کد خبر: ۳۷۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۵

بهزاد نبوی :ما اصلاح طلب بودیم نه برانداز

آفتاب‌‌نیوز :  احساس مي‌شد در جريان برگزاري هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي جمهوريت نظام به طرز بي‌سابقه‌اي مورد هجوم قرار گرفته و براي نابودي و هدم آن برنامه‌ريزي شده است. نمايندگان مجلس ششم انتخابات دوره هفتم مجلس را متفاوت با تمام انتخابات‌هاي گذشته در طول عمر نظام جمهوري اسلامي مي‌ديدند.
وي با بيان اين كه " در انتخابات‌هاي گذشته مجلس شوراي اسلامي اين گونه نبود كه تقلبي صورت نگرفته و يا صلاحيت جمعي به ناحق توسط شوراي نگهبان رد نشود" ابراز عقيده كرد: آن‌چه براي اولين بار در طول عمر جمهوري اسلامي در انتخابات دور هفتم رخ داد اين بود كه ليست تهيه شده توسط ستاد ضداصلاحات و برخي مراكز قدرت قرار بود به هر قيمتي بر مجلس تحميل شود و اين مراكز براي جا انداختن اين ليست از تمام ابزارها و اهرم‌هاي در اختيار خود بهره بردند.

نايب رييس مجلس ششم درباره امكان پيگيري اهداف در چارچوب عادي قانون براي اكثريت اين مجلس گفت: اگر پيش‌تر مي‌توانستيم دو سوم مجلس ششم را براي به رفراندوم گذاشتن قانون انتخابات مجاب كنيم، مطمئنا براي ابزار مخالفت با ردصلاحيت‌ها، به احتمال زياد نيازي به تحصن نبود، اما متاسفانه در آن دوره زماني در صفوف اصلاح‌طلبان اختلافاتي به وجود آمده بود و در نتيجه امكان ايجاد اجماع در اين‌باره وجود نداشت و در نتيجه شوراي نگهبان جلوي اصلاح قانون انتخابات را گرفت و ردصلاحيت‌هاي گسترده‌اي انجام شد و براي اكثريت مجلس ابزاري جز تحصن باقي نماند.
نايب رييس مجلس ششم تاكيد كرد: هدف تحصن اقدامي شبيه انقلاب‌هاي مخملين كه اين روزها مد شده است نبود. ما مي‌خواستيم در برابر اقدام خلاف قانون برخي به عنوان سنگر دفاع از قانون بايستيم. در جريان اين اعتراض شاهد بوديد كه بسياري از مديران اجرايي كشور، اعم از فرمانداران، مديران كل اجرايي استان‌ها، استانداران و اعضاي كابينه و روساي دانشگاه‌ها يعني بخش‌هاي مهمي از نظام، معاونين آن‌ها با حمايت از خواسته به حق متحصنين در اعتراض به اقدامات غيرقانوني ستاد ضداصلاحات، استعفاي خود را مطرح كردند و اعلام نمودند كه چنين انتخاباتي كه از نظر آن‌ها مشروع و قانوني نيست و آن را برگزار نمي‌كنند.
نبوي يادآور شد: من در استعفانامه خود نيز آورده‌ام كه ما از سال ‌٧٦ به دنبال اصلاح نظام بوديم و در پي آن بوديم كه تمامي نظام از صدر تا ذيل حركت اصلاحي را تقويت كنند. همه تلاش ما اين بود كه همه را قانع كنيم براي بقا، دوام و پيشرفت خود تن به اصلاحات دهند. بنابراين چه خاصيتي داشت كه از روز اول بيست ميليون حامي خاتمي را به خيابان‌ها مي‌ريختيم براي مقابله با چه كسي؟ ما چه ديروز و چه امروز خواهان اصلاح بوده و هستيم و نه سرنگوني آن. در ضمن بايد اشاره كنم كه نبايد دچار توهم هم شويم. مگر در اولين سالروز دوم خرداد با توجه به آن همه تبليغات و اميدواري مردم به اين حركت چند نفر را به جلسه سخنراني خاتمي در دانشگاه تهران شركت كرد. در سال اول فقط توانستيم ‌٨٠ هزار نفر را به آن نوع صحنه‌ها بياوريم.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: اصولا بسياري از حاميان خاتمي براي لشكركشي به وي راي نداده بودند و تصور نكنيم كه حتي اگر در روز اول پس از انتخابات نيز خاتمي به ‌٢٠ ميليون راي دهنده خود اعلام مي‌كرد كه براي انقلاب مخملي به خيابان‌ها بريزند آن‌ها پاسخ مثبت مي‌دادند.
نايب رييس مجلس ششم ابراز عقيده كرد: هرچند كه ما در تحصن موفق به تغيير نتايج انتخابات نشديم، اما ماهيت اين انتخابات را براي مردم، جهانيان و تاريخ افشا كرديم و نشان داديم تحولي در جمهوري اسلامي براي انهدام جمهوريت نظام در حال شكل‌گيري است و امروز كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه انتخابات مجلس هفتم را مقدمه اتفاقات دو سال اخير نداند.
بنابراين اين گونه نبود كه ما تصور كنيم كه الزاما شوراي نگهبان در برابر تحصن كوتاه بيايد، هر چند معتقد بوديم كه تصميمات در ستاد ضداصلاحات گرفته شده و در حال اجراست.
نبوي درباره دلايل آن‌چه مبني بر عدم ايستادگي اصلاح‌طلبان در اين مورد عنوان مي‌شود، گفت: ما تجربه اين گونه فعاليت‌ها را نداريم و مي‌توانم با اطمينان بيان كنم كه ‌٩/٩٩ درصد اصلاح‌طلبان دلبسته نظام بوده و از هر حركتي كه شائبه به خطر افتادن موجوديت نظام را در ذهن متبادر كند احتراز مي‌كنند.
وي در پاسخ به منتقداني كه معتقدند تحصن نمايندگان دير و در ارتباط با منافع شخصي خودشان انجام گرفت، اظهار داشت: بزرگترين جفايي كه بسياري در حق نمايندگان متحصن روا داشتند اين بود كه مدعي شدند كه نمايندگان مجلس ششم در هنگامي كه منافع خود رادر خطر ديدند دست به تحصن زدند. در حالي كه نمايندگان طي بيانيه‌ها، مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي خود بارها اعلام كرده بودند كه در صورتي كه آن چند هزار نفري كه به دلايل واهي و به ناحق ردصلاحيت شده بودند، امكان حضور در انتخابات را بيابند از حق خود براي شركت در انتخابات صرف‌نظر مي‌كنند و به تحصن نيز پايان مي‌دهند. هرچند كه به نظر من اعتراض به ردصلاحيت جمع كثيري از نمايندگان نيز امري مشروع و قابل دفاع است.
وي خاطرنشان كرد: برخي از دوستان اصلاح‌طلب ما دچار خطايي تاريخي نيز مي‌شدند و مي‌گفتند نمايندگان چرا در ماجراي هجده تير و حمله به كوي دانشگاه تحصن نكردند، جالب اين كه حادثه پيش از تشكيل مجلس ششم اتفاق افتاده بود و به نظر من هيچ حادثه‌اي در طول دوره مجلس ششم با اهميت‌تر از انتخابات مجلس هفتم پيش نيامد كه نمايندگان براي اعتراضي به آن دست به تحصن بزنند. 
نبوي مجلس هفتم را مقدمه انتخابات نهم رياست جمهوري دانست و گفت: با اين تحليل متوجه مي‌شويم كه حركت نمايندگان مجلس در آن مقطع زماني، حركتي صحيح بود، كه حداقل نتيجه آن افشاي اين روند بوده است. در جريان انتخابات نهم رياست جمهوري برخي از نمايندگان كه در زمان تحصن اين اقدام را درست نمي‌دانستند، با درك آن‌چه در حال وقوع بود به درستي اقدام نمايندگان متحصن اعتراف كردند.
وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار داشت: تصور من اين است كه در مجموع تحصن اگر باعث ارتقاي جايگاه اصلاح‌طلبان نزد افكار عمومي نشد باعث كاهش آن نيز نگرديد. عدم اقبال مردم به اصلاحات تنها به خاطر عملكرد اصلاح‌طلبان نبود، بلكه بيشتر به دليل اين امر بود كه مردم به اين نتيجه رسيده بودند كه حركت اصلاحي جواب نمي‌دهد و اين مساله هم بيشتر ناشي از عملكرد دو گروه يعني ضداصلاحات و همچنين برخي اصلاح‌طلبان به اصطلاح راديكال بود. از سويي ضداصلاحات با ايجاد بحران و سنگ‌اندازي در برابر حركت اصلاحي سعي كرد كه به مردم اين گونه القا كند كه با در اختيار داشتن رياست جمهوري و مجلس هم نمي‌توانند هيچ تحولي در نظام ايجاد كنند.
وي افزود: در رابطه با استعفا هم كه در روزهاي تحصن آن را اعلام كرديم بايد به اين مساله مهم اشاره شود كه استعفاي ‌١٢٦ تن از نمايندگان مجلس اعتراضي به حق، نسبت به ردصلاحيت‌ها بود، اما طبق آيين‌نامه داخلي مجلس طرح هر ‌١٢٦ استعفا در يك روز امكان‌پذير نبود و از سوي ديگر در زمان تصويب بودجه بوديم ودر صورت طرح استعفاي نمايندگان، امور كشور با اختلال روبه‌رو مي‌شد. در نتيجه پس از تصويب بودجه چند تن از نمايندگان به صورت سمبليك، جهت ثبت متن اين استعفاها در حافظه تاريخ و صورت مذاكرات مجلس، دست به اين اقدام زدند. اتفاقا برخي منتقدين با اشاره به عدم تعطيلي جلسات مجلس در دوران تحصن اين امر را نقض غرض دانسته‌اند. ما كه نمي‌خواستيم كار كشور را تعطيل كنيم و در پي آن بوديم كه با تحصن اعتراض خود را نسبت به اقدام غيرقانوني شوراي نگهبان و ستاد ضداصلاحات اقدامات ضد نظام آنان به مردم، جهانيان و تاريخ اعلام كنيم. مي‌توانستيم بودجه ‌٨٣ را تصويب نكنيم، اما به دنبال لطمه‌زدن به كشور و مردم نبوديم و نمي‌خواستيم مردم دچار مشكلات بيشتري شوند، در نتيجه تا روز آخر مجلس با تمام توان به بررسي طرح‌ها، لوايح و از جمله لايحه بودجه پرداختيم.

نبوي درباره دستاوردهاي اين تحصن به طور خلاص اظهار داشت: در جريان تحصن توانستيم به كف خواسته‌هايمان كه همان افشا كردن چنين انتخاباتي براي تشكيل چنين مجلسي بود، دست يابيم. از ديگر نتايج اين حركت اعتراضي، فعاليت گسترده بسياري از شخصيت‌ها و نيروهاي سياسي در انتخابات نهم رياست جمهوري و براي جلوگيري از انهدام كامل جمهوريت بود.

همان گونه كه برخي از دوستان پيروزي دوم خرداد را ناشي از شركت در انتخابات مجلس پنجم و شكستن انحصار قدرت مي‌دانند به نظر من فضاي قابل تنفس امروز علي‌رغم ميل شديد اقتدارگرايان جهت بستن فضا ناشي از حضور فعال همه گرايش‌ها در انتخابات نهم رياست جمهوري و ايستادگي آنان در قبال يكه‌سالاري است.
نبوي يادآور شد: به خاطر دارم كه پيش از طرح استعفاي من در مجلس با آقاي عسكراولادي در منزل يكي از دوستان مشترك ديداري داشتيم ايشان از من خواست كه از استعفا صرف نظر كنم و گفت من حاضرم از تو كتبا و رسما بخواهم كه استعفا ندهيد، زيرا كه مخالفان انقلاب از اين اقدام شما بهره‌برداري خواهند كرد. من آن درخواست را نپذيرفتم و گفتم شما از طرف چه كسي سخن مي‌گوييد؟ وضعيت شما هم مثل ماست. چرا با توجه به اين‌كه نتايج انتخابات از پيش مشخص بود شما را وادار به استعفا كردند؟ به دليل اين‌كه مي‌خواهند مجلس دست رييس دفترها بيفتد و نمي‌خواهند در اين مجلس شخصيت‌ها حضور داشته باشند. آن زمان آقاي عسكراولادي به شدت اين مساله را تكذيب كرد و تاكيد كرد ما طبق توافقات انجام شده انصراف داده‌ايم و ادامه داد شما با استعفا باعث سوءاستفاده ضدانقلاب مي‌شويد و من به ايشان گفتم كه مطمئن باشيد طوري استعفا مي‌دهم كه ضدانقلاب نتواند از آن استفاده كند و معتقدم به وعده خود عمل كردم.
وي ادامه داد: امروز اگر مواضع موتلفه و محافظه‌كاران سنتي را با اقتدارگرايان مقايسه كنيم صحت آن پيش‌بيني‌ها را به خوبي درك مي‌كنيم بنابراين به نظر من حداقل كاري كه تحصن نمايندگان كرد، هوشيار كردن مردم و نخبگان چپ، راست، ميانه‌رو و يا اصلاح‌طلب و محافظه‌كار، نسبت به خطر پيش رو بود. گرچه ممكن است اين هوشياري قدري دير حاصل شده باشد، ولي هنوز هم امكان مقاومت در قبال تلاش براي نابودي جمهوريت نظام و پيروزي در اين امر باقي است و آگاهي امروز نخبگان و مردم نسبت به خطرات پيش رو، نتيجه فداكاري‌هاي ديروز نمايندگان متحصن است. من اطمينان دارم نام مجلس ششم جمهوري پرآوازه‌تر از مجالس اول و دوم مشروطه در تاريخ ثبت خواهد شد.
نايب رييس مجلس ششم درباره اين كه اگر در شرايطي كاملا مشابه دي ماه ‌٨٢ قرار بگيرد، چه نسخه‌اي را تجويز مي‌كند، گفت: بدون شك همين اقدامي كه توسط نمايندگان مجلس ششم انجام گرفت. زيرا معتقدم كه تحصن در آن شرايط اقدامي به جا، منطقي و تاثيرگذار بود و توانست حداقل، كف اهداف‌ اصلاح‌طلبان را تامين كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین