کد خبر: ۳۸۹۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
ديدار روحانی با موسوی خوئينی‌ها و تاکید مجمع روحانیون بر حمایت از دولت

دلیل عدم حضور هاشمی، روحانی و ناطق‌ در جلسات جامعه روحانیت چیست؟

سياست از نوع ايراني در دل خود رازها و پنهان‌هايي دارد كه شايد زمان علني‌شدن و افشاي آن ناپيداها، چندين سال بعد باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 چه ديدارها و چه مذاكراتي كه در سال‌هاي قبل صورت گرفته بود و اخبار و محتواي آنها امروز از سوي حاضران و حتي وارثان حاضران در آن دلیل عدم حضور هاشمی، روحانی و ناطق‌ در جلسات جامعه روحانیت چیست؟برنامه‌ها منتشر مي‌شود كه البته ديگر داراي ارزش خاصي نيست و تنها به عنوان يك تجربه مي‌توان به آنها رجوع كرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، مذاكرات در پشت درهاي بسته هر يك با هدف خاصي است و نام هاي مختلفي هم دارد. به عنوان مثال اگر اهداف تعيين شده براي گفت‌وگو در راستاي تضعيف رقيب باشد، به آن جلسات اتاق فكر تخريب مي‌گويند، يا اينكه اگر در راستاي تعامل با رقيب و يافتن راهكارهاي مشترك براي حل مشكلات باشد، از واژه «دوستانه» و «همفكري» براي مذاكرات استفاده مي‌شود. در عرصه سياست خارجي هم مذاكرات در پشت درهاي بسته را ديپلماسي پنهان مي‌نامند، اما در نهايت هر چه باشد همگان واقف هستند كه جلسات سياسي بزرگان معناي ديگري دارد، به‌ويژه آن هنگام كه رقيب تخريب‌هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده باشد. مجمع روحانيون مبارز از اصلي‌ترين تشكل هاي تاثيرگذار در تصميمات جبهه اصلاحات است؛ مجمعي كه متشكل از ياران امام (ره) و داراي افكاري فراتر از احزاب سياسي به معناي امروزي است. در دهه‌هاي اخير تلاش زيادي براي حذف اين تشكل از سوي آناني كه در رفتار و گفتار نسبتي با انديشه‌هاي امام نداشتند صورت گرفت كه هيچ يك از آنها به نتيجه نرسيد و بزرگان مجمع روحانيون در سكوت به سمت هدفي كه براي خود تعيين كرده بودند حركت كردند و مي‌كنند.

جاده ۲طرفه روحاني و مجمع روحانيون

رويكرد مجمع روحانيون به حجت‌الاسلام حسن روحاني را بايد حمايتي توصيف كرد؛ چرا كه رئيس‌جمهور با وجود تمام موانعي كه دلواپسان در مسير فعاليت او ايجاد مي‌كنند، حمايت خود را از تشكل هاي ريشه‌دار و به ويژه مجمع روحانيون با آن سبقه ثبت شده دريغ نكرده است. روابط روحاني و مجمع روحانيون را بايد به جاده‌اي دوطرفه توصيف كرد كه تا به امروز سعي شده تعادل هر دو طرف حفظ شود. مجمع روحانيون را كه به سبب سبقه تجارب اعضايش، مي‌توان معتمد و راهنماي خوبي براي اركان مختلف دانست، در سه سال گذشته از همراهي با روحاني دريغ نكرده است، چنانكه در سال گذشته طي نامه‌اي به موضوعاتي اشاره كرد كه دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد مورد توجه قرار دهد. از آن طرف هم مجمع روحانيون بود كه حمايت خود از روحاني در انتخابات ۹۶ را اعلام كرد. جالب اينكه دلواپسان بارها سعي كردند چنين وانمود و القا كنند كه حمايت از روحاني در دستور كار مجمع روحانيون نيست، اما اين تشكل روحاني كه چندان تمايلي به انتشار تكذيبيه ندارد در زمان كوتاهي پس از آغاز اين شايعه دروغ طي بيانيه‌اي حمايت قاطعانه خود از حسن روحاني را اعلام كرد.

ديدار روحاني و موسوي خوئيني‌ها

اخيرا شنيده شد دكتر حسن روحاني با آيت‌ا... سيد محمد موسوي خوئيني‌ها ديدار كرده است؛ نشستي كه اگر اظهارات طرفين درآن منتشر شود، تاثيرات زيادي بر فضاي سياسي كشور خواهد داشت. يكي از اعضاي مجمع روحانيون ديدار اين تشكل با روحاني را تكذيب كرد، اما در عين حال ديدار موسوي خوئيني‌ها با روحاني را رد نكرد و به «آرمان» گفت كه«ديدار موسوي خوئيني‌ها با روحاني در قالب مجمع روحانيون نبوده، بلكه ديداري شخصي بوده است.»

منتظر جلسه هفته بعد باشيد

حجت‌الاسلام محمد مقدم عضو ديگر مجمع روحانيون اينگونه به سوالات آرمان درباره ديدار با رئيس‌جمهور پاسخ داد:

شنيده شده كه مجمع روحانيون مبارز نشستي با آقاي روحاني با توجه به موضوع انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ داشته است. آیا اين خبر صحت دارد؟

خير. تا امروز چنين جلسه‌اي برگزار نشده است، اما بايد منتظر جلسه اين هفته بمانيم تا اخبار دقيق را بشنويم.

اين احتمال وجود دارد كه با نزديك شدن به انتخابات، چنين جلسه‌اي برگزار شود؟

صحبتي هم در اين خصوص نشده است. مجمع معيارهايي دارد و بر اساس آن عمل مي‌كند. مجمع ضرورتي احساس نكرده كه با ايشان جلسه‌اي بگذارد و صحبت كند.

اصلا در مجمع روحانيون بحثي درباره انتخابات رياست‌جمهوري صورت گرفته است؟

بحث مستقلي در اين خصوص انجام نگرفته و بايد درباره اين موضوع بحث شود و در نهايت، اكثريت تصميم بگيرند.

۲ شخصيت روحاني از يك ريشه

نبايد غافل بود كه ريشه روحاني و موسوي خوئيني ها مشترك است و هر دو شخصيت عضو جامعه روحانيت بودند و پس از انشقاق، روحاني در جامعه روحانيت ماند و موسوي خوئيني‌ها، مجمع روحانيون را سامان داد. 

شايد بتوان درباره آنچه در اين نشست گذشت، گمانه‌زني كرد، اما پر بيراه نيست كه اصلي‌ترين موضوع ديدار آنها به انتخاباتي ارتباط دارد كه در سال آينده برگزار مي‌شود. روحاني مدت‌هاست مورد هجمه دلواپسان و آناني قرار دارد كه منافعشان كه از مسيرهاي غيرمتعارف تامين مي‌شد. آنها درصدد انتقام از تصميمات و تدابير روحاني هستند و حتي با اينكه مي‌دانند روحاني بالاترين شانس را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد اما باز هم در مسير تضعيف و تخريب او گام بر مي‌دارند تا آرايي كه به او تعلق مي‌گيرد كمتر از سال ۹۲ باشد؛ بنابراين شايد ديدار روحاني با موسوي خوئيني‌ها در راستاي يافتن راهكار براي جلوگيري از بر هم زدن آرامش از سوي اين طيف منتقد و ناراضي باشد. شايد اين سوال مطرح شود كه چرا موسوي خوئيني‌ها براي اين همفكري مناسب است كه پاسخ آن به هجمه‌هايي باز مي‌گردد كه طي سال‌های اخیر متوجه او و مجمع روحانيون بوده و بزرگان اين تشكل با تدابيرشان آنها را دفع كرده‌اند. بنابراين همين تجربه و موفقيت است كه روحاني را ترغيب به مشورت با آنها كرده است.

مشورت براي شفافيت با مردم

شرايط كشور به اذعان همگان شرايطي است كه مي‌توان آن را بسيار مطلوب‌تر از شرايط قبل از ۳ سال گذشته ارزيابي كرد. در عرصه بين‌المللي روابط ايران با كشورهاي ديگر بسيار گسترده و از موضع اقتدار بالا صورت مي‌گيرد. از سويي پس ازتوافق هسته‌اي و حذف تدريجي تحريم‌ها، اقتصاد كشور به رونق خوبي رسيده و خواهد رسيد. در عرصه سياست داخلي اگر چه دلواپسان بر شدت تلاش خود افزوده‌اند اما ياس و نااميدي‌هاي گذشته ديگر قابل مشاهده و لمس نيست و در ساير حوزه‌ها هم وضعيت به همين نحو است اما برخي وعده‌هاي روحاني هنوز محقق نشده است؛ وعده‌هايي كه تحقق آن نيازمند همراهي ساير قواست. در چنين شرايطي شايد روحاني با موسوي خوئيني‌ها ديدار كرده باشد تا درباره در ميان گذاشتن اين موانع با مردم با او مشورت كند؛ چرا كه عضو ارشد مجمع روحانيون به دليل همراه بودن با امام در جمع مردم و آگاهي از ذائقه جامعه بهتر می‌تواند به او كمك فكري برساند.

دغدغه حفظ آرمان‌ها

از سوي ديگر مي‌توان ديدار روحاني و موسوي خوئيني‌ها را در راستاي پاسداشت و صيانت از آرمان‌هاي امام راحل توصيف كرد كه امروز برخي تازه به دوران‌رسيده‌ها و انقلاب نديده‌ها از آن به عنوان ابزار هجمه به مخالف استفاده مي‌كنند كه نمونه آن همين انتشار فايل صوتي منتسب به آيت‌ا... منتظري در سالگرد عمليات مرصاد است. آنچه منتشر شد، بهانه به دست رسانه‌هاي معاند با كشورمان داد تا آنچه در واقعيت جايگاهي ندارد را به نام بنيانگذار انقلاب اسلامي به افكار عمومي ديكته كنند. موسوي خوئيني‌ها، روحاني و ديگر شاگردان امام خميني (ره) به اين نكته واقف هستند كه اگر در مقابل اين موج ناجوانمردانه و كذب ايستادگي نشود تبعات منفي براي كشور خواهد داشت. بنابراين آنها وظيفه خود مي‌دانند تا با فداكاري و از خودگذشتگي موجي كه از سوي نادانان داخلي و دشمنان خارجي در جريان است را متوقف كنند.

مشي ۲ شخصيت روحاني

به گزارش آرمان، در نهايت ياران امام اين روزها به آنچه مي‌انديشند، تداوم لبخند رضايتي است كه ۳ سال پيش بر چهره آنها نقش بست و در تلاش هستند كه رضايتمندي جامعه صبور ايران بيش از هميشه باشد. براي بزرگاني از جمله آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها موضوعاتي كه با زندگي و رضايت جامعه سر و كار دارد، ارزشي بسيار بالاتر از مباحث سياسي دارد. بنابراين در اين مسير دست همراهي را نه‌تنها رد نكرده، بلكه از آن استقبال هم مي‌كنند. دكتر حسن روحاني هم سال‌هاست كه نشان داده نسبتي با چالش هاي سياسي ندارد و براي او پيشرفت و رفاه كشور در سايه امنيت و آرامش جامعه ارزشي بالا دارد. بنابراين ديدارهاي اينچنيني چندان عجيب نيست و به ريشه اين شخصيت‌ها بازمي‌گردد كه هر دو شاگرد امام بودند.

دلیل عدم حضور هاشمی، روحانی و ناطق‌ در جلسات جامعه روحانیت چیست؟

تائید و تکذیب ارسال دعوت‌های جامعه روحانیت برای هاشمی

در همین حال روزنامه شرق نیز در گزارشی در این‌باره نوشته است: دعوت‌نامه‌هایی كه به مقصد نمی‌رسند. هفته آینده جلسه جامعه روحانیت مبارز با حضور شش عضو جدید آن برگزار می‌شود؛ درحالی‌كه چهار نفر از قدیمی‌ترین اعضایش یعنی «ناطق‌نوری»، «هاشمی‌رفسنجانی»، «امامی‌كاشانی» و «حسن روحانی» مدت‌هاست جامعه را ترك كرده‌‌اند و حتی معلوم نیست دعوت‌نامه شركت در جلسات هم به دستشان برسد. 

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیروز به ایلنا گفت: «هر جلسه برای آقای روحانی و هاشمی دعوت‌نامه ارسال می‌شود. این دو نفر عضو ثابت جامعه روحانیت هستند و درصورتی‌که تمایل داشته باشند، می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند اما مدتی است که به این جلسات نیامده‌اند». اما از آن طرف، هم روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم دفتر هاشمی‌رفسنجانی نسبت به دریافت چنین دعوت‌نامه‌هایی اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند. «محمد هاشمی» رئیس دفتر هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینكه ماجرا را باید از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت پیگیری كرد، اجازه می‌خواهد تا دراین‌باره از مسئول مربوطه سؤال كند. او بعد از پرس‌وجو به «شرق» می‌گوید كه ارسال دعوت‌نامه شركت در جلسات جامعه روحانیت مبارز در گذشته‌های دور مرسوم بود اما حالا مدت‌هاست كه هیچ دعوت‌نامه‌ای از جامعه روحانیت مبارز دریافت نشده است. «غلامرضا مصباحی‌مقدم» در پاسخ به این سؤال «شرق» كه آیا ارسال دعوت‌نامه رسمی در گذشته بوده یا الان هم رایج است؟ آیا شما از ارسال آن برای آقای هاشمی مطمئن هستید و اینكه نحوه ارسال آن به چه شكل است؟ پیك یا فردی به صورت حضوري آن را می‌برد، فكس می‌شود یا...، گفت: «بله مطمئن هستم كه دعوت‌نامه‌ها ارسال می‌شود. احتمالا فكس می‌شود كه جزئیات‌ آن را دبیرخانه در جریان است». 

جامعه روحانیت مبارز اخیرا شش عضو جدید به خود  اضافه كرده است. در غیبت دائمی آن چهار نفر و فوت دو نفر دیگر یعنی آیت‌الله مهدوی‌كنی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز و محسن دعاگو، امام‌جمعه شمیرانات، جذب اعضای جدید دور از انتظار نبود. مصباحی‌مقدم چندی‌قبل گفته بود ما در شورای مرکزی ٢٤ عضو داریم و درصدد افزودن تعداد اعضای شورای مرکزی هستیم. آن‌طور كه مصباحی‌مقدم گفته بود از حدود ۲۰ فردی که عضویت آنها در دست بررسی بود، شش نفر یعنی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان، آیت‌الله محسن قمی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، آیت‌الله آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دین‌پرور، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه بیشترین رأی را كسب كردند. مصباحی‌مقدم گفته بود كه اعضای جدید در اولین جلسه جامعه روحانیت در هفته آینده شرکت خواهند کرد.

غیبت متمادی

دلایل حضورنیافتن این چهار نفر در جلسات متفاوت است. اگرچه جعفر شجونی از طیف مخالفان هاشمی در جامعه گفته است كه جامعه روحانیت همچنان بر این باور است که به تبعیت از آیت‌الله مهدوی‌کنی باید درباره این حضورنیافتن، سیاست سکوت پیشه کرد. یكی از اعضا در پاسخ به این پرسش كه آیا جذب اعضای جدید به معنای حذف آن چهارنفری است كه ترك جلسات كرده‌‌اند، گفته است: «خیر، آقایان هاشمی، ناطق، روحانی و امامی‌کاشانی اعضای هیأت مؤسس جامعه روحانیت مبارز هستند و حذف‌شدنی نیستند، همچنان عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و هر زمان خواستند تشریف می‌آورند، هر زمان هم که نخواستند به جلسات نمی‌آیند. اساسنامه جامعه روحانیت تصریح دارد که مؤسسان حذف‌شدنی نیستند. منتها آنها هر زمان تمایل پیدا کردند، تشریف می‌آورند». ماجرای بی‌مهری ناطق نسبت به جامعه روحانیت به دوران احمدی‌نژاد و به‌ویژه بعد از مناظره‌های سال ٨٨ بازمی‌گردد كه احمدی‌نژاد اتهاماتی را متوجه خانواده ناطق در صداوسیما كرد. ناطق از اینكه اصولگرایان و به‌ویژه اعضای جامعه به حمایت از احمدی‌نژاد دربرابر این تهمت‌ها سكوت كردند و از او دفاعی نكردند، از جامعه دلخور شد و اکنون هفت سال است كه آن را ترك كرده است. اگرچه قطعا دلخوری‌ها ریشه در پیش از آن انتخابات داشت و برخی خبرهای غیررسمی حکایت داشت که علی‌اکبر ناطق‌نوری در آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز- قبل از انتخابات ٨٨- با انتقاد شدید از احمدی‌نژاد، اعلام كرده بود که در انتخابات آینده قطعا به او رأی نخواهد داد. همچنین شنیده شده بود كه در كشاكش انتخابات ٨٨ او با اعتراض به اعلام حمایت برخی از اعضای این تشکل از احمدی‌نژاد به نام جامعه روحانیت و مطرح‌شدن پیشنهاد رأی‌گیری مجدد برای اعلام حمایت از رئیس سابق دولت می‌گوید چنانچه جامعه روحانیت بخواهد دوباره رأی‌گیری کند، از این تشکل کناره‌گیری می‌کند.

 بعد از آن، همه پادرمیانی‌ها برای بازگرداندن او بی‌نتیجه ماند تا جایی كه تقریبا تمامی اعضا از بازگشت او ناامید شده‌اند. غیبت هاشمی در جامعه روحانیت اما از ناطق هم قدیمی‌تر است. او از سال ٨٤ یعنی دقیقا مصادف با آمدن احمدی‌نژاد و چرخیدن اصولگرایان به سمت او، دیگر در جلسات شركت نكرده است.

 سخنگوی جامعه درباره غیبت‌های هاشمی گفته است: «ایشان مطرح نکرده‌اند که شرکت نمی‌کنند، بلکه می‌گویند به‌ دلیل رعایت مسائل امنیتی، جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود تا من هم بتوانم در آن شرکت کنم. تا قبل از سال ٨٤ هم بسیاری از جلسات در مجمع یا شورای نگهبان که نزدیک مجمع است و رعایت مسائل امنیتی در آن مشابه مجمع است، برگزار می‌شد. یک ‌بار هم ایشان به دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی آمدند که باعث دلخوری مرحوم آقای مهدوی‌کنی هم شد، چون نیروهای حفاظت آقای هاشمی آمدند و دفتر ایشان را مهروموم کردند. البته آقای هاشمی از قبل گفته بود که حضور من باعث زحمت شما می‌شود و آقای مهدوی‌کنی هم بعدا گفتند که بله باعث زحمت شد، اما بعد از سال ٨٤ دیگر جلسات در مجمع تشکیل نشد». درباره غیبت روحانی هم اگرچه به مشغله‌های دوران ریاست‌جمهوری او اشاره می‌كنند اما حضورنیافتن او هم بسیار قدیمی است. 

شیخ جعفر شجونی همان سال ٨٨ غیبت امامی‌كاشانی و روحانی را هم به انتخابات آن سال مربوط دانسته و گفته بود: «حسن روحانی و امامی‌كاشانی بعد از انتخابات در جلسات جامعه روحانیت شركت نمی‌كنند». غیبت هاشمی، ناطق‌نوری و روحانی تنها یك غیبت ساده نیست، آنها در واقع مهم‌ترین اعضای جامعه روحانیت مبارز هستند كه غیبتشان خود به محلی برای چالش درون‌گروهی و طیف‌بندی‌های درون جامعه روحانیت منجر شده است. طیف معتدل‌تر جامعه به هاشمی، روحانی و طبیعتا ناطق‌نوری گرایش دارند. اما طیف دیگر مخالف آنها هستند. كشمكشی كه بر سر قرارگرفتن نام هاشمی در فهرست جامعه روحانیت مبارز در انتخابات اخیر خبرگان هم خود را نشان داد. همچنین زمانی که بحث حمایت مجدد اصولگرایان سنتی از حسن روحانی در سال ٩٦ مطرح شد، مصطفی پورمحمدی و غلامرضا مصباحی‌مقدم دو عضو این تشکل اعلام کردند حمایت از روحانی محتمل است؛ موضوعی که شجونی یا سالك درباره آن توضیح دادند و آن را نظر شخصی گوینده تفسیر كردند. شجونی گفت: «در آخرین جلسه این دو عضو اعلام کردند نظر شخصی‌شان را مطرح کرده و از طرف جامعه سخن نگفته‌اند؛ ضمن اینکه بعید است جامعه روحانیت مبارز از روحانی حمایت کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
3
آیا جامعه روحانیت مبارز از وزارت کشور مجوز قانونی دارد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین