کد خبر: ۳۸۱۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸

هشدار به مردهای چاق

بزرگترین مطالعه صورت گرفته در زمینه چاقی نشان می دهد که چاقی در مردان سه برابر کشنده تر از زنان است.
آفتاب‌‌نیوز :
مطالعه پژوهشگران دانشگاه هاروارد، آکسفورد و کمبریج حاکی از آن است که حتی مقدار اندک اضافه وزن در مردان، خطر مرگ زودرس را به دنبال دارد.

براساس این تحقیق، افراد دارای اضافه وزن متوسط در قیاس با افرادی که وزن متعادل دارند، 12 ماه کمتر عمر می کنند و این کاهش عمر در مورد افراد چاق حدود سه سال است.

معمولا کمتر از یک پنجم مردان طول عمر کمتر از 70 سال دارند، مطالعات جدید نشان می دهد این آمار در مورد مردان با چاقی متوسط حدود یک از سه نفر و در مورد مردان بسیار چاق حدود هشت نفر از هر 10 تن است. 

در مورد زنان آمار به این صورت است؛ معمولا یک دهم زنان قبل از 70 سالگی می میرند، در مورد زنان چاق این آمار به یک نفر از هر هفت تن می رسد. 

چاقی خطر مرگ زودرس را در زنان سه درصد و در مردان 10 درصد افزایش می دهد. محققان بر این باورند که بدن مردان چاق مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارد و میزان چربی کبد و دیابت، چاقی را برای آنان کشنده تر می کند.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود. 

آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

به گزارش ایرنا، مطالعات نشان می دهد بیش از 10 نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری های تنفسی و دیابت است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین