کد خبر: ۳۸۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

توصیه‌هایی برای جلوگیری ازمسمومیت غذایی در سفر

یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: برای جلوگیری از مسمویت در سفر، آب آشامیدنی سالم به همراه داشته باشید.
آفتاب‌‌نیوز : یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: برای جلوگیری از مسمویت در سفر، آب آشامیدنی سالم به همراه داشته باشید.

به گزارش اینسا، دکتر پژمان علوی‌نژاد اظهار کرد: یکی از موارد مهم و شایع در فصل گرما، مسمویت‌های غذایی است و با توجه به این‌که تابستان، فصل سیر و سفر است، ضرورت دارد نکات بهداشتی در خصوص مصرف آب آشامیدنی و غذای سالم در سفر به خوبی رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: افرادی که قصد سفر دارند حتما بطری آب معدنی بهداشتی همراه داشته باشند تا در طول سفر با مشکل آب آشامیدنی سالم مواجه نشوند. مسافران در طول سفر باید مکررا از آب استفاده کنند تا آب بدن‌شان تحلیل نرود و از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری شود.  

فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: کاهش آب بدن ضررهای بسیار زیادی به سیستم بدن وارد می‌کند؛ کمبود آب بدن ضمن این‌که موجب ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم‌های گوارشی می‌شود، موجب رسوب املاح در کلیه‌ها شده و فرد را نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه خواهد کرد.  

علوی‌نژاد افزود: چنانچه در سفر قصد خرید نوشیدنی یا آب دارید، باید توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های خنک مانند شربت‌ها از اهمیت بیشتری در این شرایط برخوردارند؛ خطر آلودگی نوشیدنی‌های سرد و خنک بالا است ولی نوشیدنی‌های گرم از جمله چای و قهوه به دلیل جوشیدن آب، کمتر مستعد ابتلا به آلاینده‌ها و باکتری‌ها هستند.

وی اظهار کرد: از جمله موارد بسیار مهم در سفر برای جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی، توجه به مصرف مواد غذایی سالم و تازه است. برای تهیه غذا تاکید می‌شود از دستفروش‌های خیابانی اقدام به خرید نکنید و به سراغ مواد غذایی که در کنار خیابان به صورت غیربهداشتی عرضه می‌شوند، نروید.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی توضیح داد: مواد غذایی در هوای گرم بیشتر در معرض فاسد شدن قرار می‌گیرند و انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها در این غذاها رشد می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود غذاها به خصوص در فصل گرما به صورت تازه آماده و مصرف شوند.

علوی‌نژاد گفت: برای نگهداری غذا در منزل و جلوگیری از فساد آن نیز لازم است به این نکته توجه شود که اگر غذایی پس از مصرف در یک وعده، مازاد آن باقی بماند، چنانچه بخواهید در نوبت بعدی از آن استفاده کنید، توصیه می‌شود پیش از سرد شدن، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید و نباید فرصت بدهید که غذا ابتدا سرد شود.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در همان مدت زمان هر چند کوتاه که غذا بیرون از یخچال قرار دارد، باکتری‌ها زمینه فسادپذیری آن را فراهم می‌کنند. به طورکلی توصیه می‌شود غذا به مقداری تهیه شود که در یک وعده مصرف شده و مازاد غذا باقی نماند.

وی عنوان کرد: با توجه به احتمال بروز مسمومیت غذایی در سفر، می‌توانید برخی داروها مانند داروی ضد دل‌پیچه یا ضد اسهال را به همراه داشته باشید. اگر در طول سفر دچار اختلال در اجابت مزاج شدید، به صورت گذرا و نه به طور دائمی، از این داروها مصرف کنید. ولی اگر اختلال در اجابت مزاج فرد، همراه با علائمی چون تب بود یا اگر این شرایط بیشتر از دو روز طول کشید و یا خون در مدفوع وجود داشت، این افراد هرگز مجاز به خوددرمانی نیستند و باید به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی اظهار کرد: دقت داشته باشید بدن افراد دارای سن خیلی پایین یا خیلی بالا و کهنسال، بیشتر آسیب‌پذیر است و بنابراین در صورتی که این افراد دچار این گونه اختلالات شوند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان‌های مناسب قرار گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین