کد خبر: ۳۷۶۰۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱

واشنگتن پست: حادثه 'اورلاندو'؛ مسلمانان را نسبت به آینده خود نگران کرده است

واشنگتن پست روز شنبه نوشت: به دنبال حادثه 'اورلاندو' عده ای از مسلمانان آمریکا نگران آینده خود در این کشور هستند.
آفتاب‌‌نیوز : واشنگتن پست می نویسد:به دنبال حادثه شهر ' اورلاندو' مسلمانان شهر 'فورت پی یرس ' FORT PIERCE ایالت 'فلوریدا' هفته گذشته را با احتیاط کامل سپری کردند. شهر ' فورت پی یرس' محل زندگی ' عمر متین' عامل تیراندازی حادثه یکشنبه گذشته شهر 'اورلاندو' در ایالت فلوریدا بود . این حادثه یکشنبه گذشته در یک باشگاه شبانه در این شهر اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن 49 نفر شد.

به دنبال این حادثه مسلمانان شهر فورت پی یرس مناسک عبادی خود را در طول یک هفته گذشته در یک ساختمان بی نام و نشان به جای آوردند و شماری از دیگر از مسلمانان هم کما فی السابق به مسجد محلی شهر تردد می کنند البته نیروهای امنیتی و کلانتری محل دائما پیرامون ساختمان این مسجد مشغول گشت زنی هستند.

جمعی از مردم حین عبور از مقابل مسجد به هنگام ورود و خروج مسلمانان به مسجد فریاد لعن و نیز فریاد ' قاتل ها' سر می دادند.

' عمر متین ' ساکن شهر 'فورت' بود . متین 29 ساله متولد آمریکا و فرزند یک والدین افغان بود که 35 سال قبل وارد آمریکا شدند.

این شهر دارای یک جمعیت اندک مسلمان است که عمدتا در بیمارستانها شاغل هستند و در سایر کسب و کارها و تجارت نیز فعالیت دارند. حال ؛ با واقعه ای که در اورلاندو اتفاق افتاد این مسلمانان دلواپس سرنوشت آینده خود در این شهر هستند .

بسیاری از همشهریان این مسلمانان از طرفداران 'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا هستند که خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به داخل خاک آمریکا شده است .
یکی از مسلمانان شهر ' عبدالرئوف شدانی' است که در دهه 1970 از پاکستان به آمریکا مهاجرت کرد .

وی که یک متخصص قلب است دو مرکز اسلامی و یا به عبارتی 'مسجد' را در شهر پورت اداره می کند و امام جماعت آنهاست شامل: ' دوستان مسلمانان فلوریدا' و 'مرکز اسلامی فورت پی یرس'.
شدانی شرح می دهد: ' مسلمانان شهر آزادانه به مسجد می آیند و در ماه مبارک رمضان در این مکان روزه خود را می گشایند. آنها احساس امنیت می کنند البته تا آنجا که امکان دارد سعی می کنند هویت مسلمان بودن خود را آشکار نکنند'.

در روزهای پس از حادثه اورلاندو جمعی از غیر مسلمانان نسبت به مردمی که به مسجد آمد و شد داشتند فحاشی می کردند . 'مرکز اسلامی فورت پی یرس' مشهورترین مسجد شهر است و عمر متین هم به طور معمول در آن تردد می کرد .

شهر پورت پی یرس 44 هزار جمعیت دارد که حدود 1 درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند . این شهر یک شهر قدیمی کارگرنشین و مرکز تولید مرکبات است و اکثر مهاجران آن چندین دهه قبل وارد شهر شده اند و فرزندانشان را در این شهر بدنیا آورده اند.
خیزش 'داعش' در خاورمیانه درگیر جنگ و به موازات آن بحث های رایج در جامعه آمریکا مبنی بر لزوم و یا عدم لزوم ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور به عنوان راهکاری برای مبارزه با داعش ، موجب شده است تا مسلمانان آمریکا خود را در معرض خطر احساس کنند و با توجه به این اوضاع مستأصل بمانند.

'لیندا هادسون' شهردار شهر نیز همچون بسیاری دیگر از شهروندان در مورد مسلمانان می گوید که آنها ' تقریبا نامرئی اند'.
او می گوید:' هنوز هیچ مسجدی در مورد خطرات امنیتی با ما تماس نگرفته است اما اگر کسی از ما تقاضای کمک کرد ما با جان و دل در خدمت او خواهیم بود'.
بسیاری از مسلمانان شهر پورت می گویند که آنها محصول همین جامعه هستند و ثابت قدم می مانند و جزیی از جریان زندگی شهر هستند .

هادسون می گوید :' متین یک روز قبل از حادثه اورلاند قبض آب و برق خود را پرداخت کرده بود ؛ یعنی کسی که از ما منتفر بود در میان ما بود'.
در اوائل دهه 1970 مهاجرانی از کشورهای پاکستان؛ بنگلادش و سایر کشورها شروع کردند به مهاجرت به این منطقه که به داشتن باغات مرکبات شهرت دارد. با ورود مسلمانان به شهر؛ کلیسای قدیمی شهر تبدیل به 'مرکز اسلامی'شد و امروز حدود 150 مسلمان برای انجام مراسم عبادی به این مسجد آمد و شد دارند. خانواده متین هم جزء این افراد است .

متوسط درآمد خانواده ها در این شهر 26 هزار دلار است که نصف میانگین درآمد در سطح ملی است. غالب مردم فقیرند و از طبقه کارگری. ویروس یک باکتری که از آسیا به این شهر منتقل شد ؛ به یک دهم از باغات مرکبات شهر خسارت زد و خسارات کلی به کشاورزی شهر وارد آورد اما کارخانه عصاره گیری شهر که قطب جذب نیروی کار است همچنان با قوت تمام سرپا ماند و به فعالیتش ادامه می دهد .

یکی از شهروندان شهر به نام 'ماریا مارتینز' 37 ساله که از ساکنان خیابانی است که متین در آن زندگی می کرد می گوید که در انتخابات ریاست جمهوری به 'دونالد ترامپ' رای خواهد داد البته نه به این دلیل که همه طرح ها وبرنامه های این نامزد را می پسندد بلکه فقط به دلیل جدیت ترامپ در مبارزه با تروریسم.
پورت پی یرس شهری است رنگارنگ با بافت جمعیتی متشکل از سفید پوستان و سیاه پوستان و یک جمعیت رو به رشد از آمریکای لاتین تبارها.

اکثر مسلمانان می کوشند حتی الامکان هویت اسلامی خود را پنهان نگاه دارند و کمتر به زبانهای ' اردو' و ' دری' صحبت می کنند. این مسلمانان می گویند مانند بقیه اهالی شهر در این جامعه زندگی می کنند و در کسب و کاری مشغولند که سایرین به آن اشتغال دارند.
مسلمانانی که مورد مصاحبه این روزنامه قرار گرفته اند می گویند که رادیکال ها جزء اسلام نیستند. مسلمانان معتقدند که اسلام همجنس گرایی را حرام می شمرد . برخی هم معتقدند که واعظان و خطبای مساجد مسلمانان با موعظه هایشان در تقبیح عمل همجنس گرایی ، تاثیر بسزایی در برانگیخته شدن احساسات متین برای حمله به باشگاه شبانه در اورلاندو داشته اند.
'فادی عوده' مهاجر فلسطینی 33 ساله که در ایستگاه پمپ بنزین و یک باب سوپرمارکت متعلق به خانواده کار می کند می گوید که در این شهر هیچ مشکلی به عنوان یک مسلمان ندارد اما از هنگامی که حادثه تیراندازی اورلاندو اتفاق افتاده است قدری احساس ناامنی می کند.

او می گوید: ' بعضی از مردم فکر می کنند چون ما مسلمانیم حتما تروریستیم'.
عوده توضیح می دهد: ' بعضی افراد وقتی متوجه می شوند من مسلمانم شروع می کنند لطیفه هایی در تقبیح مسلمانان بیان می کنند اما واقعا قصدشان صدمه زدن به ما نیست بلکه آنها نمی دانند که بکار بردن این کنایه ها حقیقتا توهین به ماست'.
او گفت :' مردم چیزی از اسلام نمی دانند و آگاه نیستند که خشونت دراسلام حرام است و کاری که عمر متین انجام داد ربطی به اسلام ندارد'.

شمار انبوهی از مسلمانانی که در مساجد مورد مصاحبه قرار گرفتند می گویند که اصلا معتقد نیستند که متین به خاطر اسلام دست به این تیراندازی زد بلکه احساسات و عواطفش که به جوش آمده او بود وی را ترغیب به این جنایت کرد.
این مسلمانان عنوان می کنند که به نظر آنها متین برای مشهور شدن خود را وفادار به داعش نام برد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین