کد خبر: ۳۷۷۲۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵

واکنش‌ها به شهادت دو محیط‌بان هرمزگانی/از چهره‌های سیاسی تا بازیگر سینما

در پی به شهادت رسیدن دو محیط بان هرمزگانی مسئولان سیاسی و چهره‌های فرهنگی کشور و استان با ارسال پیام‌هایی به این موضوع واکنش نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی شهادت دو تن از محیط بانان منطقه حفاظت شده گنو در درگیری با شکارچیان این منطقه پیامی صادر کرد.

در متن پیام معصومه ابتکار(رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ) آمده است:

... و شهید قلب تاریخ است

خبر بسیار تلخ و باورنکردنی است. متاسفانه امروز سوم تیر حدود ساعت ۱۲ ظهر دو محیط بان سرفراز و شجاع منطقه حفاظت شده گنو به نام‌های «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» در ارتفاعات استان هرمزگان در درگیری مسلحانه به شهادت رسیدند.

جابجایی پیکر این شهدا به علت صعب العبور بودن منطقه با کُندی انجام می شود و البته نیروی انتظامی و آگاهی استان در آماده باش کامل برای بازداشت قاتلان فراری هستند.

همکاران عزیز شهیدم؛ فداکاران عرصه حفاظت از طبیعت ایران؛ پیمان می بندیم که نگذاریم خون‌تان پایمال شود، بر سر آرمان هایتان کوتاه نخواهیم آمد ...

یاد و خاطره ۱۹ تن از سربازان وطن نیز که در سانحه رانندگی به شهادت رسیدند گرامی باد.

جاسم جادری(استاندار هرمزگان) با صدور پیامی شهادت دو محیط بان هرمزگانی را تسلیت گفت.

در بخشی از متن پیام استاندار هرمزگان آمده است: شهادت دو محیط بان شجاع و فداکار هرمزگانی، شهیدان محمد دهقانی و پرویز هرمزی که در درگیری مسلحانه با شکارچیان متخلف و غیرمجاز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان به شهادت رسیدند را به خانواده‌ها و بازماندگان این بزرگواران و تلاشگران عرصه حفاظت از محیط زیست و عموم مردم شریف هرمزگان تسلیت عرض می‌کنم.

این سبزپوشان عرصه حفاظت از محیط زیست با نثار خون خویش، برای بهتر زیستن مخلوقات الهی در طبیعت تلاش کردند و قطعا جایگاهی والا در جوار رحمت پروردگار خواهند داشت.

اینجانب ضمن تسلیت مجدد شهادت این بزرگواران، اعلام می‌کنم که اجازه نخواهیم داد خون این شهدای محیط بان پایمال شده و تمام تلاش خود را برای برخورد قاطع و قانونی با شکارچیان متخلف و قاتلان این دو شهید، انجام خواهیم داد.

حسین هاشمی تختی(رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان) نیز شهادت محیط بانان ایثارگر «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» را به خانواده‌های مکرم ، همکاران فداکار و هرمزگان نشینان غیور تسلیت عرض کرد. در متن پیام هاشمی تختی آمده است:

شهدای والامقامی که دراوج قله فداکاری مسئولانه جان خویش را در راه باور و خدمت بر صخره‌های گنو جا گذاشتند تا همه بدانیم که ازخودگذشتگی‌شان جاودانه خواهد ماند. برای شهدای عزیز غفران الهی و علو درجات مسئلت می‌نمایم. ضمن محکوم نمودن شرارت ددمنشانه عاملان این جنایت هولناک امیدوارم مراجع ذی‌صلاح بانهایت تلاش و پی‌گیری درحفظ امنیت و دستگیری اشرار اهتمام نمایند.

در پی شهادت دو محیط بان هرمزگانی که در درگیری با متخلفین و سوداگران حیات وحش به درجه رفیع شهادت نایل گردیده‌اند، پیام تسلیتی از سوی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی صادر شد.

»البته نپندارید که شهیدان در راه خدا مرده اند بلکه زنده اند و در نزد خداوند روزی می خورند.«

بار دیگر حادثه‌ای تلخ رقم خورد و خون دو تن از پاسداران محیط زیست به جرم حفاظت از انفال الهی و سرمایه‌های گران قیمت میهن اسلامی برزمین ریخته شد. خبر شهادت محیط بانان غیرتمند «محمد دهقانی و پرویز هرمزی» موجب تاثر و تالم خانواده‌ و دوستداران محیط زیست کشور شد.

بدون شک این شهیدان عزیز همچون دیگر شهداء نشان دادند که پایبندی به ارزش‌های مقدس اسلامی در حراست و حفاظت از سرمایه‌های ارزشمند وطن در هر جبهه‌ای امکان پذیر است.

بدینوسیله ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیه ا... الاعظم « ارواحنا له فداء»، هم میهنان عزیز و خانواده بزرگ محیط زیست ایران، خصوصاً خانواده داغدیده این شهیدان بزرگوار و همه محیط بانان شریف جمهوری اسلامی ایران، خود را در این غم جانسوز شریک دانسته و اشد مجازات را برای عاملین این حادثه از مسئولان امر خواستاریم. در پایان از خداوند متعال برای آن شهید عزیز علو درجات را مسئلت دارم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در صفحه اینستاگرامش این ضایعه دردناک را تسلیت گفت.

محمد آشوری در پستش آورده است: بسی تلخ بود امروز، خبر به شهادت رسیدن دو تن از محیط بانان زحمتکش استان در کوه گنو در هنگام حفاظت از محیط این کوه و گونه‌های نادر و مقابله با شکارچیان متخلف، ما را در غم خود شریک بدانید، از خدا طلب بهشت و صبر برای بازماندگان این دو شهید می‌نمایم. با ذکر صلوات بر روح محمد دهقانی و پرویز هرمزی.

اما می‌توان واکنش محمد درویش(مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) به این موضوع را جالب دانست:

با شهادت دو محیط بان دیگر که مقارن ظهر امروز در منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان رخ داد، اینک جمع شهدای محیط زیست به رقم یکصد و هیجده رسید. ضمن عرض تسلیت به جامعه محیط زیستی کشور و نیز شراکت در غم بازماندگان نوزده سرباز وطن؛ باید اذعان داشت که متاسفانه در سومین سال حضور دولت یازدهم، آرامش حاکم بر مناطق ناگهان برهم خورده و در ظرف حدود یکماه گذشته، سه محیط بان و قرق‌بان به شهادت رسیده‌اند! این درحالی است که در ایالات متحده آمریکا که وسعت مناطق حفاظت شده و جمعیتش حدود پنج برابر ماست، یک پنجم ما در طول یکصد سال اخیر تلفات نداشته‌اند! چرا؟ چگونه است که صحنه محیط زیست وطن به جنگی اعلام نشده بدل شده؟! آیا وقت آن نیست تا جامعه شناسان، روانشناسان و آینده پژوهان را به کار گمارده و اجازه تداوم چنین روند غمبار و شرم آوری را ندهیم؟

وی هم‌چنین با گذاشتن پستی در ایسنتا گرامش به آخرین دیدارش با یکی از این دو محیط بان اشاره کرده است:

اسفندماه گذشته بود که به هرمزگان رفتم ... به من خبر دادند که در ارتفاعات کوه گنو، نخستین برف باریده است ... رفتم به میان محیط بان‌های جان برکف گنو ... شهید محمد دهقانی یکی از آن محیط بان‌های شاد بود که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید ... می‌گفت: با همین برف اندکی که آمده، شاید وضعیت چشمه‌ها و آبشخورهای منطقه بهتر بشه و حیوانات گنو تابستان بهتری را سپری کنند ... غافل از این‌که خودش در ابتدای تابستان 95 به پایان زندگی رسید و خون پاکش برای حفاظت از منطقه حفاظت شده گنو بر زمین ریخته شد. چه حالی دارد اینک دختر هشت ساله محمد ... چه حالی

هم‌چنین نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون نیز در صفحه اینستاگرامش این مصیبت را تسلیت گفت.

یک خبر دردناک دیگه؛ خبر فوری: دو محیطبان هرمزگان به شهادت رسیدند متاسفانه ساعاتی قبل دو محیطبانان منطقه حفاظت شده گنو به نام محمد دهقانی و پرویز هرمزی توسط شکارچیان متخلف به شهادت رسیدند!!

محیط زیست تسلیت؛ برای بازماندگانشون طلب آرامش دارم.

به گزاش ایسنا،  دو محیط‌بان هرمزگانی سوم تیرماه که در ارتفاعات منطقه تحت حفاظت خود با شکارچیان درگیر شده بودند، به ضرب گلوله مستقیم متخلفان به شهادت نایل آمدند تا شمار محیط بانانی که در راه دفاع از محیط زیست و حیات وحش کشور به دیار باقی شتافته‌اند به 118 تن برسد.

محمد دهقانی 35 ساله و از نیروهای پیمانی با 12سال سابقه کار و پرویز هرمزی نیز 54 ساله و از نیروهای قراردادی با 23 سال سابقه خدمت بوده است.

منطقه حفاظت شده گنو در فاصله 40 کیلومتری شمال غربی شهر بندرعباس واقع شده و بر دشت خلیج فارس که مرتفع‌ترین قله آن بنام 'نصیری' 2347 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، مسلط است.

این منطقه حفاظت شده که در حال حاضر بیش از 40 هزار هکتار وسعت دارد، در سال 1351 تاسیس شده است.

منطقه حفاظت شده گنو به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد اقلیمی، گیاهی و جانوری، دارای درجه تنوع زیستی زیاد و ارزش‌های بالای حفاظتی در سطح جهانی است که بر همین اساس، در سال 1355 به شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست کره مسکون(MAB ) پیوست.

گنو به دلیل آن‌که منطقه‌ای گذرگاهی محسوب می‌شود، از تنوع اقلیمی و زیستی قابل توجهی برخوردار است از نظر حفظ تنوع گیاهی مناطق مهم رویشی کشور، گونه‌های خاص و همین طور گونه‌های بومی بسیار حایز اهمیت است .از سوی دیگر، به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم و آب و هوای مطبوع به ویژه در ایام مختلف سال، از جمله تابستان تفرجگاهی پرطرفدار برای مردم محلی و طبیعت گردان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
3
این اتفاقات به خاطر اینه که با شکارچیان متخلف و با غارتگرات طبیعت و نابودگران محیط زیست با قاطعیت برخورد نمیشه .وقتی جریمه شکار یک حیوان 300 هزارتومان باشه درحالی که همون حیوان رو میتونند نزدیک یک میلیون یا بیشتر بفروشند توقع دارید کسی نره دنبال شکار ؟ اگر در قوانین تجدیدنظر بشه و مثلا جریمه یک شکار بشه 10 میلیون و حداقل 6ماه زندان دیگه کسی نمیره دنبال شکار چون صرف نمیکنه .
مجید
|
United States of America
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
خانم ابتکار اگر دلسوز محیط بانان خودتان هستید حداقل به وضعیت معیشتی و حقوق سایر محیط بانان که شب ودور ندارند برسید بعد از شهادت انها پیام شما دردی را دوا نمی کند
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
همه شکار چیان باید اعدام شوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین