کد خبر: ۳۸۲۶۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد:

ادعایی تازه درباره توافق محرمانه ایران و 1+5 در «برجام»+جزئیات

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که به بخشی محرمانه از سند توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در سال گذشته دست یافته که بر اساس آن، بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران در مدت زمان حدود یک دهه رفع خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آسوشیتدپرس مدعی است: این سند، تنها بخش محرمانه توافق هسته ای سال گذشته است که توسط یک دیپلمات باسابقه در اختیار این رسانه قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این دیپلمات به این خبرگزاری گفته است که گرچه این سند به صورت رسمی جدای توافق هسته‌ای سال گذشته تنظیم شده، اما در عمل، بخشی از این توافق بوده و مورد تأیید همه طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته ای قرار گرفته است.

ادعایی تازه درباره توافق محرمانه ایران و 1+5 در «برجام»+جزئیات

در متن گزارش این رسانه آمده است: در شرایطی که برخی محدودیت های برنامه هسته ای ایران تا 15 سال ادامه خواهد یافت، برجام درباره سرنوشت غنی سازی اورانیوم سخنی به میان نیاورده است.

شایان ذکر است؛ در ضمیمه نخست برجام تنها آمده که تحقیق و توسعه غنی سازی ایران با اورانیوم به مدت 10 سال شامل برخی ماشین‌های خاص خواهد بود.

حال این توافق جداگانه نشان می‌دهد که ایران از ژانویه 2027 یعنی 11 سال پس از آغاز اجرای برجام، مجاز به جایگزینی سانتریفیوژهای اصلی خود با مدل های پیشرفته خواهد بود.

در ادامه این سند ادعایی آمده است که از سال یازدهم تا سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اقدام به نصب سانتریفیوژ هایی کند که کارایی آن ها تا پنج برابر مدل های فعلی خواهد بود.

گرچه تعداد سانتریفیوژ های فعال ایران هم اکنون 5060 دستگاه سانتریفیوژ است، با این حال مجموع تعداد مدل های جایگزین، با توجه به کارایی آن ها، بین دو هزار و 500 تا سه هزار و 500 عدد مجاز دانسته شده است. اما وجه مهم این تغییر آن است که توان غنی سازی ایران تا حداقل دو برابر سطح فعلی افزایش خواهد یافت.

آسوشیتدپرس در ادامه این مطلب مغرضانه و ادعایی آورده است که چنانچه سطح غنی سازی ایران به دو برابر افزایش یابد، زمان لازم برای دستیابی به بمب هسته ای تنها شش ماه یا کمتر خواهد بود. این درحالی است که ایران هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده است.

این رسانه ادامه می دهد که این توافق محرمانه همچنین به ایران اجازه می دهد که فعالیت های تحقیق و توسعه خود با استفاده از سانتریفیوژهایی به مراتب پیشرفته تر را با هدف آماده سازی برای رفع کامل محدودیت ها در سال پانزدهم، گسترش دهد.

بنا به این گزارش، با این حال در این سند قید نشده که برنامه غنی سازی اورانیوم پس از سیزدهمین سال به چه سمتی خواهد رفت. آسوشیتدپرس می افزاید که این خود، می تواند نشان دهنده رفع تمام محدودیت های اعمال شده بر تعداد و نوع سانتریفیوژهای مورد استفاده ایران از آن زمان باشد.

یک مقام آمریکایی هم به شرط ناشناس ماندن به این رسانه گفت که با این حال، سقف انباشت اورانیوم غنی شده ایران تا پایان سال پانزدهم همچنان 300 کیلوگرم (660 پوند) باقی خواهد ماند.
وی تأکید کرد که همچنین خلوص مورد استفاده برای سوخت رآکتور در این مدت به مراتب کمتر از مقدار مورد نیاز برای استفاده تسلیحاتی است.

توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان سال گذشته به یک دهه تنش در زمینه برنامه هسته پایان داد.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که پیرو برجام به تصویب رسید، با لغو همه قطعنامه های ضدایرانی پیشین، تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را ملغی کرد.

گفتنی است؛ «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ساعاتی پس از اعلام این خبر، در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه در شرایط فعلی قادر به اظهار نظر در ارتباط با اسناد ادعایی رسانه ها نیست، گفت که آمریکا همچنان به سند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
4
1
دلتون خوشه
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
1
6
زنده باد دكترظريف وتيمش..
جانباز مستاجر بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
2
حالا فهمیدی اونیکی که می گفت " کاعذ پاره ! " چقدر فهم و درک و شعور سیاسی و حقوقی داشت !؟ چای تاسف دارد به کسانیکه به این " معجزه هزاره سوم ملقب به ا.ن " رای دادند !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین