کد خبر: ۳۸۸۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

جمهوریخواهان: برجام، توافق شخصی اوباماست

در این خط‌مشی عنوان شده که «ما توافق دولت ایالات متحده با ایران ــ برای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی و قرار دادن میلیاردها دلار در اختیار ایران ــ را یک توافق شخصی بین رئیس‌جمهور و شرکای مذاکره‌کننده وی تلقی کرده و برای رئیس‌جمهور بعدی الزام‌آور نمی‌دانیم.»
آفتاب‌‌نیوز : برنامه هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سال ۲۰۱۶ این است که سیاست‌های ایران در منطقه و سوابق حقوق بشری این کشور را محکوم کنند و با برنامه هسته‌ای این کشور مقابله نمایند.

به گزارش تسنیم، مؤسسه صلح ایالات متحده آمریکا در گزارشی نوشت: برنامه هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سال 2016 این بود که سیاست‌های ایران در منطقه و سوابق حقوق بشری این کشور را محکوم کنند. اما آنها در مورد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ دنیا که متعاقباً مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت با هم اختلاف‌نظر داشتند. خط‌مشی جمهوریخواهان دربرگیرنده انتقاد شدید از توافق بود. در این خط‌مشی عنوان شده که «ما توافق دولت ایالات متحده با ایران ــ برای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی و قرار دادن میلیاردها دلار در اختیار ایران ــ را یک توافق شخصی بین رئیس‌جمهور و شرکای مذاکره‌کننده وی تلقی کرده و برای رئیس‌جمهور بعدی الزام‌آور نمی‌دانیم.»

اما خط‌مشی حزب دموکرات در تضاد آشکار با جمهوریخواهان زبان مثبتی را در مورد توافق مورد استفاده قرار داده است. این خط‌مشی می‌گوید «ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، زیرا ــ از آنجایی که این توافق با قاطعیت اِعمال شده و به اجرا درآمد ــ به‌طور قابل توجهی همه مسیرهای ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای را بدون متوسل شدن به جنگ قطع می‌کند.» در زیر گزیده‌هایی از خط‌مشی دو حزب در رابطه با ایران آمده است.

خط‌مشی حزب جمهوریخواه:
منتشرشده در تاریخ 18 جولای 2016

1- اصلاح سیستم معاهدات

ما در نظر داریم سیستم معاهداتی را که در قانون اساسی تعیین شده احیا کنیم، به این ترتیب که رئیس‌جمهور پس از مذاکره به توافق رسیده و توافق حاصل را به سنا تقدیم می‌کند، تصویب این توافق مستلزم حضور و رأی‌گیری از دوسوم سناتورهاست. این قانون برای جورج واشنگتن به اندازه کافی خوب بود، اما برای رئیس‌جمهور کنونی که به خود اجازه می‌دهد این کشور را به توافقات دوجانبه و چندجانبه ابداعی خود متعهد کند، بیش‌ازحد دست‌وپاگیر است. تحسین‌کنندگان رسانه‌ای او تعهدات شخصی وی را ــ چه در مورد تغییرات آب و هوایی باشد و چه تسلیحات ایران و یا موضوعات دیگر ــ به عنوان توافقات انجام‌شده توصیف می‌کنند. اما اینطور نیست و یک رئیس‌جمهور جدید جمهوریخواه، برای برقراری مجدد قانون در روابط خارجی آمریکا، با کنگره همکاری خواهد کرد. همه توافقات اجرایی و ترتیبات سیاسی بین‌المللی که توسط دولت فعلی انجام گرفته باید فاقد ارزش تلقی شده و به عنوان عبارات ترجیحی صرف رئیس‌جمهور فعلی باطل شوند. توافق‌نامه‌هایی که منافع ملی در آنها وجود دارد، اما به‌طور مرسوم از طریق معاهده به دست آمده‌اند باید لغو شوند، این معاهدات باید مجدداً مورد مذاکره قرار گرفته و ــ طبق قانون اساسی ــ برای مصلحت‌اندیشی و موافقت به سنا فرستاده شوند. ایالات متحده از همه توافقات و ترتیباتی که فاقد این استانداردها باشند صرف‌نظر خواهد کرد.

توافق با ایران، یک توافق شخصی بین رئیس‌جمهور و شرکای مذاکره‌کننده اوست

2- چالش‌های تغییر خاورمیانه

اکنون خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم خطرناک است. رؤسای جمهور هر دو حزب هر اختلاف‌نظری که داشتند همیشه منافع ملی آمریکا، اعتماد دولت‌های دوست و امنیت اسرائیل را در اولویت قرار می‌دادند. این اجماع معقول و منطقی با خودنمایی‌های بی‌فایده رئیس‌جمهور فعلی و وزرای خارجه وی جایگزین شد. نتیجه‌ی آن ویرانگری برای همه طرف‌ها به جز تروریست‌های اسلام‌گرا و حامیان ایرانی و دیگر حامیان آنها بوده است.
ما توافق دولت با ایران ــ برای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی و قرار دادن میلیاردها دلار در اختیار ایران ــ را یک توافق شخصی بین رئیس‌جمهور و شرکای مذاکره‌کننده وی تلقی کرده و برای رئیس‌جمهور بعدی الزام‌آور نمی‌دانیم. بدون تأیید دوسوم نمایندگان سنا، این توافق از اعتبار حقوقی برخوردار نیست. به همین دلیل است که رژیم گستاخ و جسور تهران همچنان به حمایت از تروریسم در سراسر منطقه ادامه می‌دهد، اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای می‌کند، پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک که روی آنها نوشته شده «مرگ بر اسرائیل» را در دستور کار قرار می‌دهد و حقوق اساسی شهروندان خود را نقض می‌کند. یک رئیس‌جمهور جمهوریخواه به چنین توافقی متعهد نخواهد بود. ما باید در مواجهه با وضعیتی که امنیت ما، منافع ما و بقای دوستان ما را در معرض تهدید قرار می‌دهد، همه گزینه‌ها را حفظ کنیم.
ما همبستگی خود را با همه ملت‌های نیمکره غربی اعلام می‌کنیم. آرزوی آنها برای بهبود اوضاع اقتصادی و آزادی سیاسی شایسته سیاست‌های بهتری از آنچه دولت ما در هشت سال گذشته در پیش گرفت، بوده است. دولت فعلی دوستان آمریکا را رها کرده و به دشمنان آن پاداش می‌دهد. یک رئیس‌جمهور جمهوریخواه هرگز یک دیکتاتور مارکسیست را در ونزوئلا یا هیچ کجای دیگر نخواهد پذیرفت. رئیس‌جمهور فعلی اجازه داده این کشور به مأمن تروریست‌های مواد مخدر تبدیل شود، پایگاه ایران شده و آمریکای مرکزی را مورد تهدید قرار دهد و پناهگاهی امن برای عوامل حزب‌الله باشد.

3- محافظت در برابر بمب الکترومغناطیسی

اگر یک سلاح هسته‌ای در ارتفاع بالایی بر فراز این کشور منفجر شود، شبکه برق ما و دیگر زیرساخت‌های حیاتی ما را فرو خواهد پاشید و جان میلیون‌ها نفر را به خطر خواهد انداخت. با توجه به اینکه کره شمالی موشک‌های هسته‌ای در اختیار دارد و ایران در شرُف دست یافتن به این نوع موشک‌هاست، بمب الکترومغناطیسی دیگر نه یک نگرانی فرضی، بلکه یک تهدید واقعی است. به‌علاوه، چین و روسیه کارشکنی را به عنوان بخشی از برنامه جنگی خود منظور کرده‌اند. با این حال، صدها شرکت برق در ایالات متحده اقدامی برای محافظت در برابر بمب الکترومغناطیسی انجام نداده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت که داوطلبانه این کار را انجام دهند، زیرا تأمین امنیت کشور وظیفه دولت است.

4- مقابله با استبداد اینترنتی

با توجه به اینکه دولت‌های مستبدی مانند چین، کوبا و ایران رسانه‌های آزاد را محدود کرده و مردم خود را با محدود کردن آزادی‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی منزوی می‌کنند، دور زدن اینترنت فایروال و فن‌آوری ضد سانسور باید به یک اولویت ملی تبدیل شود.

خط‌مشی حزب دموکرات:
منتشرشده در تاریخ 21 جولای 2016

ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، زیرا- از آنجایی که این توافق با قاطعیت اِعمال شده و به اجرا درآمد- به‌طور قابل تأییدی همه مسیرهای ایران به سمت ساخت بمب را بدون متوسل شدن به جنگ قطع می‌کند. ما این دیدگاه دونالد ترامپ را نمی‌پذیریم که می‌گوید باید از توافقی که به‌طور صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را از بین می‌برد اجتناب می‌کردیم. ما کارهای این دولت را ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و در صورتی که ایران دست به ساخت چنین سلاحی بزند، در اقدام نظامی تردید نخواهیم کرد.

همچنین دموکرات‌ها نقش زیان‌بخشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند را حل‌وفصل خواهند کرد و تحریم‌های غیرهسته‌ای را قدرتمندانه اِعمال کرده و در صورت لزوم تقویت خواهند کرد. ایران اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم محسوب می‌شود. این کشور حقوق بشر مردم خود را نقض می‌کند، هولوکاست را انکار می‌کند، قسم می‌خورد که اسرائیل را نابود خواهد کرد و تقریباً در همه درگیری‌های خاورمیانه رد و نشانه‌ای از آن دیده می‌شود. دموکرات‌ها فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله حمایت آن از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله را دفع خواهند کرد، با برنامه موشک‌های بالستیک ایران مقابله خواهند کرد، قابلیت‌های شرکای ما در خلیج فارس را تقویت خواهند کرد و اطمینان خواهند یافت که اسرائیل همیشه توانایی دفاع از خود را دارد. سرانجام، دموکرات‌ها این موضوع را می‌پذیرند که مردم ایران در پی آینده‌ای روشن‌تر برای کشور خود و مشارکت بیشتر با جامعه بین‌المللی هستند. ما از فرصت‌های تبادل فرهنگی، دانشگاهی و غیره با مردم ایران استقبال خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین