کد خبر: ۳۷۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

سفر ظریف و هیات 60 نفره به 4 کشور اروپایی/ پیگیری دیپلماسی اقتصادی در اروپا

وزیر امور خارجه به همراه هیات 60نفره سیاسی و اقتصادی هفته گذشته به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کرد. توسعه مناسبات و روابط سیاسی،اقتصادی و پارلمانی در دوران جدید پس از اجرای برجام، محور مذاکرات و دیدارهای محمد جواد ظریف با مقام های سیاسی این کشورها در شمال و شرق این قاره بود.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از توافق هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 و اجرایی شدن برجام حدود 200 هیات تجاری نیز از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اتریش و لهستان و همچنین کشورهای کره جنوبی، هند، چین از آسیا باهدف گسترش روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی به ایران آمدند.

رفت و آمدهای هیات های خارجی به ایران در کنار سفر مقام های سیاسی ایران به سایر کشورها در این دوران علاوه بر معرفی زمینه های مشترک همکاری، بیانگر تمایل و قاطعیت در گسترش روابط اقتصادی و مناسبات تجاری با این کشورها است. 

خبرگزاری جمهوری اسلامی مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی هفته گذشته را منتشر می کند تا علاقه مندان با مروری اجمالی در جریان رویدادها، دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند.

**سفر ظریف به اروپا

وزیر امور خارجه هفته گذشته راهی اروپا شد. وی که سفر پنج روزه خود را از کشور لهستان آغاز کرد، در ادامه عازم کشورهای فنلاند ، سوئد و لتونی شد.

محور مذاکرات ظریف در این دور از سفرها گسترش روابط دوجانبه ایران با این کشورها بود. 

آخرین سفر دوره ای ظریف سفر به آسیای جنوب شرقی و نیوزیلند و استرالیا بود. گسترش رفت و آمدهای دیپلماتیک کشورهای مختلف به تهران طی ماه های گذشته و سفرهای مقام های ایرانی به خصوص بعد از توافق هسته ای و در طول 3 سالی که از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد نشان می دهد تمایل سران کشورها جهت گسترش تعامل و همکاری های سیاسی و اقتصادی با ایران افزایش پیدا کرده است.

**لهستان نخستین مقصد ظریف / امضاء 3 یادداشت تفاهم اقتصادی 

جمهوری لهستان از کشورهای اروپای مرکزی، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته است؛ این کشور در سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست. 

روابط سیاسی ایران و لهستان به لحاظ تاریخی از سابقه و دیرینه یک هزار ساله برخوردار است. نخستین سند مکتوب تماس رسمی بین ایران و لهستان به سال 1474 میلادی و نامه «اوزون حسن آق قویونلو» به «یاگولینی» پادشاه وقت لهستان بر می گردد. 

ظریف هفته گذشته در ورشو پایتخت لهستان با « ویتولد واشچیکوفسکی » همتای خود دیدار کرد. 
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان در این دور از مذاکرات دو جانبه بر همکاری بیش از پیش اقتصادی تاکید و درباره مسائل بین المللی همچون بحران های غرب آسیا و راه حل های آن گفت و گو کردند. 

وزیر خارجه لهستان 10 اسفندماه نیز 94 به تهران آمده بود.لهستان علاوه بر سازمان ملل متحد، در سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) نیز عضویت دارد.

ظریف علاوه بر دیدار و گفت و گو با رئیس مجلس لهستان با دیگر مقام‌های عالی‌رتبه و تجار و نمایندگان شرکت‌های این کشور دیدار کرد.

حضور در اجلاس تجاری و دیدار با وزیران و مذاکرات دو جانبه، سخنرانی در دانشگاه ورشو در جمع اندیشمندان لهستانی، حضور در جمع ایرانیان مقیم لهستان و امضاء توافق‌نامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های مشترک در زمینه همکاری‌های سیاسی و تجاری از برنامه ظریف در ورشو بود.

در جریان سفر 2 روزه ظریف به لهستان، سه یادداشت تفاهم در زمینه گسترش همکاری های اقتصادی و چندین قرارداد بین شرکت‌های بزرگ دو کشور نیز امضاء شد.

** سفر ظریف به فنلاند/ فنلاند کشور هزار دریاچه مقصد دوم ظریف

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مرحله دوم سفر خود به شرق و شمال اروپا از لهستان به فنلاند رفت.

فنلاند دومین مقصد هیات سیاسی-اقتصادی ایران را کشور دریاچه و جنگل تشکیل داد.

** مذاکرات و نشست هیات اقتصادی با 200 شرکت فنلاندی

وزیر امور خارجه در نخستین برنامه کاری خود در پایتخت فنلاند، به نشست سیاسی هلسینکی رفت تا درباره گفت و گوهای منطقه ای صحبت کند.

ظریف در ادامه سفر، علاوه بر دیدار با «تیمو سوئینی» همتای فنلاندی خود و «ماریا لوهلا»رئیس مجلس و امضای دفتر یادبود پارلمان این کشور، با «مارتی آهتیساری» رئیس جمهوری اسبق فنلاند نیز دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف در دیدار سائولی نینیستو رئیس جمهوری فنلاند ضمن مذاکره، دعوتنامه رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را نیز به نینیستو تقدیم کرد.

هیات اقتصادی ایران نیز در هلسینکی، علاوه بر حضور در جلسات دوجانبه، در نشست مشترک اقتصادی نیز شرکت کردند. 200 شرکت فنلاندی در این نشست حضور داشتند که این امر، توجه فعالان اقتصادی فنلاند به آینده روابط اقتصادی دو کشور را نشان می داد.

در این نشست اقتصاد ایران و فرصت های دوران جدید نیز برای فعالان اقتصادی فنلاند معرفی شد. 
روابط بانکی با ایران در پساتحریم نیز از جمله موضوع هایی بود که در این دور از مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به نظر می رسد روابط ایران و فنلاند را در هر سه سطح دولت ها، پارلمان ها و تجار و بازرگانان پس از سفر هیات سیاسی و اقتصادی ایران به هلسینکی و انجام مذاکرات در ابعاد سیاسی و اقتصادی دو کشور در مسیر صحیح قرار گرفته و در حال حرکت است. 

**سوئد؛ایستگاه سوم ظریف/نشست تجاری با حضور 230 فعال اقتصادی 

استکهلم ایستگاه سوم وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر به شرق و شمال اروپا در هفته گذشته بود.

ظریف پس از ورشو و هلسینکی،در استکهلم پایتخت سوئد با وزیر نوآوری و شرکت های سوئددیدار کرد.

او همچنین در نشست اقتصادی مشترک با حضور 230فعال اقتصادی سخنرانی کرد. 

ظریف همچنین با استفان لوون نخست وزیر و مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد دیدار و درباره تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نیز گفت وگو و رایزنی کردند.

وزرای خارجه ایران و سوئد علاوه بر نشست خبری مشترک بیانیه مشترک همکاری صادر کردند. سخنرانی در جمع نخبگان ایرانی و دیدار با «اوربان آهلین» رئیس پارلمان سوئد نیز از دیگر برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در استکهلم بود.

سفر به سوئد از جهت ضرورت گسترش همکاری های دو کشور و توسعه روابط دو جانبه و همکاری های بین المللی در همه زمینه ها در مرحله پسابرجام بسیار حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مرکز مطالعات بین الملل (سیپری) سخنرانی کرد و پس از آن در جمع ایرانیان مقیم سوئد حاضر شد. 

**لتونی مقصد چهارم سفر ظریف

وزیر امور خارجه ایران و هیات اقتصادی همراه در ادامه سفر به شمال و شرق اروپا راهی لتونی شد. ظریف در یورمالا واقع در 20 کیلومتری ریگا پایتخت لتونی با ریموندس وی یونیس رئیس جمهوری این کشور دیدار و در خصوص تحولات و بحران های منطقه غرب آسیا گفت و گو و تبادل نظر کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و ادگارس ریوکویش (Edgars Rivkevichs) وزیر خارجه لتونی پس از دیدار و گفت وگو در نشست تجاری ایران و لتونی نیز شرکت وسخنرانی کردند.

این نشست در هتل Radisson Blue Daugava واقع در ریگا پایتخت لتونی با حضور 170 فعال اقتصادی دو کشور برگزار شد.

بررسی فضای کسب و کار، ظرفیت های بازار در دو کشور و همچنین وضعیت ایران در پساتحریم از مهم ترین محورهای مورد بحث و بررسی در این نشست بود.

وزیران خارجه ایران و لتونی همچنین پس از مذاکرات خصوصی و دوجانبه، یادداشت تفاهم همکاری سیاسی بین دو کشور را امضا کردند.

دیدار و گفت و گو در خصوص همکاری های دوجانبه با «مورنیس اینارا» رئیس پارلمان لتونی و «یانیس داکلاو» وزیر کشاورزی این کشور از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه در لتونی بود.

ظریف پیش از مذاکره رسمی با رئیس پارلمان لتونی دفتر یادبود پارلمان این کشور را نیز امضا کرد.

وزیر امور خارجه همچنین با حضور در یادمان آزادی لتونی، در آئینی رسمی به مقاومت مردم لتونی ادای احترام کرد.

ظریف همچنین در نشست تجاری ایران و لتونی سخنرانی و با رئیس پارلمان این کشور نیز ملاقات و گفت و گو کرد.

امضای یادداشت تفاهم توسط وزرای خارجه دو کشور، نثار تاج گل در بنای یادبود آزادی، نشست خبری با خبرنگاران و دیدار با وزیر کشاورزی لتونی از دیگر برنامه های ظریف در این کشور شمال شرق اروپا بود.

لتونی آخرین حلقه سفر این دور از سفر رئیس دستگاه سیاست خارجی و 60 فعال اقتصادی-تجاری بخش خصوصی کشورمان به اروپا بود.

** سفر وزرای خارجه لیتوانی و اوکراین به تهران 

ظریف پیش از سفر به اروپا یک دیدار دیپلماتیک در تهران داشت. لناس لینکه ویچیوس وزیر خارجه لیتوانی ابتدای هفته گذشته به تهران آمد. وی علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حسن روحانی رئیس جمهوری نیز دیدار و درباره آخرین راه های گسترش همکاری های دوجانبه ومسائل منطقه را نیز مورد بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در دیدار همتای لیتوانیایی خود به آخرین اجلاس وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با مسئولین بانکی اروپایی در لندن اشاره کرد و از اقدام های عینی و ملموس، طرف های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی سخن گفت.

*ایران و اوکراین؛ توسعه همکاری در مجامع بین المللی 

پاولو کلیمکین وزیر خارجه اوکراین نیز هفته گذشته 2روز میهمان ایران بود. کلیمکین در دیدار با همتای ایرانی خود درباره مسائل مختلف دوجانبه و منطقه ای رایزنی کرد.

همکاری سازنده در مجامع بین المللی، مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته، آموزش عالی، علمی، فناوری، انرژی، تجهیزات نیروگاهی و انرژی های تجدید پذیر، صنعت کشاورزی، گردشگری و میراث فرهنگی از مهمترین محورهای گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و اوکراین بود.

وزیر خارجه اوکراین همچنین با دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. رئیس جمهوری از اوکراین به عنوان یکی از کشورهای دوست ایران در منطقه نام برد و تاکید کرد که تهران از گسترش روابط با کیف در همه حوزه‌ها استقبال می کند.

**تکذیب خبر انتصاب عراقچی به عنوان سفیر در فرانسه 

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هفته گذشته در حاشیه دومین سال بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی برخی اخبار منتشره مبنی بر انتصاب وی به عنوان سفیر آینده ایران در فرانسه را شایعه خواند.

وی در این همایش از انجام کار کارشناسی حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه و سایر حقوقدانان درباره نحوه برخورد با توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران و نحوه شکایت به مراجع بین المللی خبر داد و گفت: به زودی تصمیم گیری و دادخواست های لازم نیز تنظیم خواهد شد.

** نشست فرهنگی اکو در تهران/ مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای سیاسی 

همایش یک روزه تاریخ و فرهنگ مشترک در حوزه تمدنی اکو با همکاری موسسه فرهنگی اکو و مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو و کریم جباری مدیراجرایی موسسه در محل مرکز آموزش وپژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد، عراقچی معاون وزیر خارجه سخنرانی کرد.

وی در این نشست تاکید کرد مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای سیاسی آن است.

**استقبال ایران از راه حل های سیاسی برای حل بحران منطقه

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته با خلیل هاشم الادریس مدیر خبرگزاری رسمی مغرب (مپ) و کاردار این کشور در تهران دیدار و درباره راه حل سیاسی بحران های منطقه به ویژه در عراق و سوریه گفت و گو کرد.

این دیدار در شرایطی انجام گرفت که منطقه ما درگیر مداخلات شدید خارجی ها است و مشکل افراط گرایی و تروریسم نیز در این میان جدی ترین بحث است.

امیرعبداللهیان معتقد است که منطقه با بحران های زیادی مواجه است٬ این بحران ها باید فقط توسط اهالی آن حل شود و ایران از راه حل های سیاسی برای حل بحران ها استقبال می کند.

**پیام های تبریک رئیس جمهوری

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در پیامی به الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز ملی - سالگرد برقراری نظام جمهوری - را به دولت و مردم این کشور تبریک گفت.

روحانی همچنین در پیام دیگری به تران دی کوانگ انتخاب وی را به عنوان رئیس‌ جمهوری سوسیالیستی ویتنام تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
1
0
ظریف جان اینقدر خودتو خسته نکن برو بیا راه ننداز.
این جماعت اروپایی و امریکایی حاضر به امتیاز دادن به ایران نیستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین