کد خبر: ۳۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۱
معمار کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای:

سیاست‌های بوش در قبال برنامه هسته‌ای هند و ایران دوگانه است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه ایندیا دیلی، «لئونار ویس» قانونگذار آمریکایی و کسی که به عنوان معمار قانون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سال 1978 شناخته شده است، گفت: بوش به طرح هسته‌ای هند به عنوان یک «قمار هسته‌ای» نگاه می‌کند و با توافق برای کمک انرژی اتمی غیر نظامی به هند پیام اشتباهی را به جهان فرستاده است. یکی از خطرات این است که تروریست‌ها بتوانند بمب‌های هسته‌ای را خریداری کنند یا به سرقت ببرند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دالاس گفت: تاریخ هسته‌ای هند نشان می‌دهد که چرا این طرح پیشنهادی امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد؛ در سال 1974 هند تجهیزات هسته‌ای سری خود را با استفاده از پلوتونیوم گسترش داد و در این راه از راکتور کانادایی و آب سنگین آمریکا استفاده کرده است.

این راکتور و آب سنگین تحت قراردادهایی با توجه به مسئله «استفاده صلح آمیز» به هند فروخته شد، اما هند این قراردادها را نقض کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رییس جمهوری آمریکا طرحی را پیشنهاد کرده که که نه تنها به هند این اجازه را می‌دهد تا بمب‌های خود را داشته باشد بلکه به آن اجازه می‌دهد تا از تمام مواد هسته‌ای خود برای ساخت بمب استفاده کند.

ویس با دوگانه خواندن سیاست‌های آمریکا در مسئله استفاده از انرژی هسته‌ای و مخالفت آن با حق مشروع و مسلم ایران و در عین حال حمایت از گسترش برنامه‌های هسته‌ای هند خاطر نشان کرد: اگر هند از این لطف رییس جمهوری برخوردار شود، آیا اسراییل و پاکستان می‌توانند نادیده گرفته شوند؟ یک چنین پیشنهادی باید در مورد ایران و کره شمالی نیز صدق کند.
از سوی دیگر منابع سازمان هواپیمایی کشور هند چندی پیش از تصمیم دهلی نو برای خرید 68 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 8 میلیارد دلار از آمریکا خبر دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین