کد خبر: ۳۷۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۷

اختصاص بخش ويژه گراميداشت رحيم مؤذن زاده اردبيلی در جشنواره موسيقی فجر

آفتاب‌‌نیوز : او در خانواده‌اي متولد شده بود که شايد بيش از يک قرن به فعاليت‌هاي مذهبي مي‌پرداخته‌اند. صداي روح‌بخش اذان او هنوز هم يادآور معنويت فراموش شده در روزگار ماشين است. 

الآن ‌پنجاه سال است كه كسي نتوانسته روي اين اذان مرحوم موذن زاده اذان بگويد حتي برادرش سليم كه صداي گيرا و زيبايي دارد و از نظر استاد اين خواست خدا بود . همان خدايي كه مي‌گويد اگر با من يك‌صدايي كنيد، محبت شما را به قلوب همه مي‌اندازم. البته ‌او بيست سال پيش مي‌خواست يك اذان ديگر به مدت ‌پانزده دقيقه كه در وسط آن دعا است را پر كند اما نگذاشتند و گفتند كه اذان ‌شش دقيقه بيشتر نمي‌شود. 

اذان مشهور مؤذن زاده که در گوشه‌ي روح الارواح آواز بيات ترک خوانده شده است، اذاني است که رحيم مؤذن زاده در سال 34 در ميدان پانزده خرداد خوانده است. گوشه‌ روح الارواح گوشه‌اي است که مخصوص حالات روحاني و لحظات متعالي صحبت و گفت‌وگو با معشوق و محبوب است.

به گفته استاد مؤذن زاده، او در حالي که روزه‌دار بوده ، اذاني ميگويد تا براي ايران و اسلام يادگاري ارزنده باشد. مؤذن زاده براي ضبط اين اذان گوشه‌هاي مختلفي را مي‌آزمايد اما هيچ کدام مورد پسندش واقع نمي‌شود تا اين‌که مناسب‌ترين گوشه را روح‌الارواح مي‌بيند.او بارها گفته بود: "از ضبط اين اثر هميشه يک احساس غرور معنوي در طول سال‌هاي گذشته با من همراه بوده است و اگر تنها همين ثروت معنوي باقي بماند براي من کافي است".



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین