کد خبر: ۳۸۵۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷

قیمت رسمی شکر اعلام شد

عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران از کاهش قیمت شکر در روزهای آتی خبر داد و گفت: براساس مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت نهایی هرکیلوگرم شکر برای مصرف کنندگان حداکثر بین ۲۷ تا ۲۸ هزار ریال است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن عباسی معروفان افزود: براساس پیگیری های صورت گرفته در جلسات ستاد تنظیم بازار و کارگروه های مختلف، نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در محل کارخانجات ۲۵ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین شد که با توجه به هزینه های بسته بندی و حمل و نقل باید این محصول در خرده فروشی ها حداکثر بین ۲۷ تا ۲۸ هزار ریال بدست مصرف کنندگان برسد.

وی اظهار داشت: با توجه به نرخ مصوب، حداکثر سود برای عمده فروشی ها سه درصد و برای خرده فروشی ۱۰ درصد به اضافه هزینه حمل و نقل محاسبه می شود.

محتکران شکر را به بازار عرضه کنند

عباسی معروفان گفت: با اعلام قیمت مصوب شکر به طور حتم بازار این محصول متعادل می شود و افرادی که اقدام به احتکار کرده بودند ناچارند محصولات انباری را روانه بازار کنند، زیرا انگیزه احتکار برخی افراد سودجو افزایش نرخ شکر بود که با تعیین نرخ مصوب دیگر استدلالی برای احتکار این محصول نخواهند داشت.

وی افزود: هر ساله بازار شکر همانند دیگر محصولات کشاورزی در فصل های مختلف از جمله فصل تابستان و ماه مبارک رمضان دستخوش تغییر قیمت است ، به طوری که با افزایش تقاضا قیمت ها دچار نوسان می شود.

به گفته وی، براساس قانون هر ساله قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله شکر بر اساس نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید محاسبه و اعلام می شود. امسال محصول شکر تا ابتدای مرداد ماه هیچ تغییر قیمتی نداشت و تولیدکنندگان و واردکنندگان، این محصول را با قیمت سال گذشته به بازار عرضه می کردند که همین امر باعث اعتراض انجمن شکر، تولیدکنندگان چغندرقند و نیشکر و کارخانجات شد که چرا قیمت ها برحسب قانون تغییر نیافته است. 

وی افزود: امسال نرخ هر کیلوگرم چغندرقند نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش یافت و به طبع آن کارخانجاتی که به علاوه مواد اولیه (چغندرقند) هزینه های دستمزد کارگری، آب، برق ، انرژی و حمل و نقل را دارند باید محصول نهایی شان اندکی افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: دولت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شکر را ۲۵ هزار و ۱۵۰ رسال تعیین کرده بود که برای هرکیلوگرم شکر دو هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان چغندرقند و کارخانجات می داد که در نهایت با قیمت ۲۳ هزار ریال به فروش می رسید.

معاون بازرگانی شرکت دولتی ایران تصریح کرد: امسال نیز یارانه دو هزار ریالی برای هر کیلوگرم شکر به تولیدکنندگان چغندرقند و کارخانجات پرداخت می شود.

 پیش بینی تولید یک میلیون ۶۵۰ هزارتن شکر درسالجاری 

عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این که تولید شکر از شهریور ماه آغاز می شود، گفت: در حال حاضر نیاز مصرفی کشور به شکر سالیانه بین دو میلیون و ۱۶۰ تا دو میلیون و ۱۸۰ هزارتن است که پیش بینی می شود امسال یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن آن از تولیدات داخل و مابقی از طریق واردات تامین شود.

وی با بیان این که دولت اجازه واردات ۵۶۰ هزار تن شکر را داده است، گفت: وارد کنندگان و تصفیه کنندگان براین باورند که نیاز مصرفی کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن است تا بتوانند حدود یک میلیون تن شکر تامین و وارد کنند.

عباسی معروفی تاکید کرد، بازار شکر اشباح است و کمبودی در این زمینه نداریم.
به گفته وی سال گذشته یک میلیون و ۵۲۰ هزارتن شکر مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین شده بود.

دستیابی به تولید بیش از دو میلیون تن در برنامه سه ساله 

عباسی معروفان افزود: براساس برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی در سه سال آینده باید به حجم تولید ۲ میلیون و ۱۶۰ هزارتن شکر برسیم تا دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.

تولید ۱۰ میلیون تن چغندرقند در برنامه دو ساله 

این مقام مسوول تصریح کرد: همچنین وزارت جهادکشاورزی در نظر دارد با اصلاح الگوی کشت و ترویج جایگزینی کشت پاییزه چغندرقند به جای کشت بهاره در یک برنامه دو ساله با کاهش مصرف آب تولید این محصول را به ۱۰ میلیون تن در سال برساند. 

 در یک تا دو ماه گذشته با کاهش عرضه شکر در بازار قیمت این محصول به ۳۲ تا ۳۵ هزار ریال در هر کیلوگرم رسید.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران برای کاهش نوسان و کنترل قیمت شکر در بازار اقدام به عرضه این محصول در بورس کالا کردند تا قیمت ها متعادل شود. 
در تیرماه امسال بیش از ۸۸ هزار تن شکر سفید به ارزش بیش از دو هزار و ۷۷ میلیارد ریال در تالار بورس محصولات کشاورزی معامله شد که در مقایسه با خرداد ماه از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۱۰۲ و ۱۰۴ درصد رشد داشته است.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین