کد خبر: ۳۸۸۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
ادامه رایزنی های نماینده اوباما با مقامات عراقی

آزادی ۴ روستا در جنوب موصل از دست داعش

وزیر دفاع، رئیس پارلمان و یک رهبر حشد شعبی عراق با نماینده اوباما در ائتلاف ضد داعش درباره عملیات موصل رایزنی کردند. از سوی دیگر فرماندهی عملیات مشترک عراق از آزادسازی چهار روستا در منطقه القیاره و کشته شدن یکی از فرماندهان داعش در حمله هوایی در کرکوک خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق عصر روز جمعه در دیدار با برت مک‌گورک، نماینده باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش به شکل مبسوط به بررسی آمادگی‌های نظامی انجام شده جهت آغاز عملیات آزادسازی موصل و راهکارهای اجرایی جهت پیروزی در این عملیات با سرعتی مطلوب و شکست گروه تروریستی داعش پرداخت.

وزیر دفاع عراق فاش کرد: ظرف چند روز آینده شاهد اقدامات فزاینده‌ای برای آغاز عملیات آزادسازی موصل و مقدمات و آمادگی‌های گسترده‌ای در تمامی سطوح خواهیم بود.

العبیدی در ادامه تاکید کرد: عزم ما بر آن است که به خاطر مردم عراق و نیروهای مسلح کشور این عملیات را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسانیم و البته شکست داعش با همت و خواست مردم عراق و حمایت جامعه جهانی و گروه‌های دوستدار صلح ممکن خواهد شد.

در این دیدار مک‌گورک که استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق نیز وی را همراهی می‌کرد، بر لزوم تمرکز تمامی تلاش‌ها بر عملیات آزادسازی موصل از کنترل داعش تاکید کرد و گفت: آزادسازی موصل گرچه نبرد مردم عراق است اما ما آن را نبرد کل جهان می‌دانیم و پایان کار داعش در این عملیات عصر جدیدی را در تاریخ جهان رقم خواهد زد.

مک‌گورک تاکید که آمریکا تمام تلاش خود را برای حمایت از نیروهای مسلح عراق و جذب حمایت جهانی در زمینه‌های انسانی انجام خواهد داد.

از سوی دیگر فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی و رئیس هیات " داوطلبان مردمی" عراق در دیدار با نماینده اوباما به بررسی آمادگی‌ها برای آغاز عملیات موصل، تحولات سیاسی و امنیتی، راه‌های تقویت روابط دو جانبه و افق‌های همکاری مشترک میان دو کشور پرداخت.

سلیم جبوری ، رئیس پارلمان عراق نیز در دفتر خود میزبان مک‌گورک بود.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی تحولات امنیتی و سیاسی عراق بر اهمیت ادامه تلاش‌های بین‌المللی در حمایت از عراق و عدم تاخیر در آغاز عملیات موصل تاکید کردند.

جبوری با تاکید بر اینکه آزادسازی نینوا هدفی استراتژیک و به معنای اعلام رهایی کامل از گروه‌های تروریستی در کشور است، گفت: عملیات آزادسازی موصل نباید به تاخیر بیفتد و باید بستر سیاسی لازم برای آن فراهم شود.

مرحله دوم آزادسازی نینوا روز شنبه ۱۸ ژوئن با مشارکت نیروهای ضد تروریسم، تیم نهم زرهی ارتش نیروهای وابسته به فرماندهی عملیات صلاح الدین، عملیات آزادسازی نینوا، عشایر عراقی و با پشتیبانی جنگنده‌های عراقی و جنگنده‌های ائتلاف با هدف آزادسازی شهر الشرقاط در استان صلاح الدین و منطقه القیاره واقع در جنوب موصل آغاز شد و به آزادسازی پایگاه هوایی القیاره در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر موصل در تاریخ نهم ژوئیه انجامید.


از سوی دیگر نیروهای عراقی در میادین نبرد با داعش موفق شدند با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف چهار روستا به نام‌های المریر، البزاجله، امام غریبی و الطالعه واقع در منطقه القیاره در جنوب موصل را از کنترل داعش آزاد کنند.

مرکز رسانه جنگ فرماندهی مشترک عراق در بیانیه‌ای ضمن اعلام آزادسازی این روستاها تاکید کرد، جنگنده‌های ائتلاف در بیش از ۳۰ حمله هوایی هفت خودروی بمب گذاری شده داعش را منهدم ساخته و ده‌ها داعشی را از پای درآوردند.

همچنین نیروهای پیشمرگ با حمایت جنگنده‌های ائتلاف به روستای امام غریبی در القیاره یورش بردند. در این روستا بیش از ۱۰۰۰ خانواده ساکن هستند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین از حمله‌ای هوایی که منجر به کشته شدن ابومشعان الجنابی، والی داعش در کرکوک شد، خبر داد افزود: پایگاه‌های داعش در کرکوک، الحویجه و صلاح الدین چهار مرتبه هدف حملات هوایی قرار گرفتند.       

از سوی دیگر، عبدالله الجغیفی، یکی از فرماندهان عشایر عراقی در غرب استان الانبار از عقب نشینی داعشی‌ها از منطقه "راوه" به سمت خاک سوریه و تخلیه پایگاه‌هایشان در این منطقه خبر داد و گفت: همزمان با آمادگی‌های نظامی ما برای حمله به منطقه راوه ظرف چند روز آتی ، تروریست‌ها از این منطق به سمت خاک سوریه گریختند.

الجغیفی افزود: داعشی‌ها ساختمان‌های دولتی را پس از آنکه هدف حملات جنگنده‌های ارتش قرار گرفتند، تخلیه کردند.

وی تاکید کرد: عشایر و نیرهای مسلح عراق برای آغاز حمله به منطقه راوه آماده می‌شوند و این در حالی است که مناطق غربی استان الانبار شاهد حملات هوایی شدید علیه پایگاه‌های داعش است و طی این حملات ده‌ها داعشی از جمله برخی از فرماندهان برجسته خارجی این گروه تروریستی کشته شدند.

از سوی دیگر چاه نفتی" ۳۴" در جنوب حوزه نفتی "بای حسن" در شهر دبس واقع در غرب استان کرکوک به دنبال انفجار بمبی که داعش کار گذاشته بود، آتش گرفت. مسئولان محلی با همکاری پیشمرگ‌ها، پلیس حفاظت از منابع طبیعی را در منطقه مستقر کردند.

برخی منابع کرد اعلام کردند: این چاه تحت کنترل است و در اطراف منطقه ایست‌های بازرسی ایجاد شده است.

این چاه یکی از بزرگترین چاه‌های تولید نفت در حوزه بای حسن واقع در غرب کرکوک است.

از سوی دیگر ده‌ها آواره عراقی روز جمعه پای پیاده خود را به منطقه کوه‌های حمرین واقع در شمال استان صلاح الدین رساندند. آنها از منطقه الحویجه از دست داعشی‌ها گریخته بودند.

ارتفاعات حمرین نقطه تقابل و جبهه درگیری میان پلیس فدرال عراق و داعش است. نیروهای امنیتی حملات متعدد داعش به این منطقه را که با هدف کنترل این منطق استراتژیک انجام شده، دفع کرده‌اند.

از سوی دیگر منابع محلی از درگیری‌ها میان ارتش عراق و داعشی ها در غرب رمادی خبر داده و اظهار داشتند، پس از نفوذ داعش به برخی مناطق در جزیره الخالدیه این درگیری‌ها رخ داد.

به گزارش ایسنا ، به نقل از پایگاه خبری محیط،منابع مذکور از کشته شدن چهار داعشی و تخریب یک انبار مهمات آنها در جریان حملات هوایی ائتلاف ضد داعش علیه منطقه البوعلی الجاسم واقع در شمال رمادی خبر دادند.

در دیالی در شرق بغداد نیز فرماندهی پلیس دیالی اعلام کرد که پاکسازی مناطق کشیده شده از سد العظیم تا شهرستان الخالص از دست داعش پاکسازی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین