کد خبر: ۳۷۵۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴

نماینده سابق مجلس: مجلس نهم هم در ماجرای فیش های نجومی مقصر است

آنچه در خصوص فیش های نجومی در حال افشا شدن است، ربطی به تخریب و یا انتخابات و مسائل سیاسی ندارد و یک مساله ریشه ایست.
آفتاب‌‌نیوز : حقوق های نجومی از یک خبر معمولی به سرتیتراخباررسانه ها تبدیل شد.هرچند اساس و شالوده این روند خلاف قوانی است اما طرح چنین مسائلی مدت کوتاه به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شائبه سیاسی بودن آن را هر چه بیشتر پررنگ تر می کند.

نظر به این که نوبخت سخنگوی دولت نیز مدتی قبل از شنبه های تخریب دولت حرف زد و روندی که به صورت کاملا محسوس ماموریت تخریب شخص روحانی و تخریب دولت او را با ناامید کردن مردم، بی کفایت جلوه دادن دولت یازدهم وبازکردن برخی پرونده های فساد تخیلی برای نزدیکان رییس جمهور آغاز کرده و اکنون نیز فیش های حقوقی میلیونی نه از دلسوزی و خیرخواهی مردم بلکه در راستای همان ستادهای تخریب که شنبه تشکیل و در طول هفته فعالیت خود را ادامه می دهند.

اعتماد آنلاین در این خصوص با موسی الرضا ثروتی، نماینده مجلس هفتم، هشتم و نهم و عضو شورای حقوق ودستمزد گفت و گویی انجام داده که در پی می خوانید:

 حقوق های نجومی که این روزها مطرح شده باید زمینه هایی داشته باشد،از جمله انحلال سازمان برنامه ریزی و یا قانون مدیریت خدمات کشوری که اولی بازوی نظارتی دولت را از بین برد و دومی پرداخت های نجومی را باب کرد، آیا شما این مسائل را تایید می کنید؟ 

اول این که،حقوق های نجومی تاریخ دارد و مشخص است که چه کسانی و در چه تاریخی چه مبالغی دریافت کرده اند، اگر از 20 یا 30 سال پیش هم بررسی کنیم ،چنین مبالغی دیده نمی شود .

اما این که این روند مربوط به این دولت نیست و از سال ها قبل آغاز شده درست و منصفانه ست؛ در سال 83 در مجلس هفتم تعدادی از بازنشستگان و فرهنگیان در مقابل مجلس تجمع و تقاضای حقوق ومزایای برابر داشتند که این مساله هم زمان با دولت هشتم بود.

در همان زمان مجلس دولت را مکلف به ارائه لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت کرد اما این لایحه که در این سال ارائه نشد و در سال بعد هم دولت تغییر کرد و مجلس بار دیگر دولت جدید را موظف به ارائه لایححه کرد.

دولت جدید درآن زمان، جلسه ای گذاشت، من درآن زمان من عضو کمیسیون حقوق و مزایا بودم، در همان جلسه رییس جمهور وقت گفت این مساله چقدر بار مالی دارد؟ که ما گفتیم 5 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد.

در آن زمان حقوق های متفاوت نبود اما تبعیض بود که البته این تبعیض ها در همه دولت ها بوده است.

 این تجمع به چه دلیل بود؟

قضیه از این قرار بود که، در دولت هشتم، هیات دولت با مصوبه ای حقوق اعضای هیات علمی را 100 درصد افزایش داد و بنیاد یک تبعیض گذاشته شد و سبب این تجمع و اعتراض شد. مثلا دو فارغ التحصیل از یک دانشگاه یکی دروزارت علوم و عضو هیات علمی بود و دیگری در آموزش و پروش که فرهنگی بود اما دو حقوق متفاوت می گرفتند و این سبب اعتراض فرهنگیان شد.

 در دوره بعد این مشکل برطرف شد؟

در آن زمان به رییس جمهور وقت یعنی آقای احمدی نژاد گفتیم که به حقوق اساتید دست نزنیم و حقوق های پایین را بالا ببریم که 10 هزار میلیارد تومان بار داشت یعنی اندکی تغییر ایجاد شد اما این حقوق هایی که الان برخی می گیرند دزدی و خلاف قانون است و هیچ ربطی به هیچ مصوبه و قانونی ندارد.تفاوت حقوق حداکثر دوبرابر است نه 100 صد برابر! که این دیگر تبعیض نیست دزدی ست!

یعنی شما می گویید این مسائل از دولت هشتم آغاز شده است؟

بله. ما در برنامه توسعه چهارم قانونی داریم که دولت مکلف است، هر ساله حقوق کارکنان و بازنشستگان را متناسب با تورم افزایش دهد که این در هیچ دولتی اجرا نشد. در واقع این مشکلات ریشه ای ست و به دولت ها ربطی ندارد اما در برخی از دولت ها تصمیمات غلط گرفتند به عنوان مثال در همین دولت سال قبل در این دولت حقوق مدیران 35 ردصد افزایش یافت.

 پس این حقوق های نجومی ربطی به نقض قوانین و نبود نظارت ندارد؟!

من عضو شورای حقوق و دستمزد از طرف مجلس در سازمان مدیریت بودم. معمولا در سال های گذشته شورایی در این خصوص در سازمان برگزار می شد که چند سالی می وشد که برگزار نشد. البته یک بار جلسه گذاشته شد به دلیل انتخابات لغو شد و یک بار هم  دیگر این جلسه با حضور آقایان نوبخت، ربیعی، معاون وزیر اقتصاد ونفت برقرارشد و من در همان جلسه هشدار این مساله را به آقایان دولتی ها دادم اما کسی گوش نداد.

پس مجلس از این فیش ها اطلاع داشت و سکوت کرد؟

مجلس جایی به نام بررسی حقوق و دستمزدها ندارد ودیوان محاسبات مسئول پرداخت ها و اجرای قانون است و این اهمال توسط دیوان اتفاق افتاد.

اما ما در مجلس واکنش نشان دادیم، من 5 ماه قبل از وزیر بهداشت و درمان در خصوص همین حقوق ها سوال کردم و همه گفتند که سوالت را پس بگیرو قبل از این نیز یک سال و نیم قبل آقای توکلی با فیش حقوقی به وزیر گفت که معاون شما در بیمارستان امام حسین 150 میلیون حقوق می گیرد. قبل ازآن پزشکیان در حضور وزیر اقتصاد گفت که این پرداخت ها را قطع کنید و خود من هم به وزیر گفتم که در هیچ جای دنیا هیچ کس این میزان حقوق دریافت نمی کند.

 در حالی که طبق گفته شما این دریافتی ها ریشه ایست اما چرا اکنون در این برهه مطرح شده که سائبه سیاسی بودن و تخریب دولت را مطرح کند؟

آنچه در خصوص فیش های نجومی در حال افشا شدن است، ربطی به تخریب و یا انتخابات و مسائل سیاسی ندارد و یک مساله ریشه ایست.

من هم آدم سیاسی نیستم و همیشه مواضعم مشخص است اگر به این دولت نقدی دارم همین نقد ها را به دولت قبل هم داشتم.

همه می دانند که من از دولت نهم به دیوان عدالت اداری در سال 86 نه به عنوان نماینده مجلس بلکه به صورت یک فرد شخصی شکایت کردم و بعد از 11 ماه دیوان، دولت نهم را 2 هزار میلیارد تومان جریمه کرد که در طول 5 سال به کارمندان و بازنشستگان پرداخت شد.این مساله ریشه ای ست و به دولت ها ربطی ندارد و اگر  گاهی مساله ای گل می کند قطعا اغراض سیاسی هم دخیل است اما این فیش ها واقعی و تخلف است.

در دولت قبل این پرداختی ها نبود؟

زمانی که ما قانون مدیریت خدمات کشوری را نوشتیم در آن زمان از وزارت نفت ونیرو فشار زیادی به مجلس آوردند که وزارتخانه ها از این قانون مستثنی باشند. در آن زمان آقای عزیزی معاون برنامه ریزی دولت دهم به من گفت که این همه فشار نیاور! چون من از سال 83 کارم همین بود که این مساله را پیگیری کنم.
در دولت احمدی نژاد به من می گفتند ضد دولت. در زمان دولت نهم به استاندار گفتم برای راه آهن بیرجند شهری که نماینده آن بودم به دفتر وزیر راه یعنی آقای رحمتی برویم که وی به من گفت که وزرا گفته اند که ثروتی به دفتر ما نیاید. در نهایت رفتیم دفتر آقای رحمتی. به وی گفتم که در سال 85 دولت مصوب کرده باید این راه آهن ساخته شود و برو پیش خود آقای احمدی نژاد و بعد از سه ماه به دفتررییس جمهور رفتم و گفتم چرا مصوبه ای که اجرا نمی شود را تصویب می کنید؟ که گفت چه شده و من تعریف کردم.یعنی گاهی مجموعه و یا وزرا از رییس جمهور تبعیت نمی کنند.

 در حال حاضر چه پیشنهادی برای دولت برای حل این مساله دارید؟

من به آقای نوبخت این پیشنهاد می کنم که لایحه مدیریت خدمات کشوری را سه سال است که مدت آن به پایان رسیده ودولت برای این که این بی حساب و کتابی ها جمع شود وفکری هم به حال شبکه بهداشت و درمان کنند که این هم خیلی زود برملا می شود.من می خواهم که از آقای پزشکیان مصاحبه کنید چون خودش وزیر بوده دلش از این بخش خون است.
این اجحاف است که  یک استاد تمام دانشگاه شریف خیلی زحمت بکشد 20 میلیون می گیرد اما یک پزشک پیمانی در یک شهرستان 700 میلیون تومان حقوق گرفته است.

شما همه چیز را به گردن دولت یازدهم انداختید حالا راه حل شما چیست؟

گفتم به دولت ها ربطی ندارد اما در این دولت گل کرد که قطعا اغراض سیاسی هم مطرح است اما فیش ها موجود است و دولت باید این مساله را حل کند. باید شرم کنیم  که یک مدجوی کمیته امداد ماهی 50 درصد می گیرد اما یک مدیر 200 یا 300 میلیون تومان. در آمریکا به بی بضاعت ها فقط 180 هزار تومان کوپن غذا می دهند.
این که بگویند به حساب مردم سرک نمی کشیم،حرف غلطی است در اروپاریز حسا ب های مردم دست دولت است، چرا که قانون پولشویی این مساله را تایید می کند. ما قانون پولشویی را امضا کرده ایم و عضو کنوانسیون بین المللی هستیم پس باید این کار انجام شود تا با این مشکلات مواجه نشویم.
ما در مجلس همه راهی را برای اصلاح این اموررفتیم اما جوابگو نیست. مجلس هم در این قضایا مقصر است. من در این دوره که رای نیاوردم خوشحال شدم چرا که به این نتیجه رسیدیم که مجلس دیگر به درد نمی خورد.
ما در زمان احمدی نژاد در مجلس مصوبه می دادیم اجرا نمی کرد این دولت هم اجرا نمی کند. این جریانات به این دولت و آن دولت ربطی ندارد و ادامه هم دارد و یک مشکل اساسی هم داریم این است که مجلس دیگر مقتدر نیست.
نماینده باید به دورازجناح و خط  باشد و باید ببیند که این حق و باطل ست چرا که در اسلام چیزی به نام جناح و حزب نداریم.

 در خصوص ماجرای استیضاح وزیر راه شما هم جزء استیضاح کنندگان بودید،چرا وزیر راه استیضاح شد؟

من در آن زمان تشخیصم بر اساس مصالح مردم این بود. حتی آقای لاریجانی و ابوترابی جلسه گذاشتند با من که منصرف شوم اما نشدم. حتی آقای جلالی به من گفت که تو خطت Hت با پایداری ها یکی نیست چون می خواهند اینها وزیر را زمین بزنند چرا وارد این مساله شدی؟ به او گفتم من با پایداری و اصولگرا و اصلاح طلب کار ندارم و آنچه درست بود را انجام دادم. همانطور که سوال از احمدی نژاد را هم من امضا کردم و احضارش به مجلس را هم امضا کردم.
من نماینده و وکیل مردم بودم و باید از حقوق آنها دفاع می کردم. در اواخر مجلس قبل بانک مرکزی جلسه ای گذاشت و من هم به این جلسه رفتم. خبرنگاری به من گفت در این جلسه هدایای کلان می دهند شما خبر دارید؟ گفتم من به این هدایا کاری ندارم وبه آقای سیف گفتم مرا حلال کن چرا که هر آنچه انجام دادم بر اساس وظیفه و به خاطر مردم بوده و اگر کدورتی به دل داری هیچ قصد و غرضی با شما ندارم .
در نهایت این که، گاهی خیلی از لوازم برای مقابله با برخی از مشکلات ساختاری جوابگو نیست و ریشه اشکال دارد. باید قانون مدیریت خدمات کشوری توسط دولت به صورت لایحه ارائه شود تا این مشکل حقوق های نجومی حل شود و دولت بیش از این با مشکل مواجه نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
این داستان شروعش در تاریخ ، دریافت های فاصله ای ، از مدیریت ، ک.........در شهرداری اصفهان بعد تهران.
باکم ترین بیشترین هنر ومدیریت است ، وگر نه .......
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین