کد خبر: ۳۷۲۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵

«هواوی» اتهامات آمریکا را رد کرد

بزرگترین سازنده تلفن های هوشمند در جهان اعلام کرد که بر خلاف آنچه آمریکا مدعی شده، در خصوص ارسال و صادرات تجهیزات به سوریه و برخی کشورهای دیگر هیچ جرمی مرتکب نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت بازرگانی آمریکا به تازگی احضاریه ای برای این شرکت ارسال کرده و در آن به اتهاماتی در خصوص این ارتباطات و مبادلات اشاره کرده است.

این وزارتخانه بر اساس نوشته روزنامه «چاینا دیلی» چین در حال بررسی همکاری های ارتباطاتی و مخابراتی «هواوی» با سوریه، کوبا، کره شمالی، سودان و ایران است.

بر اساس این گزارش، احضاریه صادر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا به دفتر شرکت «هواوی» بیشتر جنبه اداری دارد و به همین دلیل، تحقیقات کیفری درباره اقدامات این شرکت را شامل نمی‌شود. 

روزنامه نیویورک تایمز هم به این موضوع اشاره کرده اما حتی این نشریه غربی هم نوشته است که تجهیزات صادر شده عملا نمی تواند مجرمانه باشد و در احضاریه نیز مضمون جرم وجود ندارد.

آمریکا می خواهد اطمینان حاصل کند که تجهیزاتی که این کشور در زمینه مخابرات و اطلاع رسانی تولید می کند از طریق هواوی به سوریه و چند کشور دیگر صادر نشده باشد.

واشنگتن افزوده است که باید اطمینان پیدا کرد که مقررات کنترل صادراتی این کشور از سوی بزرگترین شرکت مخابراتی جهان مراعات شده است.

نیویورک تایمز نوشته است که احضاریه فقط برای بررسی های بیشتر و روشن شدن وضعیت شرکت در ارتباط با سوریه و چند کشور دیگر است.

پیشتر نیز چنین احضاریه ای از سوی آمریکا برای «زد تی یی» دومین شرکت مخابراتی بزرگ چین صادر شد و این کشور ضمن بررسی عملکرد شرکت مزبور، محدودیت هایی نیز برای آن در نظر گرفت.

«زد تی یی» و «هواوی» هر دو مقررات کنترلی صادراتی بسیار سختی دارند و هواوی به تنهایی دارای شش مرکز تحقیقاتی در آمریکاست و همکاری های گسترده ای با واشنگتن دارد.

آمریکا از «هواوی» خواسته است تا هر اطلاعات، مدرک و سندی در باره همکاری با کشورهای یاد شده دارد در اختیارش قرار دهد.

این شرکت دریافت چنین احضاریه ای را مورد تایید قرار نداده اما تاکید کرد که در همکاری با کشورهای دیگر مقررات را مراعات کرده است.

«هواوی» سومین شرکت فعال در زمینه شبکه‌های کامپیوتری، ارتباطات و سازنده بزرگ تلفن در جهان و رقیب بزرگ شرکت «اپل» به حساب می آید و در چین و بسیاری از کشورهای دیگر مشتریان فراوانی دارد.

به گزارش ایرنا، کمیته جاسوسی سنای آمریکا در سال 2012 میلادی نیز شرکت مخابراتی هواوی را یک خطر و تهدید جدی برای امنیت ملی این کشور قلمداد کرد.

از آن پس این شرکت هرگز نتوانسته است در طرح های مخابراتی بزرگ کشورهای آمریکا و استرالیا شرکت کند اما در کانادا نفوذ زیادی دارد. شمار کارکنان این شرکت در سراسر جهان به 170 هزار نفر می رسد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین