کد خبر: ۳۹۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

بمب‌های خوشه‌ای بیش از 400 تن را در سال 2015 کشته‌اند/ یک سوم قربانیان، کودک هستند

ائتلاف بین‌المللی ضد بمب‌های خوشه‌ای امروز (پنجشنبه) اعلام کرد بیش از 400 تن در سال 2015 در اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای کشته شده‌اند که اکثر آنها در درگیری‌های سوریه، یمن و اوکراین بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
بمب های خوشه‌ای که یا از طریق بمباران هوایی یا آتش توپخانه انداخته می شوند ، هنگام انفجار به صدها بمب کوچک تبدیل و در منطقه بمب‌های خوشه‌ای بیش از 400 تن را در سال 2015 کشته‌اند/ یک سوم قربانیان، کودک هستندوسیعی پراکنده می شوند که گاهی این بمب های کوچک عمل نمی‌کنند و پیدا کردن و خنثی سازی آنها کار بسیار دشواری است. همین امر موجب می شود مدتها پس از پایان درگیری‌ها، بر اثر انفجار این بمب‌های کوچک شمار زیادی غیر نظامی کشته یا معلول شوند. 

این بمب های کوچک به ویژه برای کودکان به علت ظاهر شبیه اسباب بازی و رنگهای درخشانشان بسیار خطرناکند. 

در بیانیه این ائتلاف بین المللی آمده است در سال 2015 ، انفجار بمب های خوشه ای حدود 417 کشته بر جا گذاشت که بیش از یک سوم آنها کودک بودند. شمار واقعی تلفات ناشی از انفجار این بمب ها احتمالا از این رقم بسیار بیشتر است. 

جف آبرامسون، مدیر برنامه نظارت بر مین‌های زمینی و مهمات خوشه‌ای که بخشی از این ائتلاف بین المللی به شمار می رود به این خبرگزاری گفت :  این رنج و آلام همچنان ادامه دارد و هنوز هم غیر نظامیان بخش اعظم قربانیان بمبهای خوشه‌ای را تشکیل می‌دهند. متاسفانه ما هم اکنون شاهد موج جدیدی از افرادی هستیم که در هنگام حملات با این بمب‌ها مجروح می‌شوند و لازم است کاربرد این مهمات در مناقشات به شدت محکوم شود.

آبرامسون به آمار و ارقام تلفات بمبهای خوشه‌ای در سال 2014 اشاره ای نکرد اما افزود: این آمار به طور پیوسته به علت دشواری‌های موجود در جمع آوری اطلاعات به ویژه در مناطق درگیری مانند سوریه، مرتب اصلاح می شود. 

در گزارش این ائتلاف بین المللی آمده است: اکثریت قربانیان بمب‌های خوشه ای در سال 2015 در کشور سوریه (248 نفر) بوده است و پس از آن به ترتیب یمن (104 نفر) و اوکراین (19نفر) قرار دارند.  هیچیک از این کشورها از امضا کنندگان کنوانسیون منع مهمات خوشه‌ای نیستند که بر اساس آن هر گونه کاربرد ، ذخیره سازی، تولید و انتقال این گونه تسلیحات ممنوع است. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این کنوانسیون که در سال 2010 اجرایی شد ، همچنین کشورها را به نابودسازی ذخایر بمبهای خوشه ای و پاکسازی نواحی آلوده ملزم می سازد. 

از ماه اوت سال 2015 ، ‌پنج کشور دیگر شامل کلمبیا ، ایسلند، پالائو ، رواندا و سومالی این کنوانسیون را تصویب کردند. با الحاق کوبا و موریس مجموع تعداد کشورهایی که این کنوانسیون را امضا کرده یا پذیرفته‌اند به 119 کشور می رسد. 

گزارشها همچنین از مصدومیت بر اثر این بمب‌ها در لائوس ، لبنان ، افغانستان ، صحرای غربی، چاد ، کامبوج و قره باغ حکایت دارد. 

این گزارش در آستانه برپایی ششمین نشست کشورهای عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای منتشر می شود که قرار است طی روزهای پنجم تا هفتم سپتامبر در ژنو برگزار شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین