کد خبر: ۳۸۸۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷

اهمیت حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک از زبان رهبر انقلاب

چهل و پنجمین شماره هفته‌نامه خبری-تبیینی خط حزب‌الله در «سخن هفته» خود به به بهانه آغاز مسابقات المپیک به بیان گفتارهایی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت حضور ورزشکاران ایرانی در این مسابقات به عنوان «سفیران ایران و هویت و تشخّص ایرانی» پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، در «سخن هفته» چهل و پنجمین شماره هفته‌نامه خبری-تبیینی خط حزب‌الله، آمده است:


مهم‌تر از افراشته ‌شدن پرچم


« آن شبی که بازی ایران و آمریکا بود ... تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان مواجه شدیم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم ... بنا بود پیام ربیس جمهور آمریکا از تلویزیون سراسری‌شان پخش شود 13 /11 /77» اما «...

ورزش قهرمانی از این جهت که می‌تواند «مکنونات یک ملت را جلوی چشم مردم دنیا قرار بدهد 30 /8 /84» اهمیت فراوانی دارد.

با بررسی سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخی فرصت‌های ویژه‌ای که از ورزش قهرمانی برای کشور و جامعه ایجاد می‌کند عبارتند از:


1- ظهور هویت ملی


« امروز در دنیا مساله‌ی ورزش و ورزش قهرمانی جایگاهی دارد که در واقع از این تریبون، برای نشان دادن هویت 14 /7 /83» ملت‌ها استفاده شده و «مظهر تمایلات و استعدادها و تشخّص و هویت یک ملت است. 21 /12 /91» «اگر یک ملتی ... می‌گوید شجاعم، اگر می‌گوید به فرهنگ خود مطمئن و دلگرمم، اگر می‌گوید قدرت تربیت انسان‌های بزرگ را دارم، اگر می‌گوید در من عزم و اراده موج می زند ... (اگر این را) در یک میدانی نشان بدهد و جلوی چشم مردم دنیا بگیرد، ارزش این کار از ده‌ها کتابی که در فضیلت این ملت نوشته بشود، بیشتر است. 30 /8 /84» ملت ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. «ارزش های دینی و اخلاقی و معنوی‌20 /11 /68 »   از مبانی هویتی انقلاب اسلامی است. از این رو «وقتی یک قهرمان کشور ما جلوِ چشم میلیون ها و شاید صدها میلیون جمعیت دنیا، بعد از پیروزی، خدا را شکر می‌کند و دستش را به آسمان بلند می‌کند یا سجده می‌کند 14 /7 /83» و یا وقتی «در مقابل چشم های ملامتگر و پرسشگر دنیای مادّی که افتخار زن به این است که حتماً لخت بیاید ... یک خانمی با چادر یا با یک حجاب کامل اسلامی می رود روی آن سکو می‌ایستد و جایزه‌ی قهرمانی‌اش را می گیرد 21 /10 /94»، «از نظر بینندگان بین‌المللی، که امروز دیگر میلیون ها و در مواردی میلیاردها تماشاچی وجود دارد و مطلع می شوند، پیام‌آور یک حقیقتی است از داخل کشورتان، که این حقیقت را با هیچ زبان دیگری نمی شد تبلیغ کرد. 21 /12 /91» «این از آن پرچم که می رود بالا مهم‌تر است. 21 /10 /94» و در حقیقت «نمادهای هویّت و شخصیت ایران اسلامی است. 21 /10 /94» به عبارت دیگر ورزشکار ما به عنوان «سفیران ایران و هویت و تشخّص ایرانی 21 /12 /91»، «پیام معنویت را در دنیا پخش می‌کند؛ دنیایی که با میلیاردها دلار سعی شده که معنویت در آن بی‌فروغ شود و چراغ معنویت آن خاموش شود. 14 /7 /83»


2-  به مثابه بازوی دیپلماسی


ورزش قهرمانی می‌تواند سوءاستفاده سیاسی دشمن را از ورزش خنثی کند. یکی از نمونه‌های بارز آن، بازی تاریخی تیم‌های فوتبال ایران و آمریکا در مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه بود که رسانه‌های غربی از آن به عنوان بازی قرن و یا سیاسی‌ترین بازی قرن یاد می‌کردند: «قبل از آن دیدار رسانه‌های وابسته به امپراتوری رسانه‌ای خبری روی این بازی تبلیغ می کردند که این بازی، بازی سیاسی است! ... بنا بود آن شب پیام رئیس جمهور آمریکا از تلویزیون سراسری شان پخش شود. این گل و بعد دنباله بازی‌ای که بچه‌های عزیزمان ادامه دادند، قضایا را صد وهشتاد درجه تغییر جهت داد ... این گل هویت سیاسی‌ای را که در دنیا به این بازی داده بودند (مسأله تعامل ایران و آمریکا) ، به‌کلی به عکس خواست آن ها عوض کرد. 13 /11 /77» نمونه دیگر آن درباره رژیم اشغال‌گر قدس است. وقتی برخی قهرمانان ما «در میدان مسابقه، با طرف صهیونیسم مسابقه ندادند ... مستکبران عالم را بشدت عصبانی کرد ... واقعاً یک تلاش دیپلماتیکِ بسیار حساس و مهم در مقابله‌ با رژیم صهیونیستی، همین کار است. 21 /12 /91»

3-  نشانه یک ملت زنده

 
موفقیت‌های ورزشی نمادی از رشد و پیشرفت کشور است؛ یعنی وقتی قهرمانی‌ها و افتخارات ورزشی، در کنار پیشرفت‌های دیگر ملت ایران نظیر حوزه‌های «علمی»، «فنی»، «هسته‌ای»، «سلول‌های بنیادی» و... دیده شود، آنگاه می‌توان گفت که «این ملت مثل جسمی که نبض آن میزند و از همه طرف در حال رشد است، دارد کار می کند. این نشان‌دهنده‌ی یک ملت زنده است. 30 /8 /84» بنابراین وقتی ظرفیت ورزش قهرمانی در خدمت ارزش‌های هویتی و ملی قرار بگیرد، می‌تواند مبلّغ عملی و عینی خصائص ملت شریف ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین