کد خبر: ۳۸۷۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان

در صدر هیاتی‌بلندپایه/روحانی عازم باکو شد/رئیس‌جمهور قبل‌ازسفر چه‌گفت؟+فیلم و تصاویر

رئیس جمهور به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان صبح امروز یکشنبه تهران را به مقصد باکو ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور در صدر هیاتی بلندپایه عازم باکو پایتخت کشور آذربایجان شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین رئئیس جمهوری فدراسیون روسیه، و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان فردا دوشنبه در اجلاس مشترک باکو موضوعاتی  از جمله در حوزه‌ی بازرگانی، انرژی، ارتباطات، مسائل زیست محیطی ، مبارزه با تروریسم ، حمل و نقل و ترانزیت را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

در صدر هیاتی‌بلندپایه/روحانی عازم باکو شد/رئیس‌جمهور قبل از سفر چه‌گفت؟

در حاشیه این اجلاس دیدارهای دو جانبه رئیس جمهور ایران و روسیه و همچنین رئیس جمهور ایران و آذربایجان پیرامون مسائل مورد علاقه و  سیر همکاری‌های کشورها انجام خواهد شد.

اجلاس باکو اولین اجلاس سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه است

به گزارش  ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی  پیش از سفر خود به باکو، به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران ، روسیه، و آذربایجان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: امید است خبرنگاران در انجام وظایف و رسالت مهمشان توفیقات روز افزون داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه در سفر به باکو دیدارهای دو جانبه و سه جانبه خواهیم داشت، توضیح داد: دیدار  دو جانبه‌ای با کشور با آذربایجان خواهیم داشت که در سالهای اخیر روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی‌مان نسبت به گذشته ارتقاء یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سفر به آذربایجان دیدار دو جانبه‌ای با رئیس جمهور روسیه نیز انجام خواهد شد گفت: روابط ایران و روسیه طی سالهای اخیر به سمت روابط راهبردی حرکت کرده است و در مسائل مختلف منطقه و بین‌المللی مشارکت خوبی بین دو کشور وجود داشته است.

روحانی با اشاره به این که اجلاس سه جانبه باکو، برای رایزنی در خصوص کریدور شمال به جنوب است، خاطر نشان کرد: اجلاس سه جانبه‌ای در"اینچه برون" ، میان ایران ، ترکمنستان  و قزاقستان برگزار شد و همچنین اجلاس سه جانبه‌ای در تهران بین هند ، ایران و افغانستان داشتیم که در ادامه آن فردا اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه برگزار می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه اجلاس سه جانبه تهران، در مورد راه آهن چابهار و اجلاس اینچه برون در مورد راه آهن ایران، به ترکمنستان، قزاقستان و چین بود، خاطر نشان کرد:‌ این اجلاس به ارتباط بهتر ایران و آذربایجان و روسیه منتهی می‌شود. و در ادامه ارتباط ما را با اقیانوس هند و خلیج فارس متصل می‌کند.

روحانی به اهمیت فراوان کریدور شمال به جنوب اشاره کرد و آن را نعمتی بزرگ برای کشورمان دانست و افزود: کریدور شمال به جنوب مسیر اتصال کشورهای جنوب منطقه‌ی آسیای مرکزی ، قفقاز ، چین و اروپا است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این که در اجلاس سه جانبه باکو، راجع به راه آهن آستارا و رشت صحبت خواهیم کرد، خاطر نشان کرد: تا پایان سال میلادی راه آهن آستارا – رشت متصل خواهد شد. تا ان‌شاءالله بارهایمان از طریق این راه آهن بین ایران و آذربایجان منتقل شود و تا چند سال آینده نیز ان‌شاء الله راه آهن رشت و آستارا اجرایی گردد.

روحانی به موضوعات دیگر سفر خود به باکو اشاره کرد و گفت: در این سفر طرح‌هایی را مطرح خواهیم کرد از جمله کاهش تعرفه‌ی گمرکی، با آذربایجان و روسیه، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا، شروع عملیات خودرو سازی ایران در آذربایجان، مشارکت در زمینه دارو سازی و توسعه تجارت و سرمایه گذاری.

رئیس جمهور افزود: در روابط دو جانبه و سه جانبه موضوع مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای میان سه کشور ایران ، روسیه، و آذربایجان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت اجلاس باکو، تصریح کرد:‌ اولین بار است که سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه اجلاس سه جانبه دارند،  که این اجلاس از نظر ارتباط با همسایگانمان و شرایط منطقه خاورمیانه و قفقاز، و ثبات و امنیت این منطقه بسیار با اهمیت خواهد بود.

محور مذاکرات روحانی، پوتین و علی‌اف چیست؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، پیش از این؛ رییس جمهوری روسیه «مذاکرات برای همکاری گسترده علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر» را از اصلی ترین محور مذاکرات رییسان جمهوری سه کشور اعلام کرد.

پوتین با هشدار در باره تشدید فعالیت های تروریستی در منطقه گفت: بدیهی است که از وجود کانون های بی ثباتی در افغانستان و کشورهای خاورمیانه نگران هستیم که نزدیک روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد.

پایگاه کاخ کرملین امروز (جمعه) به نقل از سخنان رییس جمهوری روسیه افزود: تهدیدهای فراملی از کانون های تروریسم بین المللی و تبهکاری متوجه کشورها است و تاکید می کنم که رویدادهای اخیر تروریستی در مناطق مختلف جهان بار دیگر نشان داد، فقط با همکاری و تکیه بر معیارها، اصول و قوانین بین المللی می توان با تروریسم مقابله کرد که سازمان ملل باید در این باره نقش هماهنگ کننده و مرکزی داشته باشد.

پوتین ادامه داد: برای مقابله با تروریسم نباید معیارهای دوگانه اجرا شود و لازم است تروریست ها به خوب و بد تقسیم نشوند. باید بدانیم، تلاش برای استفاده از گروه های تروریستی و افراط گرا در راستای عملی کردن اهداف سیاسی و ژئو پلیتیکی بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد که مسکو، تهران و باکو اصول پرهیز از معیارهای دوگانه در مبارزه با تروریسم را ترویج می کنند و سعی دارند، بگونه حداکثری همکاری های چند جانبه و امنیتی را در سطح سیاسی و نهادهای مسئول در این حوزه گسترش دهند.

پوتین اظهار کرد: اکنون می توان گفت که روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در این عرصه گفت و گوهای گسترده ای را آغاز کرده و همکاری های نزدیکی را شکل داده اند. از سوی دیگر مسکو و باکو به صورت دوجانبه و همچنین در چارچوب مرکز ضد تروریستی جامعه همسود (متشکل از چند جمهوری شوروی سابق) همکاری می کنند و رویکردهای نزدیک ضد تروریستی هم با تهران وجود دارد.

رییس جمهوری روسیه درباره مبارزه با گروه های قاچاق مواد مخدر نیز گفت: در حوزه تحکیم همکاری های ضد تروریستی چند جانبه در قالب سازمان همکاری شانگهای امکانات بیشتری دیده می شود. از سوی دیگر بگونه مشترک با شرکای ایرانی عملیات بستن راهگذرهای قاچاق مواد مخدر را با نام «خزر پاک» اجرا می کنیم و گروه پنج ضد مواد مخدر این دریا (متشکل از کشورهای ساحلی) هم توانمندی زیادی در این عرصه دارد.بر این باورم که دورنمای خوبی برای همکاری های ضد تروریستی و علیه قاچاق مواد مخدر در چارچوب همکاری های سه جانبه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

رییس جمهوری روسیه همچنین در باره توانمندی های موجود در خزر برای همکاری های بیشتر کشورهای ساحلی در بخش های مختلف اظهار کرد که روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با استفاده از مزیت همجواری با بزرگترین دریاچه جهان می توانند، روابط و مناسبات خود را بیش از گذشته گسترش دهند. 

وی در باره دیگر محورهای همکاری اقتصادی فرامنطقه ای بین مسکو، تهران و باکو نیز گفت: طرح های گسترده ای در سرمایه گذاری برای بخش حمل و نقل در دیدار سران سه کشور بررسی خواهد شد که راهگذر بین المللی پیوند دهنده شمال اروپا به جنوب آسیا به طول 7200 کیلومتر مهم ترین موضوع است.راهگذر آسیایی اروپایی از کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به اروپای شمالی و اسکاندیناوی می رسد که مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
2
1
حکومت آذربایجان از تروریست ها و تجزیه طلبان حمایت مادی و تسلیحاتی می کند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین