کد خبر: ۳۷۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۱

مسكو،اوكراين را به ناتو متصل می کند

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه «نيزاويسيمايا گازيه تا» در مقاله‌اي مي‌نويسد:كرملين نتوانست از موانعي كه بر سر نزديكي روابط اوكراين با اتحاديه اروپا بوجود آمده بود،به نفع خود استفاده كند. با وجود مشكلاتي كه براي پيوستن اوكراين به اتحاديه اروپا در آينده نزديك وجود دارد، بحران اخير گاز بين مسكو و كي‌اف، در واقع باعث نزديكي مضاعف اوكراين به پيمان آتلانتيك شمالي گرديد و مواضع اين كشور براي همگرايي هر چه سريعتر به سمت ناتو را مستحكم نمود.

به نوشته اين روزنامه، عكس العمل ايالات متحده و كشورهاي اروپايي (عضو ناتو) نسبت به قضيه گاز و تحريكات ضد روسي در رسانه‌هاي گروهي غربي دقيقا نشان داد كه در مسئله انرژي تمايلات جامعه غرب به كدام سمت است.

آنچه مسلم است در مقر ناتو در بروكسل توجه زيادي به روند جريان بحران گاز بين روسيه و اوكراين شده بود. اين مسئله باعث شد مسئله عضويت اوكراين در اين سازمان كه پيش از اين در دستور كار نباشد و كشورهاي ديگري همچون آلباني، مقدونيه و كرواسي در ارجحيت قرار داشتند، مورد توجه قرار بگيرد. اين كشورها احتمالا در سال 2008 رسما براي عضويت در ناتو دعوت مي شوند و طبق تجربه ساير كشورهاي تازه عضو، ظرف دو سال هم روند اين پيوستن پايان خواهد يافت. اكنون به نظر مي رسد كه اوكراين نيز به جمع اين كشورها پيوسته است. البته اين موضوع قرار است تا در اجلاس سران ناتو كه در ماه نوامبر برگزار مي شود، بطور جدي مورد بررسي قرار بگيرد.

«نيزاويسيمايا گازيه تا» مي‌افزايد،اين تصميم گيري عليرغم وضعيت آمادگي اوكراين بيشتر جنبه سياسي دارد و قبل از هر چيز به ديدگاه اصلي ترين اعضاي ناتو، يعني ايالات متحده، انگلستان، آلمان و فرانسه بستگي خواهد داشت و واضح است كه با وجود اختلاف نظراتي بين واشنگتن و پايتختهاي اروپايي در اين زمينه، كي‌اف باز هم از لابي هاي قدرتمندي از جمله كشورهاي اروپاي شرقي با تمايلات ضد روسي خود در پيمان برخوردار است.

اين روزنامه در پايان مي نويسد،البته اين در حاليست كه نظر سنجي‌هاي انجام شده اخير نشان داده اند كه بيش از 70 درصد مردم اوكراين از پيوستن كشورشان به ناتو حمايت نكرده‌اند، با اين وجود روند عضويت اوكراين در ناتو در بسياري از موارد به نتيجه انتخابات پارلماني ماه مارس در اين كشور بستگي خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین