کد خبر: ۳۹۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۲

هيچ زندانی ایرانی،سوءتغذيه ندارد

آفتاب‌‌نیوز : دكتر پرويز افشار افزود: رقم سرانه بهداشت و درمان زندان‌‏ها در 6 سال گذشته ثابت مانده و هيچ افزايشي نداشته است كه اميدواريم سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي براي سال آينده رقم 4 هزار ريال را تصويب كند. 

وي، با اشاره به نيازهاي بهداشتي زندانيان، افزود: بر اساس بررسي‌‏هاي دقيق نيازهاي زندانيان به بسته‌‏هاي بهداشتي، آموزش‌‏هاي بهداشتي و برنامه‌‏اي سلامت و درمان، افزايش رقم سرانه ضروري است؛ زيرا در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتي زندان, با مشكلات جبران‌‏ناپذير مواجه خواهيم شود. 

افشار با اشاره به رديف‌‏ خاص كنترل بيماري‌‏هاي بازپديد و نوپديد براي زندان‌‏ها، خاطرنشان كرد: علاوه بر سرانه، بودجه ديگري براي بهداشت و درمان زندان‌‏ها اختصاص داده مي‌‏شود. 

معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان‌‏ها و اقدامات تاميني كشور, گفت: رديف خاص كنترل بيماري‌‏هاي بازپديد و نوپديد در سال 1380, يك ميليارد تومان بوده است كه به صورت متمركز تخصيص داده مي‌‏شد و از سال 81، 31 درصد آن به صورت متمركز و 70 درصد به صورت غيرمتمركز به استان‌‏ها اختصاص داده شد.
 
به گفته وي؛ علي‌‏رغم تلاش‌‏هاي صورت گرفته تنها 52 درصد از 70 درصد بودجه غيرمتمركز را استان‌‏ها جذب كرده‌‏اند و درخواست داده‌‏ايم كه رقم اين رديف خاص، افزايش يابد. 

افشار با اشاره به اينكه در بدو ورود، به هر زنداني يك بسته بهداشتي تحويل داده مي‌‏شود، افزود: بسته‌‏هاي بهداشتي شامل لباس زير, صابون, شامپو, حوله, خميردندان و ساير اقلام مورد نياز است. 

به گفته افشار, به دليل كمبود اعتبارات، تنها در بخشي از زندان‌‏هاي كشور، امكان توزيع بسته‌‏هاي بهداشتي وجود دارد و انجام اين امر مهم در زندان‌‏ها تنها باز سرانه بهداشتي ميسر نيست؛ بلكه اعتبار آن از محل صرفه‌‏جويي‌‏ها و ساير رديف‌‏هاي اعتباري تامين مي‌‏شود. 

معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان‌‏ها و اقدامات تاميني كشور افزود: برنامه غذايي زندانيان، توسط كارشناسان تغذيه تهيه و در اختيار مراكز طبخ قرار مي‌‏گيرد و مسوولان بهداشت و درمان زندان‌‏ها بر اين امر نظارت دارد. 

وي تصريح كرد: تمام افرادي كه در آشپزخانه‌‏هاي زندان‌‏ها كار مي‌‏كنند، اعم از پرسنل و زنداني، بايد كارت و گواهي سلامت داشته باشند كه صدور اين كارت منوط به انجام آزمايش‌‏هاي مختلف و لازم، براي تاكيد سلامتي است. 

وي يادآور شد: سرانه غذايي مورد نظر زندان‌‏ها در سالهاي گذشته، مبلغ 5 هزار و 700 ريال براي سه وعده غذايي بوده است كه اخيراً اين مبلغ افزايش يافته است. 

وي، با تاكيد بر اهميت تغذيه در زندان‌‏ها, گفت: تغذيه، نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌‏ها دارد و علي‌‏رغم اعزام هيات‌‏هاي متفاوت به زندان‌‏ها، هيچ گزارشي در خصوص سوءتغذيه از زندان‌‏ها دريافت نشده است.
 
وي، در تغيير رژيم غذايي زندان‌‏ها با توجه به عادات و رسوم مناطق خبر داد و افزود: در زندان‌‏ها برنامه‌‏اي خاص غذايي سنتي متناسب با آداب و رسوم هر استان اجرا مي‌‏شود و از غذاهاي سنتي استفاده مي‌‏شود كه در آن استان مقبوليت دارد.
 
افشار خاطرنشان كرد: در زندان‌‏ها متناسب با رژيم غذايي زندانيان، برنامه غذايي تنظيم شده و به زندانيان متناسب با تجويز پزشك، دارو غذا داده مي‌‏شود. 

به گفته معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان‌‏ها و اقدامات تاميني كشور، در صورتي كه رژيم غذايي تجويزي پزشك زندانيان، توسط زندان رعايت نشود، مي‌‏توانند به مسوولان زندان شكايت كنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین