کد خبر: ۳۸۹۵۳۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
تبادل امکانات بین ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم

واکنش‌ها به استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران/ماموریت بمب‌افکن‌های روسی چیست؟

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته است: همکاری بین ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت علیه جریان تروریستی تکفیری در سوریه از مدتی قبل آغاز شده و در مسیر فزاینده ای در حال انجام و اجراست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- خبر استقرار جنگنده‌های بمب‌افکن روسیه در یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به مواضع دعش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. روسیه و ایران آن را تائید و آمریکا نیز با لحنی انتقادی به آن واکنش نشان داده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز، اخیراً برخی رسانه‎‏ها مدعی شده بودند که جنگنده بمب‌افکن‌های استراتژیک "TU-22M3” روسیه با هدف حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه، در پایگاه هوایی همدان مستقر شده‌اند. گفته شده است که این هواپیماهای جنگنده از پایگاه هوایی "موزدوک" در روسیه به همدان انتقال یافته‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز در واکنش به این خبر، روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه از پایگاه نوژه در همدان استفاده کرده‌اند.

واکنش‌ها به استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران/ماموریت بمب‌افکن‌های روسی چیست؟

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه، تصریح کرد: همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم. 

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در همین ‌باره گفته است: همکاری بین ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت علیه جریان تروریستی تکفیری در سوریه از مدتی قبل آغاز شده و در مسیر فزاینده ای در حال انجام و اجراست.

 کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی طی گفتگویی درخصوص همکاری های ایران و روسیه در جهت مقابله با گروههای تروریستی در سوریه،  اظهار داشت: همکاری بین ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت علیه جریان تروریستی تکفیری در سوریه از مدتی قبل آغاز شده و در مسیر فزاینده ای در حال انجام و اجراست.

وی افزود: از آغاز این همکاری با جلسات، ملاقات ها و رفت و آمدهای متعددی که بین کشورهای کشور عضو این همکاری در سطوح عالی سیاسی، امنیتی و فرماندهان نظامی انجام شده، تشریک مساعی دقیق و مناسبی با توجه به منافع مشترکی که در این همکاری بین سه کشور وجود دارد، صورت گرفته است.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ظرفیت های نظامی، اطلاعاتی، فرماندهی، آموزشی و سرزمینی کشورهای عضو در اختیار این همکاری قرار گرفته و در خصوص این تبادل ظرفیت به تناسب پیشرفتی که در میدان های عملیاتی انجام و موفقیت هایی که در طول این همکاری حاصل می شود، تصمیم گیری صورت می گیرد.

ایران هیچ پایگاه نظامی به روسیه نداده است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر فلاحت پیشه در مورد حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان گفت: اخطار شما ناظر به اصل 146 قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم.اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه های مطرح کرده تکذیب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را به صورت علنی مطرح کرده ایم گفت: این همکاری به خاطر بحران تروریستی است که برخی کشور های مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند، می باشد. آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریسیتی در منطقه آغاز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه در مسئله سوریه نزدیک است گفت: فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران از ابتدا در مورد سوریه درست بود به طوری که مقاومت می‌کرد که بحران آفرینی‌ها در سوریه باعث جرقه زدن آتش در کل منطقه می شود.

وی با ابراز خوشنودی از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری دارد گفت: آرای ما در حل بحران تروریستی در منطقه با روسیه نزدیک است و همکاری می کنیم اما  به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی نه به روسیه نه به کشور دیگری در ایران داده نشده است.

واکنش پنتاگون 

همچنین وزارت دفاع آمریکا به استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران واکنش نشان داد و گفته است که این مسئله تأثیری بر فعالیت‌های هوایی آمریکا در سوریه نخواهد داشت.

مارک تونر با اشاره به حملات هوایی جنگنده‌های روسی به مواضع گروههای مخالف در سوریه، افزود: هنوز واشینگتن و مسکو در زمینه همکاری علیه داعش به توافق نرسیده‌اند.

به گزارش آفتاب، هواپیماهای روسیه پیشتر برای حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه باید مسافتی بیش از 2150 کیلومتر را می‌پیمودند، در حالی که فاصله پایگاه هوایی همدان تا محل استقرار نیروهای داعش در حومه پالمیرا سوریه تنها 900 کیلومتر است.این مسافت برای جنگنده‌های روسیه 60 درصد کوتاه‌تر است.

این جنگنده بمب‌افکن‌های استراتژیک روسیه به دلیل بزرگی - بزرگ‌ترین جنگنده بمب‌افکن جهان - مناسب استقرار در پایگاه هوایی روسیه در شهر بندری لاذقیه سوریه نیستند. روسیه هنوز تعداد جنگنده بمب‌افکن‌های مستقر شده در پایگاه هوایی همدان را اعلام نکرده است. پیشتر روسیه برای حمله موشکی به مواضع داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه از حریم هوایی ایران و عراق استفاده کرده است.

بمب‌افکن‌های روسی در همدان چه می‌کنند؟

محمدعلی مهتدی نیز در شبکه خبر سیما با بیان اینکه پایگاه هوایی سوریه در لازقیه توان پذیرش این بمب افکن های بزرگ را ندارد افزود: استقرار این بمب افکن ها در ایران بر اساس طرح بسیار بزرگ نظامی میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه است. وی گفت: هدف از این طرح، یکسره کردن مسئله نظامی در حلب است.

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در این برنامه گفت: با توجه به کودتا در ترکیه و بی اعتماد شدن این کشور به غرب، ترکیه می خواهد حاشیه امنیت خود را با گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و روسیه افزایش دهد.

هادی محمدی کارشناس سیاسی نیز در این برنامه گفت: سطح جدیدی از همکاری ها و در حد به کار گیری از هواپیماهای راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چشم انداز تحولات سوریه شکل گرفته است.این چشم انداز در مسائل عراق و ممکن است در مسئله یمن نیز اتفاق بیفتد و روس ها نقش جدی تری را به عهده گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
دنیا را با عینک رنگ مختلط دیده شود ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
1
0
بخاطر هزینه های جنگ در سوریه و تجهیز حزب الله لبنان و انصارالله یمن
ایرانی
|
Sweden
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
6
خلاصه مواظب روسیه باشیم قابل اعتماد نیست فردا نیاد اطلاعات کشور رو بفروشه اخه تاریخ نشون داده روسیه فروشنده خوبیه
رضا
|
United States of America
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
2
از خواب بیدار شو !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
2
اینها فقط برای ترساندن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
2
5
طبق اصل 146 قانون اساسی ایجاد هرگونه پایگاه خارجی ولو برای امور صلح آمیز ممنوع است چه برسد برای بمباران یک کشور دیگر.
پاسخ ها
شنذشق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
بله درسته. ولی هیچ پایگاهی ایجاد نشده.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین