کد خبر: ۳۸۲۱۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸

اولین کار «کارستان» رخشان بنی‌اعتماد رونمایی شد

فیلم «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور، به عنوان اولین فیلم از مجموعه‌ مستندهای «کارستان»، با حضور رخشان بنی‌اعتماد، مجتبی میرطهماسب و جمعی از مسئولان و کارآفرینان رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این مراسم که عصر شنبه(۲۶تیر) با حضور رخشان بنی‌اعتماد (سرپرست پروژه)،  مجتبی میرطهماسب (تهیه‌کننده) و جمعی از مستندسازان و کارآفرینان و معاون رئیس جمهوری برگزار شد، مستند «پنبه تا آتش» که به زندگی و فعالیت‌های علی‌اصغر حاجی‌بابا به عنوان یک صنعتگر و کارآفرین نمونه می‌پردازد، نمایش داده شد و درباره‌ی این فیلم و پروژه‌ی کارستان توضیحاتی مطرح شد.

رخشان بنی‌اعتماد پس از نمایش فیلم درباره‌ی پروژه‌ی «کارستان» توضیح داد: درباره‌ی چرایی دست زدن به چنین کاری که اسمش را چیزی جز دیوانگی نمی‌توان گذاشت باید بگویم موضوع به حدود 10 سال قبل برمی‌گردد که ایده‌ی ساخت چند فیلم مستند توسط گروهی از مستندسازان به ذهنم رسید تا از این راه افرادی را که در زمینه ی کارآفرینی تأثیر مثبتی بر جامعه داشته‌اند بشناسیم. چون فکر کردم رسانه‌ی ملی به دلیل ملاحظات و قیدهایی که دارد، نمی‌تواند نقش اثرگذاری در این جریان داشته باشد و در نتیجه جوانان جامعه نمی‌دانند در چنین شرایط یأس‌آوری چه کنند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه این مملکت استوار بر دغدغه‌ی کسانی است که اسم بسیاری از آنها حتی به گوش کسی نخورده است، ادامه داد: دلم می‌خواست جوانان این افراد را بشناسند و امروز با نمایش اولین فیلم این مجموعه به آرزوی چندساله‌ام  رسیدم. گرچه‌ی قرار است تنها شش فیلم درباره ی شش شخصیت کارآفرین ساخته شود.

کارگردان «خون‌بازی» و «قصه‌ها» تصریح کرد: چنین پروژه هایی کارهایی است که باید سیاست‌گذاران فرهنگی لزوم آن را تشخیص دهند و از منِ متخصص بخواهند آن را انجام دهم اما از آنجا که کارها در مملکت ما وارونه است، خودم باید لزوم آن را تشخیص دهم و خودم هم کار را انجام دهم.

بهرام عظیم‌پور نیز به عنوان کارگردان این مستند 52دقیقه‌ای در سخنانی با اشاره به شخصیت علی‌اصغر حاجی‌بابا –که فیلم به زندگی او می‌پردازد- گفت: حرف زدن درباره ی او به اندازه‌ی فیلم ساختن درباره‌اش سخت‌ است بخصوص به دلیل ویژگی‌هایی مثل فعالیت‌های گسترده ی اقتصادی، فعالیت‌های سیاسی و فضای خانوادگی‌اش. زمانی که برای اولین بار با ایشان صحبت کردم به دلیل برخورد سنگین و سکوتش نگران بودم که شاید نتوانیم به او نزدیک شویم اما در مراحل بعدی از ایشان درس‌های زیادی گرفتیم و احساسات ملی و نظم و خصوصیات ایشان روی گروه ما هم تأثیر گذاشت.

در ادامه مجتبی میرطهماسب نیز که تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده داشت، گفت: از بد حادثه در این کار تهیه‌کننده بودم اما همچنان خود را کارگردان می‌دانم با این ال افتخاری بود که در کنار رخشان بنی‌اعتماداین پروژه را به سرانجام برسانیم.

به گزارش ایسنا، این فیلمساز ادامه‌داد: فیلم ساختن مشکل است و کار در بخش خصوصی مشکلات خاص خودش را دارد و ساختن مستند هم دردسر دوچندانی دارد و ما می‌خواستیم در بخش خصوصی یک فیلم مستند بسازیم! تولید فیلم بخش کوچکی از کار ماست و تلا ما این است که کار به دست مخاطبان برسد و دیده شود و آن انرزی به مردم منتقل شود.

فیروزه صابر (مدیرعامل بنیاد توسعه‌ی کارآفرینی زنان و جوانان) نیز با ابراز خوشحالی از تولید فیلم با همراهی مستندسازان حرفه‌ای، گفت: این پروژه به کارآفرینانی می‌پردازد که از رانت خاصی برخوردار نبودند و در این شرایط پرچالش کسب و کار سرپا مانده‌اند و اگر قرار باشد توسعه‌ی ملی اتفاق بیفتد بهترین عناصر همین افراد هستند.

صابر ضمن اشاره به اینکه پیشنهاد تولید این آثار در سال 87 از طرف رخشان بنی‌اعتماد مطرح شد اما در سال 92 شروع شد، اظهار کرد: چند عنصر در توفیق این کار دخیل بودد که اول تیم حرفه‌ای فیلمسازی با سسرپرستی خانم بنی‌اعتماد بود و عنصر دوم  تیم جوان و با انگیزه‌ی پژوهش این کار بود. خود کارآفرینان، حامیان ما و مشاوران پروژه نیز دیگر عناصر موفقیت ما در به انجام رساندن پروژه‌ی «کارستان» بودند.

مدیرعامل بنیاد توسعه‌ی کارآفرینی ضمن اشاره به اینکه 94 درصد منابع این پروژه از بخش خصوصی تأمین شده است، از شهیندخت مولاوردی به عنوان تنها حامی دولتی این پروژه‌ی فرهنگی نیز قدردانی کرد و افزود: تأمین منابع یکی از چالشهای بزگ ما در بنیاد بود که خوشبختانه برای شش فیلم اتفاق افتاد و امیدواریم برای کارهای بعدی هم محقق شود.

در ادامه محسن جلال‌پور (رئیس اتاق بازرگانی)، ضمن بیان اینکه اتاق بازرگانی در این زمینه قصور و کم‌کاری داشته است گفت: ما از این بابت بدهی زیادی به جامعه داریم و امیدواریم در سال‌های پیش رو این قصور جبران شود. زیرا کسانی که کارآفرینی می‌کنند عاشق کشورشان هستند و طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد نقطه مشترک تمام کارآفرینان دنیا توجه به منافع ملی است.

او ادامه داد: برای ما به عنوان تنها کشور شیعی جهان مایه‌ی شرم و خجالت است که نتوانیم کارآفرینی کنیم و این حد از بیکاری در جامعه داشته باشیم. امیدواریم این گام مهم ادامه داشته باشد و کم‌کاری نهادهایی مثل صداوسیما در معرفی کارآفرینان برتر هم جبران شود.

در پایان نیز علی‌اصغر حاجی‌بابا با تشکر از تلاش عوامل پروژه‌ی «کارستان» در نمایش تلاش‌های کارآفرینان، گفت: من هم با همین هدف با این تیم همراه شدم زیرا فرزندان زیادی در مملکت داریم که ایده‌های نو وخلاقانه‌ای در حوزه‌ی کارآفرینی دارند. بخش عمده‌ی کار شناسایی این جوانان بر عهده ی دولت است اما ما هم به عنوان بخش خصوصی وظایفی داریم و از تلاش گروه «کارستان» هم حمایت می‌کنیم.

در این برنامه همچینین از هنرمندان درگذشته، محمدرضا مقدسیان(مستندساز) که در مراحل پژوهش با این گروه همراه بوده و یدالله نجفی که بنا بود کار صدابرداری این فیلم‌ها را انجام دهد نیز یاد شد و مستند «پنبه تا آتش» با یادی از عباس کیارستمی برای حاضران نمایش داده شد.

در این مراسم که باحضور چهره‌هایی چون، شهیندخت مولاوردی، علی‌اصغر حاجی‌بابا، لطف‌الله میثمی، مرتضی رزاق‌کریمی، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، علیرضا تابش، مهرداد اسکویی و جمعی از مستندسازان، کارآفرینان و مسئولان، در سالن همایش «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» برگزار شد، در پایان مراسم از طرف این نهاد اقتصادی از علی‌اصغر حاجی‌بابا، بهرام عظیم‌پور، رخشان بنی‌اعتماد، مجتبی میرطهماسب و فیروزه صابر قدردانی شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
1
همه کارهای خانم بنی اعتماد کارستونن.برای ایشون و سایر گنجینه های کشورم آرزوی سلامتی و طول عمر می کنم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین