کد خبر: ۳۸۹۴۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

ظریف: طرح هلوکاست نفعی برای ایران ندارد

من همیشه معتقد بودم و هستم که طرح این موضوع نفعی برای جمهوری اسلامی نداشته و فقط زمینه بهانه‌گیری و اخاذی رژیم صهیونیستی از غربی‌ها را فراهم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هشت سوال از وزیر امور خارجه پرسیده شد، گفت: نمایندگان از پاسخ دو سوال قانع شدند، چهار سوال پاسخ قانع کننده دریافت نکردند و بررسی دو سوال منوط به ارائه گزارش و جلسات بیشتر شد.

به گزارش ایسنا، سید حسین نقوی حسینی با اشاره به نشست روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: در ابتدای جلسه لوایح رسیده از جمله  لایحه موافقتنامه دو جانبه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه، لایحه تصویب اصلاحات مقررات بین الملل ایمنی جان اشخاص در دریا، لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان راجع به احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های جریانی بر روی رودخانه ارس، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد، لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان، لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) و لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمی آسیا تصویب شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جهت پاسخ به سوالات نمایندگان، در نشست حاضر شد و کریمی قدوسی سوالات خود را مطرح کرد. سوال اول وی پیرامون حق السهم آب هلیل رود به ایران و استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد بود.

وی گفت: کریمی قدوسی با اشاره به اهمیت موضوع، سوال کرد که حوزه دیپلماسی چه اقدامی در جهت احقاق حقوق ملت ما کرده است؟

نقوی حسینی با بیان اینکه عراقچی و قشقاوی وزیر امور خارجه را همراهی می کردند، اظهار کرد: وزیر توضیح داد که موضع آب‌های مرزی ایران و افغانستان همیشه در دستورکار دستگاه دیپلماسی بوده و حق آبه ایران از هلیل رود و هیرمند از طرف وزارت خارجه پیگیری شده است.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی در حمایت از افغانستان از هیچ اقدامی فروگذاری نکرده و در حال حاضر موضوعات مختلفی را با افغانستان مذاکره می‌کنیم که آب یکی از آنهاست، بین ایران و افغانستان هیچگونه توافقی بر سر هلیل‌رود تاکنون صورت نگرفته است.

عدم ارائه گزارش نخست برجام بر اساس واقعیت‌ها

این نماینده بیان کرد: کریمی قدوسی از پاسخ وزیر امور خارجه به سوال مذکور قانع شد. اما سوال دوم کریمی قدوسی در این باره بود که گزارش اول سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون بر اساس واقعیات نبود. برای مثال موارد متعدد نقض برجام هیچ کدام به طور شفاف مطرح نشده است در لغو تحریم‌ها نیز به واقعیت‌ها اشاره نشده است و عدم لغو تحریم‌ها مورد بررسی و گزارش قرار نگرفته است.

نقوی حسینی گفت: ظریف در پاسخ گفت: گشایش‌ها و مشکلاتی که در گزارش آمده، حاصل گزارش‌هایی است که دستگاه‌ها برای وزارت خارجه ارسال کرده‌اند. ما صادقانه تلاش کردیم گزارش واقعی به کمیسیون بدهیم. با این حال کریمی قدوسی از پاسخ به سوال دوم ظریف قانع نشد.

پیگیری حادثه منا

وی ادامه داد: سوال سوم کریمی قدوسی در مورد برخورد و پیگیری دستگاه دیپلماسی نسبت به حادثه منا و شهادت حجاج ایرانی بود. وی معتقد بود که برخورد و پیگیری‌ها انقلابی و قوی نبوده است.

ظریف گفت: تلاش‌ها و اقدامات دستگاه دیپلماسی با موضوع شهادت حجاج در منا در همه ابعاد پیگیری شد، واقعه بسیار خوب در عرصه‌های بین‌المللی تبیین  شد، حق و حقوق اتباع کشورمان دنبال شد و با همان قوت و قدرت دنبال می‌شود. بر همین اساس کریمی قدوسی از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد.

ظریف: طرح هلوکاست نفعی برای جمهوری اسلامی ندارد

نقوی حسینی با بیان اینکه کریمی قدوسی سوال کرد که چرا مواضع وزارت خارجه در ارتباط با نمایشگاه مربوط به هولوکاست منفی بوده است، گفت: ظریف در جواب عنوان کرد که من همیشه معتقد بودم و هستم که طرح این موضوع نفعی برای جمهوری اسلامی نداشته و فقط زمینه بهانه‌گیری و اخاذی رژیم صهیونیستی از غربی‌ها را فراهم می‌کند. در ارتباط با این نمایشگاه بدون هماهنگی با وزارت خارجه برگزار شد، بنده گفتم این اقدام یک اقدام غیر دولتی است و بنده هم در آن شرکت نمی‌کنم.

نمایشگاه کار سمن‌هاست و نیازی به حضور دولتی‌ها نداشت. البته موضع بنده راجع برگزاری نمایشگاه منفی است و الان هم اعلام می کنم و به عنوان یک کارشناس طرح هولوکاست به ضرر رژیم صهیونیستی نمی‌دانم.

وی عنوان کرد: با این حال کریمی قدوسی از پاسخ وزیر قانع نشد.

 پیگیری تغییر معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه

این نماینده با بیان اینکه  سوال پنجم کریمی قدوسی در مورد علت تغییر معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه بود و گفت این جابجایی در شرایط حساس صورت گرفته که جای سوال دارد، اظهار کرد: ظریف در توضیح این جابجایی بیان کرد که اینکه گفته می‌شود تغییر معاون وزیر خارجه تحت فشار خارجی صورت گرفته، تهمت و توهین به وزارت خارجه و حتی نظام جمهوری اسلامی است و هیچ کسی یا کشوری جرات ندارد چنین مسئله‌ای را با وزیر خارجه جمهوری اسلامی مطرح کند.

مجدد کریمی قدوسی از پاسخ وزیر قانع نشد.

 ظریف: برخوردهای لازم حقوقی و دیپلماتیک با همایش منافقین در فرانسه

نقوی حسینی گفت: در ادامه جلسه سوال قاضی پور نماینده ارومیه از وزیر امور خارجه مطرح شد، سوال وی این بود که چرا دستگاه دیپلماسی با موضوع برگزاری همایش منافقین در فرانسه با کشور فرانسه و سایر کشورهایی که در این همایش حضور داشته و علیه ایران صحبت کردند برخوردهای لازم صورت نگرفت.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه گفت که این سیرکی که منافقین هر سال برگزار می‌کنند، با پول عربستان سعودی و جمع شدن آدم‌های بی‌هویت شکل می‌گیرد و ما همه نوع برخوردهای لازم حقوقی و دیپلماتیک را کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

قاضی پور گفت: پس وزارت خارجه از اقدامات خود به گزارش بدهد تا بعد بگویم قانع شدم یا نه.

 پیگیری حق آبه ایران از رودخانه هیرمند

در ادامه جلسه، سوال کیخا، دهمرده و شهریاری از وزیر امور خارجه مطرح شد. سوال نمایندگان مذکور در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در مورد حق آبه جمهوری اسلامی و به ویژه استان سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند بود. آن‌ها به جهت اهمیت حق آبه هیرمند و تاثیر آن بر سیستان و بلوچستان معتقد بودند که باید در این زمینه همت بیشتری صورت بگیرد.

ظریف در پاسخ گفت:  دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد و برنامه‌های جامعی در این زمینه دارد. از راه‌اندازی و احیای بنادر تا بهداشت و درمان و صنعت و کشاورزی و غیره و توجه مذکور برخواسته از توجه نظام به مناطق محروم است.

به گفته وزیر امور خارجه، ایران یک عضو از اعضای شورای عالی آب است و در حوزه دیپلماسی، موضوع آب از موضوعات اصلی دیپلماسی جمهوری اسلامی با افغانستان است.

وی ادامه داد: تلاشمان را هم در دولت و هم در دستگاه دیپلماسی به کار می‌گیریم تا حق و حقوق ملت ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان در حوزه آب تامین شود. در پایان بنابراین شد که جلسه مشترکی بین نمایندگان و وزارت امور خارجه گذاشته شود و موضوع بررسی گردد.

نقوی حسینی تاکید کرد: آخرین سوال، سوال پورابراهیمی نماینده محترم کرمان بود. سوال وی این بود که چرا در شرایط اقتصاد مقاومتی و دوران پسابرجام که باید دیپلماسی اقتصادی محور فعالیت‌هایش باشد، چرا در این حوزه ضعیف‌ترین برنامه‌ها را داشتند و کمترین توجه به این موضوع بوده است.

ظریف در پاسخ گفت: فعالیت‌های دیپلماسی ما بیشتر جهت سیاسی و امنیتی دارد ولی واقعا ضرورت دارد رویکرد اقتصادی دیپلماسی تقویت شود. ما معتقدیم دستگاه دیپلماسی باید در خدمت معیشت مردم و در خدمت توسعه کشور باشد، با همین هدف ستاد هماهنگی روابط اقتصادی را در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم و قائم مقام وزارتخانه را هم مامور اینکار کردیم و دفتر ویژه‌ای هم دارد.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: همچنین کمیسیون‌های مشترکی بین ایران و سایر کشورها را به دستگاه های مربوط دادیم تا فضای کاری آن‌ها اقتصادی شود و ما فقط نظارت می‌کنیم و دیگر اینکه به سفرا گفتیم و به آن‌ها برنامه هم داده ایم، رویکرد اقتصادی آن هاست و آن‌ها را به گسترش فعالیت‌های اقتصادی کشور وارد کرده‌ایم ولی نیاز به اصلاحات بیشتر داریم.

با وجود اینکه محمد جواد ظریف عنوان کرد در کلیه سفرهای وزیر خارجه هم تیم اقتصادی در راس سفر هستند، پورابراهیمی از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
این هلو کاست برای بعضی ها مثل خرمالو است که برای حال گیری مرتب گفته می شود تا انها یی که از خرمالو بدشان می اید حا لشان گرفته شود البته نه در جایگاه رییس جمهوری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
سئوال: آیا در واقعه هلوکاست تعداد زیادی انسان کشته شده یا نه. حتی اگر هم یک نفر باشد، جنایت است. آقای احمدی نژاد با طرح آن فلاکتی عظیم برای این کشور ببار آورد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین