کد خبر: ۳۷۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۵۵
رييس جمهوري در جلسه مطبوعاتي روز گذشته عنوان كرد

دعوت احمدی نژاد از ايرانيان مقيم خارج براي سرمايه‌گذاري

آفتاب‌‌نیوز : احمدي‌نژاد گفت‌وگوي خود را با گزارشي از ارقام بودجه سال 85 كل كشور آغاز كرد و سپس در حالي كه به نظر مي‌رسيد براي پاسخ سوالات مربوط به انرژي هسته‌اي آماده‌تر است به سران كشورهاي اروپايي هشدار داد كه اگر از مواضع خود عليه ايران دست برندارند، ايران تدابيري را براي دفاع از حق خود انديشيده كه به اجرا خواهد گذاشت.

رييس‌جمهور همچنين ديروز به خبرنگاران گفت كه 20 پيشنهاد براي بررسي حقوق بشر در دنيا آماده كرده است كه به تدريج مطرح خواهد كرد، اما او اشاره‌اي به زمان مطرح كردن اين پيشنهادات نكرد.



احمدي نژاد در كنفرانس رسانه‌اي ديروز گفت: دولت بنا دارد در طول چهار سال سه نوبت به استان‌ها سفر كند و در قالب‌هاي جمعي و فردي براي توسعه عدالت در تمامي مناطق همت گمارد.

رييس جمهور به هزينه‌هاي جاري و عمراني دولت در لايحه بودجه سال آينده اشاره كرد و گفت: هزينه‌هاي جاري دولت در لايحه بودجه سال آينده حدود 10‌درصد رشد و هزينه‌هاي عمراني نسبت به سال 84، 2/72‌درصد نسبت به بودجه مصوب مجلس (4/63‌درصد) رشد دارد كه نشان مي‌دهد از هزينه‌هاي مصرفي كم شده و به بودجه عمراني افزوده شده است.

احمدي‌نژاد، تمركززدايي را شرط اصلي اجراي عدالت عنوان كرد و افزايش 180‌درصدي اعتبارات استاني را مورد اشاره قرار داد وگفت: سهم همه اعتبارات افزايش يافته در سال گذشته 8/19‌درصد بود، در سال جاري به 34‌درصد افزايش يافته است.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: كل اعتبارات استاني نسبت به رقم بودجه 6/20‌درصد از كل بودجه اختصاص يافته در سال آينده، به 3/31‌درصد افزايش يافته است.

احمدي نژاد با اشاره به روند پرونده هسته‌اي ايران تاكيد كرد: در 5/2 سال گذشته دولت براي اعتمادسازي تلاش كرد ولي امروز وقت اعتمادسازي چند كشور غربي است، چرا كه به آنها اعتماد نداريم.

به گزارش خبرنگار ما، رييس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه عنوان مي‌شود بودجه اختصاصي سفرهاي استاني منبع مشخصي نداشته و ضمانت اجرايي ندارد، گفت: تصميمات دولت در چارچوب قانون بودجه و مصوبات رسمي صورت مي‌گيرد.

وي افزود: سفرهاي استاني در راستاي نگاه كلان كشور است تا تمامي استعدادهاي كشور به طور هماهنگ و همه جانبه پيشرفت كند.

رييس جمهور گفت: ساختار اداري كشور تمركزگرا است تا اختيارات در مركز متمركز شود اما سفرهاي استاني باعث تمركززدايي مي‌شود و محتواي آن هنگام رسيدن به سطوح مياني تغيير مي‌يابد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري در مورد مسائل هسته‌اي ايران و زبان تهديد قدرت‌هاي غربي و استكباري گفت: موضع ايران بسيار روشن است و از اصول سياست خارجي ايران نشات مي‌گيرد.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: ما حاضريم در جلسات علمي دانشمندان در مورد مباني حقوق بشر گفت‌وگو كنيم در قالب كميته‌هايي وضعيت حقوق بشر را در ميان هر دو طرف گزارش و آن را در معرض قضاوت جهاني قرار دهيم.

وي گفت: قدرت‌هايي كه به پشتوانه زرادخانه هسته‌اي خود فكر مي‌كنند مي‌توانند اراده خود را به كشورهاي ديگر تحميل كنند. اما هيچ مساله‌اي حتي بازرسي‌ها نبايد مانع احقاق حقوق ملت‌ها شود.

رييس جمهوري افزود: چند كشور كه خود از سلاح اتمي، شيميايي و ميكروبي برخوردارند مدعي ملت ايران شده‌اند و اين در حالي است كه بازرسي‌ها و نظارت‌هاي بي‌سابقه كوچك‌ترين دليلي از انحراف فعاليت ملي هسته‌اي ايران نداشته ولي خواهان محروم كردن ايران از اين حق هستند.

احمدي‌نژاد مخالفت آنها را با تحقيقات هسته‌اي ناشي از انحصار انرژي گرانبهاي هسته‌اي عنوان كرد و گفت: آنها مي‌خواهند از اين ابزار براي تحميل سياست‌هاي خود به ملت‌ها بهره بگيرند.

احمدي‌نژاد گفت: 1400 ساعت بازرسي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران سابقه نداشته است ولي در مذاكرات، ما را از شوراي امنيت مي‌ترسانند و حيثيت اين نهادها‌ي بين‌المللي را خدشه دار مي‌كنند.

احمدي‌نژاد در مورد اظهارات بوش مبني بر حل پرونده هسته‌اي ايران از طريق راه‌هاي مسالمت‌‌آميز گفت: مسير ما در فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي مشخص است و در چارچوب منع گسترش سلاح هسته‌اي حركت مي‌كنيم و تحقيقات ما در خصوص انرژي صلح‌‌آميز هسته‌اي است.

وي در باره كاربرد انرژي هسته‌اي براي ملت‌ها گفت: ملت ما در مسيري روشن، هدف بهره‌مندي صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را دارد.

خبرنگار خبرگزاري فرانسه از احمدي‌نژاد پرسيد ايران براي تحقيقات خود چه تمهيداتي انديشيده تا پرونده به شوراي امنيت نرود كه احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: استفاده از فناوري ‌صلح‌آميز هسته‌اي حق ما است و در چارچوب قوانين بين‌المللي حركت مي‌كنيم و هيچ سندي هم عليه ما وجود ندارد.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: ما بناي متشنج كردن جامعه جهاني را نداريم و امروز كار تحقيقاتي مي‌كنيم، ولي هيچ تحميلي را نمي‌پذيريم.

وي در مورد برنامه دولت براي مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: دولت با اصلاح مقررات ساز و كارها و شكستن انحصارات ويژه جلوي تخلفات را مي‌گيرد.

رييس جمهور گفت: تخلفات گذشته نيز بايد در دستگاه قضايي رسيدگي شود، چون حقوق ملت قابل معامله نيست و براي استيفاي آن تلاش مي‌كنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد نظر دولت درباره مصوبه دولت گذشته كه پول نفت را به حساب بانك‌هاي خارجي واريز مي‌كند، گفت: اين مساله بحثي طولاني دارد، چرا كه بايد حساب ما در بانك‌هاي جهاني مطرح شود، ولي مطالعه مي‌كنيم كه چگونه از هزينه ارزي خود بهتر بهره‌مند شويم.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي در مورد اين كه جرياني سياسي از چند ماه قبل مسائلي چون اعتقاد به ظهور امام زمان و خرافه‌گرايي را به شما نسبت مي‌دهند و شما به آن پاسخ نداده‌ايد، آيا آن را جنگ رواني مي‌دانيد يا نه، گفت: قبل از مرحله دوم انتخابات جنگ رواني سنگيني عليه من راه افتاد و نسبت‌هاي عجيب و غريبي عليه ما راه انداختند و گفتم كه چون وارد منطقه ممنوعه قدرت شدم اين چنين با من رفتار مي‌كنند.

وي گفت: حرف‌هاي من روشن است و آنچه در قالب سي‌دي و سايت‌ها و غيره مطرح است، ساخته خودشان است.

وي گفت: من اعتقادات خود را با مردم مطرح مي‌كنم، ولي چون دولت نمي‌خواهد از كار خود باز بماند، بنا ندارد به حاشيه و پاسخ دادن به حاشيه سازي‌هايي كه اصلا آن را قبول ندارد، وارد شود.

احمدي‌نژاد افزود: من كار و وظيفه ديگري دارم و تنها مسائل مهم مرتبط با حقوق مردم و مسائل كشور را پيگيري مي‌كنم.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار سي‌ان‌ان مبني بر اين كه روز گذشته جورج بوش و خانم مركل اعلام كردند كه جنابعالي گفته‌ايد، اسرائيل از صفحه روزگار بايد محو شود، آيا اين سياست، سياست دولت ايران است، گفت: همه در اظهار نظر آزاد هستند، اما سوال من اين است كه آيا اين دو نفر حامي اسرائيل هستند يا نه؟ اگر هستند در جنايات آنها هم شريك هستند.

وي با تاكيد بر اين كه بايد در فلسطين انتخابات برگزار شود، گفت: شما اجازه دهيد تا ملت فلسطين در يك انتخابات آزاد شركت كنند، آن وقت معلوم مي‌شود چه اتفاقي خواهد افتاد، شما مي‌خواهيد فلسطين را از صفحه روزگار محو كنيد، اما نخواهيد توانست. اگر به نقشه‌هاي سال‌هاي گذشته نگاه كنيم اسرائيلي وجود نداشت.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه ما در تنظيم بودجه كمترين بودجه را به بودجه دفاعي اختصاص مي‌دهيم افزود: اين امر به اين خاطر نيست كه ما در دفاع از خود ضعيف هستيم، بلكه به اين دليل است كه اعتقاد به داشتن اين سلاح‌ها نداريم.

وي در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار مبني بر اين كه شما در سفرهاي استاني به خصوص در سفر به استان هرمزگان كه خودم حضور داشتم شعار خدمت كردن به مردم را مطرح مي‌كنيد، اما من با عده‌اي از افراد مصاحبه كردم و اعلام مي‌كنم كه مطالب شما فقط شعارهاي تكراري است، حال با توجه به اينكه ايران با داشتن برنامه‌هاي هسته‌اي منزوي خواهد شد، چگونه مي‌توانيد به وعده‌هاي خود جامه عمل بپوشانيد؟ گفت: من نمي‌دانم شما با چه افرادي صحبت و مصاحبه كرديد، آيا منظورتان همان ده‌ها و صدها هزار نفر است كه با فريادهاي خود از دولت حمايت مي‌كردند؟

رييس‌جمهور افزود: امروز فقط آن چند قدرت هستند كه منزوي مي‌شوند و اگر باور نداريد بين مردم برويد و سوال كنيد.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: مسير ما روشن است و ما در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قوانين بين‌المللي عمل مي‌كنيم، ما صلح‌طلب‌ترين ملت هستيم، چرا كه با وجود آنكه ظلم‌هاي زيادي در گذشته از سوي اين دولت‌ها بر ما روا داشته‌اند اما ملت ايران با بزرگواري از كنار آنها گذاشتند.

رييس جمهوري در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران درباره مسائل مطرح شده در ديدار خود با جوادي آملي گفت: در اين ديدار مسائل شخصي مطرح نبود و آنچه مطرح شد مسائل اصلي در خصوص سفر به نيويورك و مسائل سياسي بود و آنچه بيرون آمد، مسائل طرح شده در آن جلسه نبود.

وي در پاسخ به بي‌بي‌سي مبني بر اينكه چرا ايران براي مقابله با دشمن به تهيه سلاح هسته‌اي دست نمي‌زند، گفت: فكر مي‌كنيم بشريت امروز به جايي رسيده كه اراده افكار عمومي مسائل جهاني را تعيين مي‌كند و نيازي به سلاح هسته‌اي نيست.

وي افزود: اگر امروز مديريت دنيا را در اختيار بگيريم تمامي سلاح‌هاي هسته‌اي را برمي‌چينيم.

وي گفت: وقتي يك سوال ما رژيم صهيونيستي را به هم ريخته است، آيا نياز به سلاح هسته‌اي وجود دارد؟

رييس‌جمهور در مورد اهداف تشكيل حساب ذخيره ارزي و برخي انتقادات در مورد آن پاسخ داد: فردا در مجلس توضيحات كاملي ارائه مي‌دهم.

احمدي‌نژاد افزود: براي مواقعي كه قيمت نفت نوساناتي را دارد برنامه‌ريزي شده است، براي واردات بنزين نيز لايحه‌اي داده‌ايم تا از ذخيره ارزي حداكثر استفاده شود، تا فرصت مناسب براي مردم ايجاد شود.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي در مورد تلاش دولت براي كنترل قيمت‌ها گفت: دولت تمامي ابزارهاي خود را براي مهار جهش قيمت‌ها به كار خواهد گرفت، ولي تاكنون هيچ گزارشي از نوسانات غير طبيعي قيمت‌ها به ويژه در بخش ميوه وجود ندارد.

وي در مورد مبارزه با مافياي نفتي دولت كه سوال ديگر موج بود، گفت: اجازه بدهيد
وزير نفت به طور كامل مستقر شود، تا بند به بند به آنچه وعده داده، عمل كند.

وي در تشريح نحوه و زمان اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: هدفمند كردن يارانه‌ها به صورت كالا به كالا از سال آينده و با دقت اجرا مي‌شود.

خبرنگاري از رييس جمهوري در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور پرسيد كه رييس جمهور در پاسخ گفت: ايران از سرمايه‌گذاران خارجي به ويژه ايراني‌ها براي سرمايه‌گذاري در كشور دعوت مي‌كند و اينك مراجعات فراواني در اين خصوص وجود دارد و تفاهمنامه‌هاي خوبي هم در شرف امضا شدن است.

وي گفت: در تلاش هستيم با ايجاد پرواز مستقيم ميان مكان‌هايي كه ايراني‌ها در آن تمركز دارند با ايران، از سرمايه ايراني‌ها بهره‌مند شويم و وزارت بازرگاني در اين خصوص تلاش خوبي كرده است.

وي در پاسخ به سوال يك خبرنگار در مورد استفاده از توانمندي دولت براي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي گردشگري در كشور گفت: ميراث فرهنگي نماد هويت يك ملت است و مفاهيم عميقي را به نسل‌هاي آينده منتقل مي‌كند و صيانت از ميراث فرهنگي وظيفه‌اي ملي است.

وي ميراث فرهنگي و گردشگري را منفك از هم دانست و گفت: اعتبارات خوبي در خصوص سفرهاي استاني براي ميراث فرهنگي در نظر گرفته شده و براي ثبت آثار ميراث فرهنگي 110ميليارد تومان و 52ميليارد تومان هم در بخش نرم‌افزاري آن در سال آينده در نظر گرفته شده است.

وي گفت: براي توسعه گردشگري اعطاي ويزا به روز شده و شبكه گردشگري با هدف تحرك بخش خصوصي از سال آينده دنبال مي‌شود تا گردشگران راحت‌تر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به آخرين سوال اين نشست خبري از سوي يك خبرنگار در‌ مورد احتمال تخريب بناهاي تاريخي به دليل اجراي برخي پروژه‌هاي عمراني تاكيد كرد: اجازه نمي‌دهيم هيچ پروژه عمراني به ميراث فرهنگي ما صدمه بزند و با تغيير آن پروژه عمراني، از ميراث فرهنگي كشور صيانت مي‌كنيم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین