کد خبر: ۳۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۸

آلمان سلاح هسته‌ای می‌سازد

آفتاب‌‌نیوز : «رابرت شولز» که از سال 1988 تا 1989 مسئولیت وزیر دفاع را در آلمان به عهده داشت، گفت: ما باید درباره چگونگی واکنش در برابر تهدید هسته‌ای از سوی کشورهای تروریست، به شکلی مناسب و در موارد حاد، با سلاح هسته‌ای، به طور جدی بحث کنیم.

آلمان سلاح هسته‌ای ندارد و شولز اعتراف کرد اظهاراتش تابوی موجود در آلمان در این باره را شکسته است.

شولز که یکی از اعضای کابینه آنجلا مرکل است، گفت: برلین نخست باید سعی کند ضمانت‌های الزام‌آور را از سوی متحدان ناتو به دست آورد که از آلمان هنگام تهدید هسته‌ای این کشور، حمایت کنند.

اما وی اصرار کرد اگر چنین ضمانت‌هایی به شکل رسمی از سوی ناتو به آلمان داده نشود، آنگاه این کشور نیاز دارد که خود سیستم بازدارنده هسته‌ای بسازد.

چنین حرکتی نقض آشکار پیمان 4+2 است که در آن آلمان مسیر اتحاد را در سال 1990 با خاتمه بخشیدن به طور رسمی به حقوق اشغال پس از جنگ دوم جهانی در آمریکا، اتحاد جماهیر سابق، بریتانیا و فرانسه پیمود.

بر اساس بند 3 این پیمان، آلمان ساخت و مالکیت و کنترل بر تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی را محکوم کرد.

«راینر اشتاینر» یی از اعضای حزب مخالف «دموکرات‌های آزاد» در پارلمان آلمان، به شدت از مطرح کردن ساخت سلاح هسته‌ای توسط آلمان انتقاد کرد.

اشتاینر با بیان اینکه اگر معاهده‌های بین‌المللی را زیر سئوال ببریم، چه حقی خواهیم داشت که از دیگران بخواهیم به آنها پایبند باشند افزود: امنیت آلمان با وجود داشتن سلاح هسته‌ای نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه کاهش پیدا می‌کند.

هفته گذشته ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه هشدار داده بود که در صورت حمله کشورهای حامی تروریسم به فرانسه، این کشور حمله هسته‌ای علیه آنها انجام خواهد داد.

شیراک از کشور خاصی نام نبرد اما کاملا مشخص بود که خطابش به ایران است که مظنون به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای است در حالی که تهران بارها این موضوع را انکار کرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین