کد خبر: ۳۷۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۳

رييس‌‏جمهور ،قانون تسهيل ازدواج جوانان را ابلاغ كرد

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس ماده 1 اين قانون كه در ابلاغيه شماره 64724 محمود احمدي‌‏نژاد، به سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي كشور ابلاغ شده است، دولت مكلف است؛ به منظور توانمندسازي جوانان براي تشكيل خانواده، صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ايجاد كند. 

دولت همچنين، از اين پس مكلف است؛ علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتي پيش‌‏بيني شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان»به مزدوجين نيازمند به اجاره مسكن، حسب تشخيص كميته سامان ازدواج با توجه به امكانات صندوق، وام وديعه مسكن پرداخت كند.

همچنين، با تاكيد بر روش‌‏هاي انبوه‌‏سازي، كوچك‌‏سازي، ارزان‌‏سازي و استفاده از روش‌‏هاي نوين ساخت در امر مسكن، دولت مكلف است؛ علاوه بر بهره‌‏مندي از تسهيلات متداول و رايج فعلي (انبوه‌‏سازي و اجاره به شرط تمليك)، از طريق نهادهاي عمومي نظير شهرداري و اوقاف و امورخيريه و با بهره‌‏گيري از همكاري و امكانات وزارت مسكن و شهرسازي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي و استفاده از زمينه‌‏اي دولتي يا زمين‌‏هاي اهدايي خيرين، واحدهاي ساختماني به عنوان «مسكن موقت» احداث كرده و آنها را در اختيار زوج‌‏هاي جوان با اجاره مناسب قرار دهد كه مدت استفاده هر زوج متقاضي از اين واحدها حداكثر سه سال است. 

تصحيح باورها و آداب و رسوم مانع و مزاحم ازدواج جوانان در مناطق كشور، تشويق جوانان و خانواده‌‏ها به برپايي جشن‌‏هاي گروهي و كاهش هزينه‌‏هاي تشريفات مراسم ازدواج، نام‌‏گذاري روز اول ذي‌‏الحجه (روز ازدواج اميرالمؤمنين «ع» و فاطمه زهرا«س») به عنوان روز ازدواج جوانان و طرح مباحث مربوط به چگونگي تشكيل خانواده و روش‌‏ها و آداب همسرگزيني و ازدواج آسان و شرعي از طريق رسانه‌‏هاي گروهي، صدا و سيما، كتب درسي مقطع متوسطه (سال سوم و پيش دانشگاهي( و آموزش عالي از ديگر تكاليفي است كه در اين قانون بر عهده دولت گذاشته شده است. 

بر اساس ماده 6 اين قانون، به منظور سامان فعاليت‌‏هاي ازدواج در استان‌‏ها و نظارت بر روند اجرايي اين قانون در كليه فرمانداري‌‏ها، كميته سامان ازدواج متشكل از فرماندار، امام جمعه شهر و رييس شوراي شهر تشكيل مي‌‏شود و كليه دستگاه‌‏هاي ذيربط موظف به همكاري با اين كميته هستند. 

همچنين، به منظور رفع موانعي كه باعث تأخير ازدواج مي‌‏شود و تشويق و ترغيب جوانان به ازدواج و تشكيل خانواده، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مكلف است؛ پس از موافقت فرمانده كل نيروهاي مسلح اقداماتي چون تعيين محل خدمت سربازان متأهل در نزديكترين پادگان و مركز نظامي محل سكونت و پرداخت مستمري به ميزان حداقل دو برابر سربازان مجرد به سربازان متأهل كه ميزان افزايش مستمري متأهلين از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمين مي‌‌‏شود، را انجام دهد. 

دولت همچنين موظف است؛ طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج مشتمل بر برنامه‌‏هاي، مشاوره براي همسريابي، تشكيل خانواده، آماده‌‏سازي زوج‌‏هاي جوان براي آغاز زندگي مشترك، آشنايي با حقوق خانوادگي و اخلاق همسرداري و آمادگي براي داشتن فرزند را تهيه و ظرف سه ماه پس از تصويب اين قانون به مجلس ارائه دهد. 

بر اساس ماده 9 قانون نيز دولت مكلف است؛ متأهلين واجد شرايط را در اولويت دسترسي به فرصت‌‏هاي شغلي، وام اشتغال و وام مسكن قرار دهد و وزارتخانه‌‏هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير موسسات داراي مركز آموزشي نيز موظفند در چارچوب بودجه سنواتي نسبت به ساخت و واگذاري خوابگاه‌‏ها براي متاهلين اقدام لازم را معمول دارند و همچنين نسبت به پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان متاهل به ميزان دو برابر دانشجويان مجرد، كه افزايش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمين مي‌‏شود، اقدام كنند. 

آيين نامه اجرايي اين قانون پس از تصويب اساسنامه صندوق توسط مجلس شوراي اسلامي، ظرف مدت سه ماه توسط دولت تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌‏رسد و گزارش اجراي اين قانون هر شش ماه يكبار توسط دولت تهيه و به كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌‏شود. 

وزراي امور اقتصادي و دارايي، مسكن و شهرسازي و كشور در موارد مرتبط مسوول حسن اجراي اين قانون در برابر مجلس شوراي اسلامي هستند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین