کد خبر: ۳۷۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۳

نگاه مبهوت آلمانیها به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : احمدى نژاد گفت: عليرغم پيشرفت‌هاى تكنولوژيك كه در بخشهاى زيادی از دنيا اتفاق افتاده، چند كشور غربى همچنان به لحاظ ذهنى و مبانى فكرى در دوران قرون وسطى زندگى مى‌كنند و به ما با تهديد می‌گويند حق رشد علمى نداريد. احمدى‌نژاد در اين نشست مطبوعاتى گفت خود همين كه ايران گذاشته تا تجهيزات نظارتى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در نيروگاه‌هايش كار بكنند، سند همكارى دولت ايران با اين نهاد است.

احمدى نژاد افزود ايران دو سال و نيم درراه جلب اعتماد جامعه جهانى تلاش ورزيد و امروز وقت آن است كه كشورهاى اروپايی در جهت اعتمادسازى ما گام بردارند.

در اين احوال آمريكايى‌ها گزارش تكميل نيروگاه اتمى نظنز را داده‌اند. انستيتوى خصوصى علوم و امنيت بين‌المللى در واشنگتن اقدام به انتشار عكس‌هايى كرده كه به تاريخ دوم ژانويه از هوا از اين تاسيسات گرفته شده‌اند. به نقل از مدير اين مركز خانم كورى هيندرستاين گزارش شده، در اين تصاوير هفت محل نيمه ساخته ديده می‌شوند كه در عكس هاى يكسال قبل مشاهده نمى‌شدند. بايد افزود كه ازسرگيرى تحقيقات هسته‌اى در نيروگاه نظنز از روز سه‌شنبه گذشته موجى از انتقادهاى بين‌المللى را برانگيخت و از جمله نشست مطبوعاتى وزراى خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگلستان در برلين را در پى آورد كه اعلام داشتند پرونده اتمى ايران براى تصميم‌گيرى نوع اقدام عليه ايران به شوراى امنيت فرستاده می‌شود.

خانم آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز در ديدار خود از آمريكا ، از سرگيرى طرحهاى اتمى توسط ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و همزمان تهديدهاى ايران عليه اسراييل را نيز به كلى غيرقابل قبول خواند. همچنين خانم كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا روز جمعه در ديدار با همتاى چينى خود درباره ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت صحبت كرد. اما اين همه در حالى است كه صاحبان كار و سرمايه و كارشناسان اقتصادى معتقدند كه درصورت تصميم به تحريم ايران، بيشتر طرفين قرارداد با ايران زيان خواهند ديد تا خود اين كشور! بعنوان مثال بسيارى كارشناسان می‌گويند تحريم اقتصادى يا حتى قطع رابطه با ايران از جمله به بازار فروش اتومبيل در كشورهاى اروپايى بطور جدى صدمه می‌زند.

در اين احوال بيل كلينتون رييس جمهور سابق آمريكا حمله نظامى آمريكا به ايران را بعيد خواند و در گفتگويى با شبكه خبرى بى‌بى‌سى گفت واقعا قرار است در شرايط كنونى سربازان دست به چه اقدامى بزنند؟ خاوير سولانا هماهنگ كننده‌ی سياست خارجى اتحاديه اروپا نيز راه حل نظامى عليه ايران را قاطعانه مردود دانست و در گفتگويى با نشريه ”بيلد آم زونتاگ“ گفت تصميم ارجاع پرونده اتمى ايران به شوراى امنيت به معناى آن نيست كه ما به انتهاى مذاكره رسيده باشيم.

از سوى ديگر تركيه روز شنبه ايران را به همكارى با اتحاديه اروپا و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى فراخواند. در بيانيه وزارت خارجه تركيه در اين زمينه آمده اگر دولت ايران شانس برقرارى ديالوگ را با اقدام‌‌‌هاى يكطرفه از بين ببرد، مصيبتى به بار خواهد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین