کد خبر: ۳۸۰۳۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
مسافران فراری از ترافيک تهران در جاده‌های شمال اسير شدند

تعطيلات را چگونه گذرانديد؟ در ترافيک!

«با آخرين اخبار جاده‌هاي شمالي كشور در خدمت شما هستيم». اين جمله را در روزهاي گذشته بارها و بارها از رسانه‌هاي مختلف شنيده‌ايم. باز هم تعطيلات و باز هم ترافيك جاده‌هاي شمالي و باز هم مردمي كه گويي هيچ گزينه‌اي جز شهرهاي شمالي كشور براي سفر به همراه خانواده پيش روي‌شان نيست.
آفتاب‌‌نیوز :
تعطيلات عيد فطر براي آنها كه مي‌خواستند چند روزي را از ترافيك و دود و ماشين به دامن طبيعت پناه ببرند، پرترافيك‌تر از هميشه بود. تعطيلات را چگونه گذرانديد؟ در ترافيک!رسانه‌هاي مختلف اخبار لحظه به لحظه وضعيت جاده‌ها را پوشش مي‌دهند و مسوولان راهور ناجا از مردم مي‌خواهند به علت ترافيك سنگين مسير برگشت به تهران، زمان بازگشت‌شان را به تعويق بيندازند، راننده‌ها در شهرهاي شمالي كشور تا جايي كه توانسته‌اند فيتيله قيمت‌ها را بالا كشيده‌اند و در مواردي حتي با بالاترين قيمت‌ها هم حاضر نيستند راهي تهران شوند و ساعات پاياني تعطيلات را در ترافيك بگذرانند. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، ماجرا از آنجا شروع شد كه خودروهاي توليد داخل را با تسهيلات ويژه در اختيار عموم قرار دادند، ماجرا از آنجا شروع شد كه خريد خودرو شخصي تبديل شد به يك پديده عادي براي تمام مردم، و خودرو بخشي از زندگي روزمره ايراني‌ها شد كه بدون آن زندگي‌شان خيلي چيزها كم داشت. از همان جايي كه طرح نانوشته «هر خانواده، يك خودرو» كليد خورد ترافيك بعد گسترده‌تري پيدا كرد و ساعات كم‌ترافيك و بي‌ترافيك تبديل شد به يك رويا براي ماشين‌سواراني كه براي رفاه حال خودشان و خانواده از يك ليزينگ با تسهيلات ويژه خودرو خريداري كرده بودند. حالا نام تعطيلات كه مي‌آيد همه از ترافيك جاده‌هاي منتهي به شمال كشور مي‌گويند، حال هر چقدر روزهاي اين تعطيلات بيشتر باشد حجم ترافيك جاده‌ها هم بيشتر خواهد بود و مردم با آگاهي از اين حجم گسترده ترافيك باز هم قصد سفر مي‌كنند و گويي تنها گزينه موجود هم شهرهاي شمالي كشور است. 

بعضي مي‌گويند علاوه بر وجود خودرو كه سفر را آسان مي‌كند، دليل انتخاب شهرهاي شمالي به عنوان نخستين و گاهي تنها گزينه سفر تهراني‌ها، اين است كه غالب اين افراد يك «ويلاي نقلي» در يكي از شهرهاي شمالي خريداري كرده‌اند و براي تغيير آب و هوا چند روزي را فارغ از هياهوي شهر مي‌خواهند در ويلاي شخصي‌شان بگذرانند و عده ديگري حجم گسترده خدمات رفاهي را در شهرهاي شمالي دليل اين انتخاب مي‌دانند. تعطيلات پاياني هفته گذشته هم از اين قاعده مستثني نبود و سيل مسافران به سمت سواحل شمالي كشور روان شد و همين شد بهانه ترافيك سنگين جاده‌ها كه هواي مقصد را از ذهن مسافران در راه مانده بيرون مي‌كرد اما راه بازگشت و انصراف از سفر هم بسته بود. همين شده بود بهانه انتشار تصاويري از مسافران كه در جاده شمال از ماشين‌ها پياده شده بودند و در ميان جاده بساط پيك‌نيك‌شان را پهن كرده بودند و سعي مي‌كردند از لحظات تعطيلات‌شان استفاده كنند.  

پوشش اخبار لحظه به لحظه وضعيت جاده‌هاي شمال كشور از يك روز پيش از شروع تعطيلات تبديل به بخش ثابت خبرگزاري‌ها شده است، عده‌اي هم از طريق تلگرام در جريان اين اخبار قرار داشتند، اما با وجود اعلام رسانه‌ها مبني بر ترافيك شديد جاده‌هاي منتهي به شمال كشور، مسافران همچنان مصرانه راه جاده را پيش مي‌گرفتند و ساعت‌ها ماندن در ترافيك را به تغيير مقصد سفرشان ترجيح مي‌دادند. روز چهارشنبه بود كه رسانه‌ها اعلام كردند حجم ترافيك در جاده چالوس و تونل كندوان به حدي بوده كه عده‌اي از مسافران كه بيش از يك ساعت داخل تونل كندوان در ترافيك قفل شده اين جاده مانده بودند، با مشكل تنفسي مواجه شدند. اما حتي اين خبر هم از بار ترافيكي اين مسير كم نكرد.  ميزان استقبال مردم از سفر به شمال كشور و انتخاب آگاهانه ترافيك جاده‌هاي شمال به حدي شده كه دستمايه طنازي‌ها در فضاي مجازي قرار گرفت. 

يكي از كاربران توييتر با نام شبگردان در حساب خود نوشت: «تهراني‌ها آنقدر به ترافيك عادت كردند، چند روز هم كه تهران خلوته ميگن دلم گرفت، پاشو بريم يه كم تو ترافيك جاده هراز حالمون عوض شه.» در تعطيلات روزهاي پاياني هفته گذشته هر كس به نحوي سعي داشت مسافران را از سفر به شمال كشور منع كند، تا جايي كه گزارشگران و مجريان تلويزيوني هم در كنار تمام تبليغات ميان برنامه‌شان به تهراني‌ها تذكر مي‌دادند كه ترافيك جاده‌هاي شمالي كشور را از چيزي كه هست سنگين‌تر نكنند. مسوولان راهور ناجا تنها به تذكراتي به مسافران و رانندگان براي اينكه آرامش خود را در ترافيك حفظ كنند اكتفا مي‌كردند و همان راهكار هميشگي براي كنترل ترافيك جاده‌هاي شمالي، يعني يك‌طرفه كردن جاده‌ها را در پيش گرفته بودند. 

اما به كار‌گيري اين راهكار تا حدود زيادي تنها به سود مسافران است و براي كساني كه ساكن شهرهاي بين راهي محدوده مسيرهاي يك‌طرفه شده، هستند همواره مشكلاتي را ايجاد مي‌كند كه كمتر به آن توجه مي‌شود. علاوه بر بررسي‌هاي كارشناسانه در اين زمينه، كاربران فضاي مجازي هم مثل هميشه از غافله اظهارنظر و اطلاع‌رساني در اين مورد جا نماندند، گويي ترافيك جاده‌هاي منتهي به شمال كشور خصوصا جاده چالوس به خودي خود بخشي از تفريح و سرگرمي و جذابيت‌هاي سفر مردم در تعطيلات شده است. بسياري از كساني كه در ترافيك جاده‌هاي شمالي مانده بودند سرشان را با انتشار اخبار لحظه به لحظه در تلگرام و توييتر و اينستاگرام گرم مي‌كردند و همين موضوع باعث شد تا از جوانب مختلف و از زاويه‌هاي گوناگون اخبار در مورد ترافيك جاده‌اي در تعطيلات منتشر شود.  

در اينستاگرام كاربران با انتشار تصاويري از ترافيك سنگيني كه در جاده وجود داشت، لبخند كشداري به دوربين جلو موبايل‌شان مي‌زدند، به شكلي كه كمتر مي‌شد نارضايتي از اين وضعيت را در چشمان‌شان ديد. اما بعضي از كاربران هم نگاه كلان‌تري به موضوع ترافيك داشتند، علي در حساب توييتر خود انتقادي را مطرح كرده بود كه مي‌تواند براي مسوولان حوزه حمل و نقل قابل توجه باشد: «با اين همه مسافر چرا سرويس قطار و خدمات ريلي راه‌آهن شمال هنوز تعطيل است؟» بعضي از كاربران هم با انتقاد از شيوه رانندگي مردم و فرهنگ غلط رانندگي مسافران را دليل اين حجم سنگين ترافيك مي‌دانستند و با انتشار تصاويري از بي‌نظمي مردم در رانندگي انتقادات‌شان را طرح مي‌كردند، داوود با انتشار تصويري از بي‌نظمي ماشين‌ها در ترافيك سنگين جاده چالوس نوشته بود: «با اين شيوه رانندگي بهترين جاده‌هاي دنيا هم قفل مي‌شه». در بين تمام تصاوير منتشر شده از ترافيك تعطيلات عيد فطر اما بعضي از تصاوير بيشتر بين كاربران فضاي مجازي انتشار پيدا مي‌كردند، چادر زدن يكي از مسافران در جاده چالوس كه طنزي تلخ را به تصوير كشيده بود؛ يا اقامت مردم در حاشيه جاده يا وسط جاده و در كنار ماشين‌شان كاملا گوياي اين بود كه ترافيك، خود تبديل به تفريح و شايد هم بخشي از جاذبه سفر به شمال كشور در تعطيلات شده است.

روز جمعه سردار مهري، رييس پليس راهور ناجا ضمن اعلام اينكه از بعدازظهر جمعه محورهاي هراز و چالوس يك‌طرفه مي‌شوند، طي بيانيه‌اي از مردم خواست تا اگر كار ضروري ندارند شنبه و يكشنبه به تهران باز گردند.

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
5
من يك پيشنهاد دارم تهران را به شمال كشور انتقال دهيد تا ما اين همه در طرافيك متوقف شده جاده نمانيم
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
1
من از شمال به هشتگرد مي رفتم و جاده خلوت و خوبي را ميگذرونديم تا اينكه به تقاطع لوشان رسيديم كه بايد به سمت اتوبان قزوين مي پيچيديم، در حاليكه سمت مخالف ما خيل عظيمي از هموطنان خسته و مستاصلي كه از شهر تهران و ساير استانها عازم شمال بودن تا كمي در سبزي جنگل و آبي درياي شمال آسايش پيدا كنن، متاسفانه در ترافيك غير روان جاده گير كرده بودن، پليس مانع پيچيدن ما به سمت اتوبان شد و ما رو به جهت مستقيم هدايت كرد و ما در بهت اين اقدام وارد يك ترافيك اجباري شديم.
اما ما تونستيم يك جاده خاكي انحرافي پيدا كنيم و خودمون رو در عرض ده دقيقه به اتوبان رسونديم.

جاده بسيار خلوت بود و ما متعجب از كار پليس كه" به چه دليل شهروندان رو به سمت ترافيك خسته كننده هدايت كرد در حاليكه اتوبان قزوين به تهران آنقدر خلوت بود!"
مانیا محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
خیلی خوب بود به دردم خورد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین