگردان فیلم فروشنده با تاکید بر اینکه جهل کف دارد اما سقف ندارد، گفت: کسانی که می‌گویند فیلم‌های سینمای ایران سیاه‌نماست یا از روی قصد و غرض این حرف‌ها را می‌زنند یا اینکه جهل دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
مراسم تقدیر از اصغر فرهادی و عوامل فیلم فروشنده عصر امروز (۱۱ خرداد) با حضور سینماگران روسای صنوف سینمایی، مدیرعامل خانه سینما، منتقدان و اهالی رسانه در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش آفتاب، رضا میرکریمی (مدیرعامل خانه سینما) با خوش‌آمدگویی به حاضران و عوامل فیلم فروشنده گفت: کاری که فرهادی با تیمش انجام داد نه تنها برای سینمای ایران بلکه برای کل ایران بود.

میرکریمی با اشاره به اینکه افراد بسیاری از واژه ایران استفاده می‌کنند، گفت: ما اگر از این واژه استفاده می‌کنیم باید ظرفیتی باشد که به دنبال همبستگی و اتحاد باشیم متاسفانه خیلی‌ها امروز دوست ندارند جامعه ما اتحاد داشته باشد و دنبال اختلاف و شکاف هستند.

وی ادامه داد: سینمای ایران خیلی برای قداست و بزرگ شدن ایران زحمت کشید اما متاسفانه دستاوردهای بزرگی که به‌دست می‌آید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و رقبای داخلی سرسختی برای سینمای ایران درست می‌کنند.

میرکریمی با اشاره  به اینکه سینماگران ایرانی فیلم می‌سازند برای ایران؛ موفقیت کسب می‌کنند و همپای حاشیه‌های آن می‌ایستند؛ گفت: من امسال در جشنواره کن بیش از 30 فیلم را دیدم و آنجا به مظلومیت سینمای ایران پی بردم و متوجه شدم متاسفانه کوتاه‌نظرانی که سینمای ایران را محکوم می‌کنند؛ ارزش این سینما را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: همیشه فیلم‌های هنری و آرتیستی به دنبال نقد اجتماعی بودند و امسال نیز در جشنواره کن دیدیم که فیلمی جایزه گرفت که شدیدترین نقدها را به جامعه طبقاتی کشور انگلیس کرده بود.

وی ادامه داد: اصغر فرهادی فیلمساز شریفی است و در فیلم اخیرش نیز اخلاق‌گرایی و خانواده نقش پررنگی دارند.

حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) نیز در این مراسم گفت: من به عنوان یک ایرانی و مثل کسی که دوست دارم همه شاد باشند از شادی مردم خوشحالم و نمی‌توانم شادی خودم را پنهان کنم.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته رقبای ما در منطقه همچون عربستان، پول‌های زیادی خرج کردند تا ایران‌هراسی را در دنیا گسترش دهند اما زمانی که ما در کن دیدیم فیلم فرهادی جایزه گرفت؛ متوجه شدم تلاش‌های بدخواهان بی‌حاصل است.

وی ادامه داد: سینمای ایران در سال گذشته 370 جایزه گرفته است یعنی هر روز یک سینماگر ایرانی در دنیا برای کشور یک جایزه گرفته و باعث شده بدون هیچ هزینه‌ای یک مطلب مثبت در ایران نوشته و منتشر شود و افتخاری را کسب کرده که برای همه ایران است.

مسعود کیمیایی نیز با اشاره به اینکه فرهادی در طول سالها لایه‌های دانش و تجربه را کسب کرده؛ گفت: نگاه و سینمای فرهادی یک نگاه و سینمای جدید در جامعه و به جامعه است و وی سینما را خوب می‌شناسد.

وی ادامه داد: البته سینماگران گذشته برای این راهی که امروز فرهادی می‌رود؛ زحمت زیادی کشیده‌اند و امروز نیز فرهادی برای آینده تلاش می‌کند.

سعید عقیلی (نایب رییس کانون فیلمنامه نویسان) نیز گفت: بعداز بازیگران بیشترین جوایز را در سینما ایران فیلمنامه‌نویسان گرفتند و ما از جشنواره‌های مهمی همچون کن، برلین و ونیز جایزه‌های خوبی دریافت کرده‌ایم.

فیلمسازان زیر چرخ‌دنده‌ جهل له شدند/ دربرابر توهین‌ها نباید سکوت کرداصغر فرهادی نیز بعد از دریافت لوح تقدیر کانون فیلمنامه‌نویسان گفت: من امروز به دیدار کیارستمی رفتم و فیلم آخر وی را دیدم و بسیار خوشحالم که حالش خوب است و همچنان عاشق سینما و تصویر است.

وی با تشکر از کسانی که این مراسم را برگزار کردند، گفت: این جوایز احترام به همه سینمای ایران است و اگر ما جایزه‌ای گرفتیم برای همه کسانی است که در سالهای دور و حتی قبل از انقلاب برای سینما زحمت کشیدند.

فرهادی ادامه داد: اگر در سالهای نه چندان دور شرایطی به وجود می‌آمد که فیلم‌هایی مانندگاو می‌توانستند در جشنواره‌های خارجی شرکت کنند قطعاً این جایزه‌ها زودتر به دست می‌آمد.

فرهادی ادامه داد: در طی سالهای بسیار سینماگران مختلفی در زیر چرخ‌های جهل له شده‌اند تا اینکه امروز ما بتوانیم؛ سینماگر و سینما دوست؛ راحت‌تر حرکت کنیم. من فراموش نمی‌کنم روزی را که کیارستمی نخل طلا گرفته بود و عده‌ای در فرودگاه منتظر بودند تا او را به خاطر فتح این جایزه کتک بزنند.

کارگردان فیلم فروشنده با اشاره به اینکه عده‌ای دائم در حال تحقیر سینمای ایران هستند، گفت: سینمای ایران در دنیای یکی از بهترین سینماهای دنیاست و امسال مثلاً دیدیم که جیم جار موش در جشنواره فیلم کن سینمای ایران را باغ سینمای دنیا نامید. اما گروهی متاسفانه با یک نگاه سیاست‌زده تیشه برداشته و به ریشه باغ سینمای ایران می‌زنند. امروز گروهی که با سینمای ایران مخالف هستند دائم در حسرت سینمای آمریکا  هستند. من به آنها می گویم اگر الگوی شما سینمای آمریکاست پس چرا انقلاب کردید؟ هرچند امروز حتی در امریکا نیز گروه بسیاری به سینمای ایران علاقه دارند و عاشق سینمای ایران هستند.

فرهادی با اشاره به اینکه سینمای ایران یک موجود و یک اصل به هم پیوسته است، گفت: نباید سینمای ایران را به بعد و قبل از انقلاب تقسیم کرد بلکه موفقیتی که امروز حاصل شده مرهون تلاش‌های افرادی است که در سالهای گذشته و قبل از انقلاب حتی انجام شده است.

فرهادی؛ نشان دادن مشکلات اجتماعی را در سینما طبیعی دانست وگفت: نباید به این سینما انگ سیاه‌نمایی زد. در همه جای دنیا مشکلات اجتماعی وجود دارد و اگر امروز شما به متروی پاریس بروید؛ صحنه‌هایی می‌بینید که هرگز باور نمی‌کنید آنجا پاریس باشد.

فرهادی ادامه داد: جهل و نادانی کف دارد اما سقف ندارد. کسانی که به ظاهر یک فیلم نگاه می‌کنند و می‌گویند این فیلم سیاه‌نماست اگر قصد و غرضی نداشته باشند از روی جهل است.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر مسعود فراستی درباره کمال تبریزی گفت: به نظر من درباره این صحبت‌ها و همچنین موضوعاتی همچون سیاه‌نمایی خانه سینما باید یک سمینار تشکیل بدهد و پاسخ این سخنان را بدهد زیرا ندادن پاسخ در وقت خودش باعث ادامه‌دار شدن این حرف‌ها و بعد تبدیل آن به توهین و فحاشی می‌شود و نباید در برابر این حرفها منزه‌طلبی کرد.

دراین مراسم قرار بود از شهاب حسینی نیز تقدیر شود اما به دلیل عدم حضور این بازیگر به خاطر مشغله شخصی، تقدیر از وی به روز دیگری موکل شد.

در مراسم امروز هنرمندانی چون رضا میرکریمی- حجت اله ایوبی- رخشان بنی اعتماد- کامران ملکی - زینت رضا - تهمینه میلانی، رؤیا تیموریان، حیمد فرخ نژاد- سیروس الوند- رضا عطاران - رضا کیانیان –علی نصیریان – آتیلا پسیانی – مصطفی احمدی – پروین صفری – فاطمه معتمدآریا – محمد متوسلانی – اصغر شاهوردی – فرامرز روشنایی – محمدرضا دلپاک – سیدجمال ساداتیان – سیدضیاء هاشمی و جمعی بسیار دیگری حضور داشتند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین