کد خبر: ۳۸۶۱۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹

رییس سازمان حج و زیارت: سعودی ها به دنبال پایمال کردن عزت حجاج ایرانی بودند

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در طول مذاکرات با آل سعود آنها حداقل اصول انسانی و ادبیات سیاسی را رعایت نکردند و می خواستند با بخشنامه هایی عزت حجاج ایرانی را زیر سوال ببرند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از دفتر امام جمعه گرگان سعید اوحدی شامگاه سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: توقع داشتیم سعودی ها به اتفاقات سال گذشته که زائران بسیاری در منا و مکه کشته شدند اشاره ای داشته باشند اما آنها این حوادث را قضا و قدر می دانستند و معتقد بودند نباید در تقدیر الهی دخالت کرد.
وی با بیان این که به منظور برگزاری حج سال جاری و حفظ جان و امنیت زائرین ایرانی 20 پیشنهاد به کشور مقصد دادیم، یادآور شد: متاسفانه سعودی ها نه تنها حاضر به بررسی این راهکار نشدند بلکه اتهاماتی را به ما وارد می کردند.

وی با اشاره به نزدیک بودن ایام حج و نخستین سالگرد شهدای منا در خصوص برنامه های بزرگداشت آن گفت: در این خصوص برنامه ریزی هایی انجام داده ایم اما بنا داریم مراسم نخستین سالگرد شهدا فاجعه منا با محوریت بنیاد شهید برگزار شود.
اوحدی افزود: در همین ایام چند کنفرانس خبری خارجی هم برگزار می شود و در همه استان ها برگزاری دعای عرفه را خواهیم داشت و برنامه شاخص هم اولین دیدار خانواده شهدای منا با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

وی تصریح کرد: از طرف بنیاد شهید در قالب طرح سپاس به خانواده جان باختگان سرکشی و تمبر یادبودی برای شهدای منا هم تهیه می شود.
وی اضافه کرد: کوچه هایی که بازماندگان منا در آن زندگی می کنند به نام شهدای این فاجعه نام گذاری می شود و یادمانی هم در هر استان برپا می شود ضمن این که شب شعر و خاطره گویی خانواده شهدا را هم برگزار خواهیم کرد.
به گفته اوحدی تشکیل هفت کمیته در قالب ستاد بزرگداشت شهدای منا و حضور جدی بسیج در این ستاد از دیگر برنامه ها است.
رییس حج و زیارت افزود: در حوزه حقوق بین الملل هم میزگردهای مختلف برگزار می شود، در بُعد بین المللی هم چون همزمان مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود؛ برنامه ریزی هایی در این رابطه شده است.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در این دیدار ضمن انتقاد از جنایات آل سعود در منطقه و همچنین کارشنکی آن ها در مساله حج، گفت: در صورت ادامه روند کنونی؛ حوادث منطقه گودال سقوط و مرگ آل سعود خواهد شد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی افزود: آل سعود به تنهایی قدرتی ندارد و هر اقدامی که می کند به پشتوانه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری فاجعه منا، اظهار داشت: این اتفاقات پیامدهای زیانباری برای آل سعود دارد و امیدواریم حرمین شریفین از چنگال آن ها نجات پیدا کند.
آیت الله نورمفیدی ضمن یادبود جان باختگان فاجعه منا در سال گذشته به خصوص 49 شهید استان گلستان که بجز یک نفر بقیه اهل سنت بودند؛ گفت: اهل سنت در این استان جایگاه بسیار خوبی دارند، استان ما در میان همه استان های کشور از نظر وحدت بین اقوام و مذاهب استثناء است.

نماینده ولی فقیه در گلستان در ادامه به ابعاد دیگر فاجعه منا اشاره کرد و از جمله آن بیان داشت: برخی حوادث در زندگی پیش می آید که ممکن است ظاهری خوشحال کننده نداشته باشد اما در متن آن حادثه اتفاقی خوش آیند وجود دارد و ما چون به ظواهر نگاه می کنیم از آن خبر نداریم.
آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ریزی آستان قدس رضوی برای ساخت زائرسراهای استانی اشاره کرد و ابراز داشت: آستان قدس و شهرداری مشهد زمین هایی را در اختیار استان ها قرار داده اند که زائر سرا بسازند، شاید ما تنها استانی بودیم که درخواست زمین بیشتری برای اهل سنت کردیم زیرا در این خطه اهل سنت ارادت ویژه ای به امام هشتم دارند.
امام جمعه گرگان اضافه کرد: از زمینی هم که در اختیار گلستان قرار گرفته بر اساس طراحی یک یا دو طبقه به اهل سنت استان اختصاص داده می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
شما که میدانستید چه کردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین