کد خبر: ۳۷۵۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
نتایج مثبت گفت‌وگوها برای رفع محدودیت‌های هواپیمایی ایران

لغو محدودیت‌های پروازی "ایران‌ایر"/بازگشت "هما" به آسمان اروپا پس از ۶ سال‌

محدودیت های پروازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اروپا با تصمیم کمیسیون اروپا پس از ۶ سال برطرف شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی سفر متخصصان کمیسین اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی علکرد ایمنی قسمتهای متخلف عملیاتی ایران ایر از جمله عملیات، مهندسی عملیات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین رای سال 2010 میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان هما برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.

به گزارش آفتاب، تصمیم اخیر کمیسیون اروپا و و رفع محدودیت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای پرواز به کشورهای اتحادیه اروپا حاصل تلاش متخصصان هما در ارائه مستندات کافی مبنی بر انطباق پروازهای ایران ایر با تمام استانداردهای بین المللی بوده است.

در شش سال اخیر هما علی‌رغم همه محدودیتهای اعمال شده ازجمله عدم تحویل سوخت در برخی فرودگاه‌ها توانسته بود پروازهای خود را تمام مقاصد اروپایی ادامه دهد.

اواخر فرودین ماه سال جاری روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) کارشناسان امنیت پرواز خود را به ایران اعزام می‌کند تا ایران ایر را از لیست سیاه هواپیمایی‌های نا‌امن خارج کند.

وال استریت ژورنال به نقل از یاکوب آداموویچ، سخنگوی کمیسیون اروپا، خبر داد که در سال 2010 ایران ایر به دلیل نگرانی‌هایی در مورد امنیت هواپیماهایش در لیست سیاه این اتحادیه قرار گرفت. با این حال 12 هواپیمای ایران ایر از این تحریم مستثنی شدند و این شرکت توانست برخی پروازهای اروپایی خود را ادامه دهد.

آداموویچ گفت: «در ماه مه برخی ارزیابی‌های فنی انجام می شود تا مشخص شود ایران ایر مشکلات مذکور را حل کرده یا خیر. این سفر برای انجام گفت و گوهای فنی انجام خواهد شد و سیاسی نیست. امنیت پروازها ارتباطی به تابعیت هواپیمایی‌ها ندارد.»

به گزارش تسنیم، پیش از این 8 کمیسیونر اتحادیه اروپا برای نخستین بار به تهران سفر کردند تا راههای بهبود روابط با ایران را بررسی کند. دو طرف پروژه‌های مشترکی را از بخش انرژی تا مهاجرت و تحقیقات در دست می‌گیرند تا این روابط دوجانبه را که بر سر برنامه هسته‌ای ایران محدود مانده بود گسترش دهند.

اواخر فروردین ماه و در حالی فدریکا موگرینی در صدر هیاتی از اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده بود، مقامات اروپایی خبر دادند که اتحادیه اروپا آماده رفع محدودیت‌های اعمال شده روی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است.قرار بود موضوع رفع محدودیت‌های اعلام شده علیه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در جریان سفر هیات عالی رتبه اتحادیه اروپا به ریاست موگرینی به تهران اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ویولتا بولک» در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به دنبال سفرم در ماه آوریل به ایران، یک بررسی فنی با موفقیت در ماه می صورت گرفت. بر اساس این ارزیابی خرسندم که اعلام کنم ما اکنون قادریم اجازه دهیم بیشتر هواپیماهای ایران ایر را به آسمان اروپایی برگردانیم».

اتحادیه اروپا اغلب هواپیماهای ایرانی و به ویژه ایران ایر را در سال 2010 به بهانه «کهنگی» ناوگان هواپیمایی این کشور از ورود به حریم هوایی اتحادیه ممنوع کرده بود.

به گزارش آنا، کمیسیونر حمل و نقل اتحادیه اروپا دو ماه قبل با لحنی محتاطانه درباره نتایج گفتگوها برای رفع محدودیت‌های هواپیمایی ایران گفته بود: «من اصلا انتظار ندارم که اتخاذ اقدامات و گام‌ها در این باره ساده باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین