کد خبر: ۳۷۳۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸

کدام کمیسیون‌های مجلس برای نمایندگان نان و آبدارترند؟

یک نماینده مجلس ششم شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان به دنبال نفوذ خود در کمیسیون‌های مطرح و همچنین وزارتخانه‎های مرتبط هستند؛ چراکه یک نماینده با قدرت و نفوذ خود می‌تواند در عزل و نصب بخشداران و...سهم بسزایی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد شیرزاد، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا درباره دلایل تمایل نمایندگان برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها و کدام کمیسیون‌های مجلس برای نمایندگان نان و آبدارترند؟عدم اقبال به بعضی کمیسیون‌‌های دیگر، که حالا در هفته‌های آغازین مجلس دهم،‌ به مسأله تبدیل شده است، اظهار کرد: این قضیه در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی وجود داشته است چراکه برخی کمیسیون‌ها نان و آبدارتر از بقیه کمیسیون‌ها هستند چراکه چنین کمیسیون‌هایی به قدرت نزدیک‌تر هستند و امتیازات خاص‌تری نسبت به مابقی کمیسیون‎ها دارند.

وی با بیان اینکه «برخی کمیسیون‌ها در عزل و نصب افراد در سمت‌های مختلف تأثیرگذارترند»، افزود: به عنوان مثال کمیسیون صنایع و معادن، جزو کمیسیون‌هایی است که نمایندگان علاقه دارند از مسیر آن در وزارت صنعت نفوذ داشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واقعیت امر این است که نمایندگان به دنبال نفوذ خود در کمیسیون‌های مطرح و همچنین وزارتخانه‌‌‎ها می‎گردند. یک نماینده، با قدرت و نفوذ خود می‌تواند در عزل و نصب بخشداران و... در شهرها سهم بسزایی داشته باشد.

شیرزاد با اشاره به اینکه «برخی کمیسیون‌ها سفرهای متعددی در داخل و خارج از کشور دارند و به این دلیل برخی نمایندگان گرایش بیشتری به یکسری کمیسیون‎ها دارند»، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که برخی دیگر از نمایندگان به دلیل تخصصشان به کمیسیون‌ها جذب می‌شوند.

نمایندگان وظیفه‌ای برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و... حوزه انتخابیه خودشان ندارند، اما باز هم نمایندگان نمی‌توانند نسبت به مشکلات موجود در شهرها چشمانشان را ببندند  

این نماینده مجلس ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: این مشکل با بخش‌نامه و تصویب قانون قابل حل و فصل نیست و تنها راهکار، رایزنی برای مقابله با چنین قضیه‌ای است؛ اما اگر رایزنی نیز جواب نداد تنها راهکارِ قرعه‌کشی باقی می‎ماند.

او با بیان اینکه «نباید از نمایندگان انتظار کارشناس قدرتمند و عالی داشت»، افزود: به عقیده من، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید سه ویژگی اصلی داشته باشند که یکی از آن ویژگی‌ها نمایندگی مردم است؛ چراکه نماینده باید از بطن جامعه و کشور حضور داشته باشد نه اینکه فقط نماینده خود باشد.

شیرزاد در این باره اضافه کرد: این نکته مهم به شمار می‎آید که چرا فردی که شخصیت فرهنگی دارد به کمیسیون امنیت ملی راه پیدا می‌کند؟ ولی نسبت به این مسأله نه می‌شود مطلق نگاه کرد و نه می‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

به گفته وی، نماینده‌ای از استان یا شهری وارد مجلس شورای اسلامی می‎شود که آن استان به شدت به اشتغال و رونق اقتصادی نیاز دارد و طبیعتاً آن نماینده به مردم شهر خود قول‌های بسیاری برای حل و فصل مشکلات اقتصادی داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه «مردم به وعده‌ها و قول‌های افراد رأی می‎دهند»، افزود: نمایندگان بر اساس قول‌هایشان به مردم نماینده شده‌اند و آن‌ها نیز به دنبال تحقق وعده‌های خودشان هستند و بر این اساس در کمیسیون‎ها عضویت پیدا می‌کنند.

شیرزاد با اشاره به اینکه «وظیفه نمایندگان حل و فصل مشکلات محلی نیست»، تأکید کرد: با وجود اینکه نمایندگان وظیفه‌ای برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و... حوزه انتخابیه خودشان ندارند، باز هم نمایندگان نمی‌توانند نسبت به مشکلات موجود در شهرها چشمانشان را ببندند.

او در پایان به انتظارات مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: به هر حال زمانی‌که فردی یا افرادی نماینده مجلس می‌شوند باید بخشی از توقعات مردم را برآورده کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
0
0
نماینده دنبال آب و نان یا فکر نان شب ، چگونه در پژو هش های آینده نگر ، قبل از اینکه ،به مشکلات آینده برسیم ، برای پیشگیری یا آماده باشند
آلمان یک از کشورهایی است ،که بیشترین فیلسوف را درتاریخ خود داشته ، واکنون اهمیت زیاد ، به آینده پژوهی می دهد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین