کد خبر: ۳۹۳۳۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶

عوامل تشدیدکننده طلاق چیست؟

روند افزایشی آمار طلاق در کشور طی سال‌های اخیر چنان سیر صعودی به خود گرفته که در همین سال‌ها، افراد بسیاری اعم از مسئول، کارشناس و دولتمرد نسبت به این معضل به‌شدت ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
روند افزایشی آمار طلاق در کشور طی سال‌های اخیر چنان سیر صعودی به خود گرفته که در همین سال‌ها، افراد بسیاری اعم از مسئول و دولتمرد و نماینده مجلس گرفته تا مراجع تقلید و شخصیت‌های دینی و فرهنگی نسبت به این معضل به‌شدت ابراز نگرانی‌ کرده و خواستار فکری اساسی برای حل آن شده‌اند.

در حال حاضر بنا بر آمار به‌طور متوسط از هر چهار ازدواج در تهران یک مورد و به طور متوسط در کشور از هر شش ازدواج یک مورد آن به طلاق می‌انجامد و اوضاع وقتی تأسف بار تر می‌شود که این روزها به‌جای افزایش جشن‌های ازدواج به‌تدریج شاهد رسم نامطلوب جشن طلاق در بین برخی خانواده‌ها هستیم.

درباره چرایی افزایش آمار طلاق و این که در مقابله با این موج ناخوشایند چه باید کرد با تنی چند از اساتید حوزه که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هستند به گفت‌وگو نشستیم:

دخالت‌های بی‌جا عامل تشدید طلاق

آیت‌الله علی اسلامی بابیان اینکه افزایش آمار طلاق نیازمند بررسی دقیق زمینه‌ها و علل آن از سوی اندیشمندان حوزه و دانشگاه است، اظهار داشت: یکی از عواملی که در افزایش آمار طلاق مؤثر است، کم‌توجهی به امور دینی و معنوی است چه آنکه بی‌شک التزام زن و مرد به اصول دینی و اخلاقی باعث می‌شود که کانون خانواده‌ها آن‌ها مستحکم باشد و با هر مشکل و اختلاف و تنشی، ارکان آن به‌آسانی سست نشود.

وی همچنین با اشاره به این‌که قطعاً اوضاع اقتصادی و معیشتی نیز می‌تواند در این مسئله دخیل باشد، گفت: علاوه بر مسئله اقتصادی نمی‌توان از دخالت بی‌جای برخی خانواده‌ها در تشدید معضل طلاق غافل شد چرا که گاهی مشاهده می‌شود برخی از نزدیکان و خویشاوندان به اسم دلسوزی و تعصب خویشاوندی به‌جای آن که مانع از بروز طلاق شوند خودشان به آتش به یار معرکه تبدیل‌شده و در تسریع در این امر که مبغوض ترین حلال الهی به شمار می‌رود، مؤثر هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ادامه داد: از سویی متأسفانه شاهدیم که در بین برخی زوجین، اصل ازدواج چندان روی اصول و ضوابط خود صورت نمی‌گیرد و لذا به همین خاطر در کم‌ترین زمان ممکن به طلاق توافقی می‌انجامد و این در حالی است که دین مبین اسلام به خوبی شرایط ازدواج آسان و آگاهانه را تبیین کرده است و اگر ما به توصیه‌های قرآنی و کلام اهل بیت (ع) دراین‌باره به خوبی توجه کرده و به این تعالیم عمل کنیم، دچار مشکل نمی‌شویم.

لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی درباره عواقب طلاق

وی افزود: به اعتقاد بنده راه کاهش آمار طلاق هم توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی و فرهنگ‌سازی مطلوب است و هم اینکه خود افراد و خانواده‌ها به عواقب و عوارض طلاق خوب بیندیشند و بعد تصمیم لازم را اخذ کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، دیگر عضو خبرگان رهبری نیز بابیان اینکه بدون تردید افزایش آمار طلاق به‌ویژه از نوع توافقی آن، زنگ خطر را در کشور به صدا درآورده است، گفت: برای مقابله با آسیب‌ها و آفات طلاق در جامعه نیازمند یک فعالیت علمی، فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی و رسانه‌ای هستیم تا به‌تدریج شاهد مهار این موج شوم باشیم.

وی افزود: در سال‌ها و ماه‌های اخیر مراجع عظام تقلید بارها نگرانی خود را در این باره نشان داده‌اند که در این باره لازم است همه نهادهای مسئول اعم از تقنینی و اجرایی و فرهنگی و رسانه‌ای نسبت به این موضوع حساس شده و در فرآیندی جمعی و هم افزایانه به شناسایی علل و عوامل تشدید طلاق و نیز اجرای راهکارهای جلوگیری از روند تصاعدی آن بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان داشت در شرایط کنونی گاه مشاهده می‌شود که طلاق و دریافت مهریه متأسفانه به هدف ازدواج تبدیل شده و این در حالی است که در قدیم این مسئله بسیار حداقلی بود و تشکیل زندگی‌ها بسیار استوار و پابرجا انجام می‌شد.

بی تفاوتی درباره طلاق امری بی معناست

وی خاطرنشان کرد: اساساً نگاه و رویکرد دین مبین اسلام این است که طلاق همواره به‌عنوان یک عامل ضعیف و حداقلی در جامعه باشد و افراد حتی‌الامکان از آن صرف‌نظر کنند نه اینکه مثل الآن برخی زوجین به‌راحتی به دنبال راه‌حل طلاق می‌روند.

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی نیز با اشاره به این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر افزایش آمار طلاق در جامعه و آسیب‌های ناشی از آن بی‌تفاوت باشد، اظهار داشت: در این میان به‌ویژه مسئولان و دولتمردان باید با در نظر گرفتن همه شرایط و زمینه‌هایی که در بروز و تشدید این مسئله دخیل است، می‌بایست در طرح‌ها و برنامه‌های خرد و کلان خود به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که درنهایت شاهد کاهش آمار طلاق در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این خصوص نمی توان از نقش مسموم و آثار نامطلوب تهاجم فرهنگی دشمن به خصوص از طریق شبکه های ماهواره ای و سایت های مبتذل اینترنتی همچنین شبکه های اجتماعی غافل شد چرا که این ها در متلاشی کردن بنیان خانواده ها تاثیر به سزایی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: در مواجهه با معضل طلاق ما باید آسیب شناسی دقیق و کارشناسانه ای داشته باشیم تا ببینیم واقعاً چرا وضعیت ما در عرصه فرهنگی و اجتماعی به اینجا رسیده است .

وی افزود: طبعاً هم حوزویان و هم دانشگاهیان ، چهره های فرهنگی ، اصحاب رسانه و صاحبان تریبون وظیفه دارند که مردم و به خصوص نسل جوان را نسبت به خطرات و آفات طلاق آگاه کرده و همچنین راه های زندگی مسالمت آمیز و با محبت و عشق را به زوجین جوان آموزش دهند.
منبع: خبرگزاری تسنیم


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
0
0
قوانین ژاپنی را دست کم نگیرید. آنهایی که در کشوری قانونمند زندگی می کنند. آنقدر قانونمند که وکلایشان به مرز فقر رسیده اند چون خبری از خبط و خطا و به تبع آن دفاع نیست.

در ژاپن وکلا کاسب طلاق نیستند
عوامل طلاق
۱_
۲_

...
۷_ وکیل های کاسب
۸_ برنامه ساعت نه رادیوی ایران که توسط راونکاو غیر مجاز ، روانشناس غیر مجاز گمراه می کند.

( هیچ روانشاس و روانکاو بدون تجویز روانپزشک حق تجویز و توصیه ندارد .در دانشگاه هم هدف تربیت روانشناس و روانکاو جهت افزایش کیفی و کمی پژوهش های روان است نه دخالت در درمان با
تجویز و توصیه همچنین روانشناس بالینی )
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
0
0
ازدواج جشنو سرویس طلا. بعد هم. طلاق. و کرفتن. مهریه. کا سبی. از. با لاتر. واقعا. به. عنوان. یک. مادر. دلم. برای. این. پسر. های. مادر. مرده. می سوزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
1
فضای مجازی یکی از عوامل اصلی طلاق شده.راهکار و جایگزینش هم فقط میتونه کتاب و مطالعه باشه.هر چه زودتر به خودمان بیاییم.
ناش ناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
1
علت اصلي افزايش طلاق دو موضوع افزايش قيمت سكه از سال 1390 و همچنين ورود فارغ التحصيلان جوان رشته حقوق به بازار وكالت است. خودم بارها شاهد بودم كه اين افراد از روي بي تجربگي با دادن اطلاعات نادرست و وعده هاي نشدني به خصوص به زنان، باعث از هم پاشيدن زندگي زوج ها شده اند.
البته قصدم توهين به وكلاي جوان نيست ولي اين يك واقعيته كه اين روزها در مملكت جريان داره و واقعا بايستي فكري براش بشه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین