آفتابنیوز : به گزارش ایسنا به نقل از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، آزمون سراسری قضاوت طبق روال سالهای گذشته دو مرحلهای (تستی و تشریحی) است و مرحله نخست آزمون استخدامی قضات در تاریخ جمعه 1395/07/09 به صورت تستی برگزار می شود پذیرفته شدگان نهایی به مرحله مصاحبه علمی شفاهی راه می یابند.
لازم به ذکر است این آزمون صرفاً ویژه داوطلبان با مدرک تحصیلی دانشگاهی است و لذا شرایط آزمون حوزوی و زمان برگزاری آن متعاقباً از طریق پرتال جامع معاونت منابع انسانی قوه قضاییه اطلاع رسانی خواهد شد.
اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضائیه برای ثبت نام در آزمون تصدی منصب قضا
الف- شرایط عمومی:
1. تابعیت اصلی ایران.
2. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.
3. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمانها و گروههای غیرقانونی یا هواداری از آنها، مگر در صورت احراز توبه.
4. طهارت مولد.
5. داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام کار قضایی به موجب شیوهنامهای که به تصویب رئیس قوهقضائیه میرسد.
6. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه، معافیت تحصیلی یا معافیت از خدمت با لحاظ مقررات ماده واحده قانون گذرانیدن مدت خدمت نظام وظیفه فارغالتحصیلان دانشکده علوم قضایی در محاکم قضایی کشور.
7. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.
8. حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.
9. عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روانگردان.
10. داشتن حداقل 22 و حداکثر 40 سال تمام در روز ثبتنام.
ب- شرایط اختصاصی:
دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر از دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
1. کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها؛
2. کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی؛
3. کارشناسی فقه و حقوق؛
4. کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها؛
5. کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی؛
پ- مدارک مورد نیاز:
1. تکمیل تقاضانامه
2. پرداخت هزینه ثبتنام به مبلغ1.000.000(یک میلیون) ریال بصورت الکترونیکی از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور
3. فایل عکس اسکن شده: داوطلب میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
3-1- عکس 4 ´ 3 که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
3-2- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
3-3- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400´300 پیکسل و حداقل 300 ´ 200 باشد.
3-4- تصویر داوطلب باید واضح ، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
3-5- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
3-6 حاشیههای زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
3-7- حتی الامکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره 1- عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره 2- درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد.
تذکر مهم: باتوجه به مشکلات بوجود آمده در آزمونهای قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که در کافی نت ثبتنام میکنند رخ داده است، تاکید میگردد چنانچه ثبت نام خود را توسط کافی نت ها انجام میدهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
ت- زمان ثبت نام و برگزاری آزمون:
1. کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام در آزمون تصدی منصب قضا در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در بند الف و ب این اطلاعیه نسبت به تهیه مدارک خواسته شده بر اساس بند (پ) اقدام و از تاریخ 1395/4/20 لغایت 1395/04/30 با مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند و در پایان ثبت نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان لازم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبتنام منحصراً به صورت الکترونیکی میباشد و داوطلبان لازم است از طریق پایگاه اطلاعرسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند و ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول میباشد و این دسته از داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون نمیباشند.
2. آزمون به صورت دو مرحلهای (تستی و تشریحی) است. تاریخ برگزاری آزمون تستی روز جمعه مورخ 1395/07/09 و تاریخ برگزاری آزمون تشریحی روز جمعه مورخ 1395/08/28 خواهد بود.
3. داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون میبایست از روز چهارشنبه مورخ 1395/07/07 با مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی فوق نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون تستی اقدام نمایند.
4. ساعت و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون داوطلبان درج خواهد شد.
ث- مواد و ضرایب امتحانی آزمون تستی:
1. استعداد شغلی (ضریب 2)
2. حقوق مدنی (ضریب3)
3. حقوق تجارت (ضریب 2)
4. آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی (ضریب 2)
5. آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری (ضریب 3)
6. حقوق جزای عمومی (ضریب3)
7. حقوق جزای اختصاصی (ضریب 2)
ج- نحوه پذیرش در حوزههای قضایی:
1.داوطلبان در مرحله ثبتنام باید سه استان را به ترتیب اولویت برای خدمت انتخاب نمایند. علاوه بر این سه اولویت داوطلبان در صورت تمایل میتوانند یک اولویت به انتخاب قوه قضاییه واگذار نمایند. محل خدمت داوطلبان صرفاً بر اساس ظرفیت استانها و اولویتهای پیشنهادی تعیین خواهد شد.
2.داوطلبانی که موفق به قبولی در مصاحبه علمی و آزمون شخصیت میشوند، به امور گزینش معرفی و در صورت قبولی در تمامی مراحل گزینش، کارآموزی و اختبار پایان دوره به خدمت گرفته خواهند شد. بنابراین تا پایان مراحل یادشده، قوه قضاییه هیچگونه مسؤولیتی در خصوص استخدام داوطلبان بر عهده نمیگیرد.
ملاحظات:
1. آزمون مزبور مخصوص داوطلبان با مدرک تحصیلی دانشگاهی است و شرایط و ضوابط آزمون حوزویان متعاقباً اعلام خواهد شد.
توجه : داوطلبان حوزوی اخبار و اطلاعات آزمون را از تارنمای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی www.qazahrm.ir پیگیری نمایند.
2. ملاک احراز شرایط عمومی و اختصاصی، زمان ثبتنام خواهد بود. مسؤولیت صحت و سقم اطلاعات ثبت شده در تقاضانامه به عهده داوطلب است. بنابراین کسانی که شرایط لازم برای شرکت در آزمون را ندارند، باید از ثبت نام در آزمون خودداری نمایند، در غیر این صورت در مراحل بعدی حذف خواهند شد.
3. فرایند جذب عمومی سال 1395 طی دو مرحله تستی و تشریحی خواهد بود و آزمون تشریحی از بین پذیرفته شدگان آزمون تستی به عمل خواهد آمد. پذیرفته شدگان مرحله اخیر به مصاحبه علمی معرفی خواهند شد.
4. مدت کارآموزی داوطلبان دانشگاهی حداقل یک سال خواهد بود.
5.رعایت حجاب کامل اسلامی برای بانوان در تمامی مراحل آزمون واستخدام الزامی میباشد.
6.داوطلبانی که مایل به خدمت در شوراهای حل اختلاف نیز هستند، باید در محل مشخص شده علامتگذاری نمایند.
7.دارندگان شرایط جذب اختصاصی میتوانند از شهریورماه سال جاری، به تارنمای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی www.qazahrm.ir مراجعه و در سامانه جذب اختصاصی ثبت نام نمایند.