کد خبر: ۳۸۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۸
جان بولتن:

همیشه خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بوده ایم

آفتاب‌‌نیوز :  این در حالی است که چین و روسیه مخالف رویایی با ایران بوده و همچنان به حل بحران هسته ای ایران از طریق گفتگوهای دیپلماتیک تاکید می کنند همین مسئله سبب شده که سرنوشت نشست ماه آینده آژانس انرژی اتمی همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

روسیه و چین در نشست اخیر لندن با از سرگیری فعالیت های هسته ای در ایران مخالف بوده اند ولی با این حال با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران مخالفت کرده اند و همین مخالفت سبب شده که پیش نویس تهیه شده توسط انگلستان در خصوص تحریم اقتصادی ایران همچنان بی نتیجه باقی بماند.

یک دیپلمات اروپایی که نام آن فاش نشده در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته که مطمئن است متن پیش نویس انگلیس بعد از نشست آژانس انرژی اتمی تغییر خواهد کرد و احتمال اینکه پرونده ایران به جای شورای امنیت به آژانس پس فرستاده شود نشانه آن است که ممکن است تحریم های اقتصادی احتمالی علیه ایران وضع نشوند. 

با این حال شون مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهارات اخیر خود گفته که آمریکا می تواند قبل از اعلام نظر چین و روسیه تا رسیدن زمان آژانس در مورد پرونده فعالیت های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. او در ادامه گفت ما حق رای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت داریم و ما معتقدیم که آژانس نیز در نشست خود در ماه فوریه تصمیم مشترکی می گیرد. که این اتفاق ( ارجاع) بیافتد یا نیافتد و روسیه و سایر کشورهای دنیا هر تصمیمی که بگیرند ما کار خودمان را می کنیم.

جان بولتون نیز نماینده دائم آمریکا در شورای سازمان ملل بر این موضوع تاکید کرد که بر طبق قوانین بین المللی, شورای امنیت موظف است که با هر گونه تهدید علیه صلح و امنیت جهانی مقابله کرده و گفت که پرونده ایران نیز یک آزمون برای آژانس است.

 او به خبرنگاران در سازمان ملل گفت موضوع پرونده اتمی ایران یک تهدید بین المللی برای صلح و امنیت است که همین موضوع گاهی اوقات سبب احساس نیاز برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شده است. او در ادامه گفت از چهار سال پیش تا کنون نظر ایالات متحده این بوده که پرونده ایران باید به شورای امنیت ارائه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین