کد خبر: ۳۸۴۴۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

سردارصفوی: دولت ترکیه در کودتای نظامی غافلگیر شد /رسانه‌های ترکیه مواضع ایران را بازتاب ندادند

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: باید نسبت به دولت‌های همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم .
آفتاب‌‌نیوز : سردار یحیی رحیم صفوی د در اولین یادواره شهدای اطلاعات قرارگاه منطقه‌ای عاشورای نیروی زمینی سپاه گفت: در آغاز جنگ در شهریور ۱۳۵۹  مسئولان سیاسی کشور  دچار غافلگیری اطلاعاتی یا استراتژیک شدند ، آنها تصور نمی‌کردند  که دولت بعثی عراق از زمین و هوا و دریا حمله سراسری را علیه ملت و کشور ما آغاز کند.

به گزارش میزان ، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با بیان ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمنان، گفت: اشراف اطلاعاتی به مجموعه تلاش‌ها و اقداماتی که در اثر اجرای آن یک سیستم اطلاعاتی احاطه و تسلط کامل در روند گذشته، حال و آینده وقایع و حوادث پیرامونی یافته و به منظور پیشگیری، دفع و مقابله با تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های احتمالی جهت استفاده تصمیم‌گیران بکار می‌رود، است.

او افزود: در حقیقت اشراف اطلاعاتی تولید فرصت و اقدام به موقع برای دسترسی به پیروزی در صحنه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی و آسیب‌پذیری‌های کمتر در مقابل انواع تهدیدهاست.

رحیم صفوی در ادامه سطوح مختلف اشراف اطلاعاتی را در سه سطح  راهبردی و بین الملل و منطقه‌ای و ملی برشمرد و گفت: نداشتن اطلاعات راهبردی ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به منافع حیاتی یک حکومت وارد می‌نماید.

او در ضرورت و لازمه اشراف اطلاعاتی در سطح منطقه‌ای گفت: بایستی نسبت به دولت‌های پیرامونی و همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم و اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و این اشراف اطلاعاتی منجر به آن می‌شود تا رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بتوانند، سیاست تقابل  یا تعامل یا رقابت را برای آن دولت اتخاذ نمایند و  بتوانند در تصمیمات خود  مواضع اصولی و صحیح را بکار گیرند.

این استاد دانشگاه  در ضرورت های اشراف اطلاعاتی در سطوح ملی گفت: حکومت و دولت بایستی نسبت به منابع و عوامل قدرت ملی خود  آگاهی داشته باشد که از جمله این منابع  ظرفیت های اقتصادی و تولید کشاورزی و صنعتی و سطوح تکنولوژی - سیستم بانکی، منابع انرژی و منابع انسانی تحصیل کرده و کارآمد برای مدیریت کشور  و ملت و بسیاری از موضوعات دیگر است.

وی در ادامه از عواملی همچون  سرزمین و جغرافیایی مانند موقعیت ژئوپلیتیکی، وسعت سرزمینی  و وضعیت اقلیمی  و عوامل تولید قدرمت ملی و... بعنوان الزامات برای اشراف اطلاعاتی برنامه‌ریزان  و مدیران در سطح ملی نام برد و با اشاره به نقش شهدای اطلاعات در جنگ، گفت: یکی از عوامل پیروزی‌های بزرگ در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت المقدس  و فتح فاو  اطلاعات صحیح از وضعیت دشمن، زمین منطقه و اوضاع جوی و اقلیمی منطقه بود  و مسئولان اطلاعاتی جنگ دست راست  فرماندهان و طراحان جنگ بودند.

او تلاش برای کسب اطلاعات از اسرای گرفته شده در زمان جنگ تحمیلی را از دیگر  کارهای ارزشمند مسئولان اطلاعات  دانست و در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به ضرورت داشتن اطلاعات صحیح و کارآمد در جلوگیری از غافلگیری و در تشریح وضعیت دولت ترکیه گفت: دولت ترکیه در این کودتای نظامی غافلگیر شد اگرچه دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه (میت) چند ساعت قبل از آغاز کودتا، از تحرکات نیروی هوایی و نیروهای مسلح و ارتباطات آنها با فتح‌الله گولن مطلع شده بودند و همین فرصت کافی بود تا کودتا را با شکست مواجه کنند.

رحیم صفوی در  ادامه  با اشاره به موضع گیری به هنگام و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وقایع ترکیه گفت: متأسفانه رسانه های ترکیه موضع‌گیری صریح و به موقع مسئولان ایران در رابطه با محکومیت کودتا را بازتاب ندادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
1
2
کودتای نمایشی که غافلگیری نداره
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
احتمالا کودتایی که به ضرر مردم منطقه و ایران است؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین