کد خبر: ۳۸۱۳۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
مجلس به کدخدایی، علیزاده و موسوی رای داد

شورای‌نگهبان متحول می‌شود؟/وعده حقوقدانان جدید برای تجدیدنظر در رویه شورای‌نگهبان

برخی انتخاب این حقوقدانان را مقدمه‌ای برای بهبود شرایط در شورای نگهبان و نیز تعامل این نهاد با سایر قوا از جمله مجلس و سایر جریان‌های سیاسی همچون اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کنند‌. هرچند که برخی اعتقادی به این موازنه نداشته و بیشتر تاکید بر آن دارند که تلاش جریان‌های سیاسی در حمایت از نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان بر روند فعالیت این شورا بی‌تاثیر خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان در صحن علنی مجلس به پایان رسید. در این جلسه از 263 نماینده حاضر، شورای‌نگهبان متحول می‌شود؟/وعده حقوقدانان جدید برای تجدیدنظر در رویه شورای‌نگهبانعباسعلی کدخدایی 203 رأی، محمدرضا علیزاده 178 رأی و سیدفضل‌الله موسوی 142 رأی، احمد بیگی حبیب‌آبادی 109 رأی و محمدهادی صادقی 105 رأی آوردند که عباسعلی کدخدایی، علیزاده و موسوی به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، برخی انتخاب این حقوقدانان را مقدمه‌ای برای بهبود شرایط در شورای نگهبان و نیز تعامل این نهاد با سایر قوا از جمله مجلس و سایر جریان‌های سیاسی همچون اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کنند‌. هرچند که برخی اعتقادی به این موازنه نداشته و بیشتر تاکید بر آن دارند که تلاش جریان‌های سیاسی در حمایت از نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان بر روند فعالیت این شورا بی‌تاثیر خواهد بود. با این حال اظهارنظرات نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان و اشاره آنان به برخی نقاط ضعف این نهاد، حکایت از آن دارد که شورای نگهبان رفته‌رفته در آستانه برخی تحولات قرار خواهد گرفت.

قوانین انتخاباتی کارکردهای خود را از دست داده است

از جمله انتقاداتی که جریان‌های سیاسی به شورای نگهبان وارد می‌دانند مشمول تصمیمات انتخاباتی است که از قضا این نکته در نطق امروز نامزدهای حقوقدان نیز مورد توجه قرار گرفت. عباسعلی کدخدایی که پیشتر نیز سابقه سخنگویی این شورا را دارد امروز در خصوص همین موضوع در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «در بحث نظارت بر انتخابات مشکلات زیادی وجود دارد که منکر آن نیستیم. قوانین انتخاباتی در کشور ما نظامی حداقلی است و امروز نظام انتخاباتی کشور ما کارآمدی خود را تاحدود زیادی از دست داده است.» به گفته او؛ «تا زمانی که نظام جامع انتخاباتی تدوین نشود، این مشکلات می‌تواند استمرار یابد. بنابراین باید هر چه زودتر قانون جامع انتخابات تدوین شود تا مشکلات انتخابات حل شود و لازمه انجام این مهم حمایت نمایندگان مجلس است.» 

دیگر محور سخنان او اشاره‌ای به اختلافات اخیر مجلس و شورای نگهبان در بررسی اعتبارنامه نمایندگان داشت؛ جایی که در نهایت منجر به ردصلاحیت برخی نمایندگان اصلاح‌طلب و در نتیجه تشدید اختلافات بین دو نهاد شد. کدخدایی با اشاره به همین موضوع توضیح داد که «مجلس شورای اسلامی از نهادهای عالی نظام است و باتوجه به ساختار مردمی و به دلیل اختیارات و صلاحیت‌هایی که دارد از جایگاهی راهبردی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است. صلاحیت‌های مجلس علاوه بر تقنین، صلاحیت های نظارتی است که از طریق رییس مجلس شورای اسلامی اعمال می شود.» او با تاکید بر ضرورت اجرای این مساله‌، افزود: «‌همین موضوع باعث می‌شود که مجلس جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی داشته و خوشبختانه عملکرد مجلس در ادوار مختلف نشان می دهد که مجلس همواره پشتیبان نظام و مردم بوده وشورای نگهبان هم در مسیر قانون و منافع مردم با مجلس شورای اسلامی هم قدم است.»

ضرورت تعامل شورای نگهبان و مجلس

همچنین سید فضل الله موسوی دیگر نامزد حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر ارتباط میان مجلس و شورای نگهبان،‌ گفت: مجلس و شورای نگهبان در مجموع قوه مقننه را تشکیل می دهند از این رو باید همکاری و هماهنگی بیشتری میان آنان باشد زیرا آنان مکمل هم هستند و مصوبات مجلس با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می شود. وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید برنامه هایی از سوی طرفین تهیه شود که هماهنگی میان شورای نگهبان و مجلس بیشتر شده و جلسات هدفدار بیشتری بین نمایندگان مجلس و شورای نگهبان برگزار شود؛ نکته ای که بعدتر نیز در نطق دیگر نامزد شورای نگهبان نیز مورد تاکید قرار گرفت. آنجایی که احمد بیگی حبیب آبادی اعلام کرد :«همکاری و همدلی مجلس و شورای نگهبان و ایجاد فضای صمیمانه بین آنان راه را برای انجام وظایف این دو نهاد مهم میسر می کند و کامیابی جامعه را در بردارد.» به گفته او؛ در راستای وظایف قانونی و منافع ملت تلاش دارم در صورتی که در شورای نگهبان حضور یابم در راستای این مهم تلاش کنم هر چند که این همدلی و همکاری هم اکنون است ولی هدف اینجانب تداوم وضع موجود و ارتقای آن است.

برخی رویه‌های موجود باید تجدید‌نظر شود

محمدهادی صادقی نیز با تصدیق برخی از انتقادات به شورای نگهبان در خصوص انتخابات‌ها و روند تایید صلاحیت‌ها نطق خود را در مجلس این چنین آغاز کرد که «شورای نگهبان از موقعیت برجسته‌ای در نظام اسلامی برخوردار است و به عنوان نهادی حاکمیتی مدافع شرع و قانون اساسی است‌؛ لذا هرگونه بی‌اعتمادی به این نهاد می تواند تبعات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد و همه ما مکلف به صیانت از این جایگاه هستیم. البته تاکنون به شورای نگهبان اعتماد وجود داشته است اما باید نسبت به فرآیند برخی از رویه ها موجود تجدیدنظر شود تا در راستای تقویت و ترمیم جایگاه این نهاد حرکت کرد.» او حتی موضوع گرایش و سلیقه اعضای شورای نگهبان را چنین مورد نقد قرار داد که «جامعه حقوقی و فقهی کشور باید به نوعی نسبت به ترکیب و خروجی شورای نگهبان اقناع پیدا کنند. بنابراین باید ترکیب شورای نگهبان به شکلی باشد که همه گرایش های حقوقی در آن جای گرفته و از وجاهت عملی برخوردار باشد.» او همچنین این نکته را یادآور شد که «به لحاظ فنی باید رویکردها یک رویکرد سیستمی باشد. همچنین به قانون گرایی از مرحله تقنین تا اجرا و نظارت مورد توجه قرار گیرد، چرا که شورای نگهبان نهادی مقدس و فراجناحی بوده که با نگاه بلند، افق و اهداف قانون اساسی را مدنظر قرار داده و مسائل را رصد کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
19
چرا شورای نگهبان متحول شود ؟ تحول لازم نیست فقط باید پای بند به قانون باشند و براساس قانون عمل کنند نه اعتقادات شخصی و جناحی و سیاسی .‌
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
1
سربازی دست مجلس نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین