کد خبر: ۳۹۵۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

۱۷ باور غلط درباره سالم زندگی‌کردن

همه‌ی ما عاداتی داریم که چون در اخبار یا از یک دوست قابل اطمینان شنیده‌ایم به تصور خودمان درست هستند. هرقدر هم از انجام این عادات متنفر باشیم باز هم به انجام آنها مبادرت می‌ورزیم چون فکر می کنیم این عادات درست هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
برای مثال، از ماکروفر پرهیز کنید. آیا وسیله‌ی سالمی است؟یا روزانه مولتی ویتامین مصرف کنید. عادتی درست یا بی‌معنی است؟شاید از ۱۷ باور غلط درباره سالم زندگی‌کردنشنیدن پاسخ این سوالات که برای سالم زندگی کردن در ذهن‌تان وجود دارد متعجب شوید.

۱.رژیم سم‌زدایی

کسی نیازی به سم‌زدایی ندارد. مگر اینکه مسموم شده باشد. بدن ما مجهز به یک سامانه‌ی فیلترینگ بسیار کارا است که جلوی ورود تمام مواد مضری را که می‌خوریم می‌گیرد. این سامانه از دو ارگان سم‌زدا تشکیل شده است :‌ کبد و کلیه.

کلیه‌های ما خون را تصفیه و مواد زائد رژیم غذایی را از آن حذف می‌کنند و کبد فرایند درمان و سم‌زدایی همه‌ی مواد شیمیایی را که می‌بلعیم انجام می‌دهد. این دو ارگان به اتفاق یکدیگر بدن ما را بطور طبیعی ضدعفونی می‌کنند.

۲.فقط خوردن غذاهای کم‌چرب

بر طبق توصیه‌های USDA  در دهه‌ی ۱۹۹۰، میلیون‌ها آمریکایی که به دنبال کاهش وزن هستند از غذا‌های کم‌چرب و پرنشاسته استفاده ‌می‌کنند. آنها کره‌ی گیاهی را جایگزین کره‌ی حیوانی، غذا‌های بدون چربی را جایگزین معمولی و در مصرف غذا‌های خامه دار و غنی افراط می‌کنند. اما بی‌نتیجه است.

هشت سال آزمایش روی ۵۰۰۰۰ خانم که نیمی از آنها رژیم کم چرب مصرف می‌کردند انجام شد و نتیجه این بود که این رژیم تاثیری بر کاهش ابتلا به سرطان سینه، کلسترول، سرطان‌های دیگر و بیماری‌های قلبی نداشت. علاوه بر این هیچ‌یک از آنها کاهش وزن نداشتند. توصیه‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف به اندازه‌ی چربی‌های مفید نظیر چربی آجیل، ماهی و آوکادو در واقع برای شما مفیدند. پس اگر تا به حال در رژیم غذایی‌تان نبوده‌اند، آن‌ها را اضافه کنید.

۳.پرهیز از مایکروفر

پاپ کرن را در ماکروفر سریع‌تر درست کنید.

همه‌ی ما شایعاتی را در مورد اینکه غذاهای ماکروفری مواد مغذی خود را از دست می‌دهند، شنیده‌ایم. خوشبختانه از نظر بیشتر ما این اشتباه است. اجاق‌های ماکروفر با کمک انرژی امواج، غذاها را می‌پزند. این امواج باعث لرزش سریع مولکول‌های غذا می‌شوند و انرژی آن به گرما تبدیل می‌کند.

برخی از مواد مغذی موجود در غذا بر اثر گرم شدن شروع به متلاشی شدن می‌کنند، که این ربطی به پخته شدن آنها در ماکروفر،‌ روی گاز یا چیز دیگری ندارد. اما از آنجا که مواد غذایی در ماکروفر سریع‌تر آماده می‌شوند، گاه ویتامین‌ها در این روش پخت بهتر باقی می‌مانند.

۴.قولنج بند انگشت را نگیرید

تا همین اواخر اعتقاد بر این بود که گرفتن قولنج بند انگشتان نه تنها خوب نیست بلکه به مفاصل آسیب می‌رساند. گرچه چندین تحقیق این نظریه را به کرسی نشانده‌اند،‌ ولی برخی تحقیقات این کار را برای نرم کردن مفاصل مفید هم می‌دانند.

گرک کائوچوک پروفسور توانبخشی دارویی و سرپرست تحقیقات دانشگاه آلبرتا در مطالعه‌ی اخیر روی PLOS  می‌گوید: "در مورد گرفتن قولنج انگشتان هنوز نمی‌توان اظهار داشت که آیا اگر فرد بتواند قولنج انگشتانش را بگیرد نشان سلامت مفاصل است و اگر نتواند این‌کار را انجام دهد نشان وجود مشکل است”.

۵.پرهیز از مونوسدیم گلوتامیک(افزودنی‌های مجاز خوراکی)

مونوسدیم گلوتامیک ‌(MSG)  ماده‌ای است که به بسیاری از غذا‌ها افزوده می‌شود تا مزه‌ی آنها را بهبود بخشد. خوردن آن برای انسان بلامانع است.

مونوسدیم گلوتامیک همواره با یکسری نشانه‌ها همراه است که از بی‌حسی در پایین گردن گرفته تا حس خستگی عمومی به دنبال هم ایجاد می‌شوند و به "سندروم رستوران چینی‌” معروف است. متهم اصلی در این حس پرخوری بیش از حد است نه مونوسدیم گلوتامیک.

۶.خوردن سفیده‌ی تخم‌مرغ به جای تخم‌مرغ کامل

زمانی‌که متخصین تغذیه بدلیل افزایش کلسترول ما را از خوردن کلسترول منع می‌کنند، بسیاری از افراد از خوردن زرده‌ی تخم‌مرغ پرهیز می‌کنند.

اما خبر خوب این است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد کلسترول موجود در رژیم غذایی ما (غذاهایی که می‌خوریم) تاثیر زیادی بر کلسترول خون ندارد. پس اگر کلسترول بالا ندارید بی‌خیال خوردن سفیده‌ی تخم مرغ نامطبوع به تنهایی شوید. صبح بخیر لذت خوردن تخم مرغ.

مطلب مرتبط: ۸ غذا که قدرت مغز شما را به شدت افزایش می‌دهد

۷.مصرف افراطی مایع ضدعفونی

چنانچه در طول روز مرتبا دستان خود را می‌شویید، استفاده از مایع ضدعفونی کننده کاملا غیر ضروری است. علاوه بر این مایع ضدعفونی کننده قادر به کشتن میکروب‌هایی نیست که با آب و صابون معمولی از بین می‌روند. برای نمونه "نرو ویروس” و "دیفیسیل” در مقابل این ژل‌ها ایمنی دارند.

۸.مصرف مقادیر زیاد ویتامین سی برای جلوگیری از سرماخوردگی

در حالی‌که مصرف اندک ویتامین سی عملکرد ضعیف سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، مصرف بیش از حد آن باعث بیماری می‌شود.

حد نهایت مصرف آن برای سالم زندگی کردن ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. مصرف بیش از این مقدار اسهال، تهوع، استفراغ، سوزش معده، سردرد و دیگر عوارض جانبی را بدنبال دارد.

۹.آبمیوه گرفتن

قند موجود در یک بطری سویای سبز از یک قوطی زغال کک بیشتر است. زمانی که آب‌ میوه‌ یا سبزجات را می‌گیرید در واقع تمام فیبر موجود در آنها را از بین می‌رود. فیبر عنصری کلیدی در حفظ شادابی شما تا وعده‌ی بعدی غذایی است.

چیزی که در آبمیوه باقی می‌ماند قند آن است. در کوتاه‌مدت رژیم کم پروتئین و پر قند،‌گرسنگی کاذب، تغییرات مزاجی، و انرژی کم را به دنبال دارد و در بلند‌مدت با توجه به این‌که ماهیچه‌ها از پروتئین تشکیل شده‌اند شروع به تحلیل رفتن می‌کنند.

۱۰.مصرف مولتی ویتامین

نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها روزانه مولتی ویتامین مصرف می‌کنند. با این حال نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق در زمینه‌ی مصرف داروها در این زمینه به فرجامی نرسیده است.

این بدان معنی نیست که برای بقا به مقداری ویتامین نیاز نداریم. بدون ویتامین‌هایی نظیر ویتامین  A ،C و E‌ تبدیل غذا به انرژی به سختی انجام خواهد شد و منجر به نرمی استخوان و کمبود ویتامین C‌ خواهد شد. موضوع آن است که تحقیقات نشان می‌دهد که ما از مواد غذایی بیش از نیاز بدنمان این ویتامین‌ها را جذب می‌کنیم و نیازی به مصرف قرص باقی نمی‌ماند!

۱۱.نگه داشتن نفس بعد از عطسه کردن دیگران

وقتی کسی بدون اینکه جلوی دهانش را بگیرد عطسه یا سرفه می‌کند،‌ باکتری‌های موجود در دهانش با سرعت نزدیک به ۵۰ تا ۲۰۰ متر در ساعت به بیرون پرتاب می‌شوند.

اگر در آن  نزدیکی باشیم نگه داشتن نفس کمکی به جلوگیری ورود باکتری‌ها به دهان، بینی و چشمان ما نخواهد کرد. تنها مانع از کشیدن باقی باکتری‌های معلق در نزدیک صورت‌مان به دهان خواهد شد و صد در صد نخواهد بود.

۱۲.استفاده از میز سرپایی

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا روی تقریبا ۴۰۰۰ شهروند بزرگ‌سال آمریکایی انجام شده،‌ ایستادن پشت میز سرپایی در مقایسه با نشستن پشت میز، مزیتی در زمینه‌ی پیشگیری از مرگ و میر ندارد.

هرچند که در کوتاه‌مدت، ایستادن کالری بیشتری نسبت به نشستن می‌سوزاند، پس چنانچه نگران افزایش وزن خود هستید ایستاده کار کنید.

۱۳.استفاده از محافظ‌های بهداشتی در توالت فرنگی

ویروس‌هایی نظیر اچ-آی-وی و تبخال در بیرون از محیط گرم و مطبوع بدن انسان دوام نمی‌آورند. اما چنانچه از توالت عمومی که پیش از شما شخص دیگری روی آن نشسته استفاده می‌کنید، عوامل بیماری‌زا نخواهند توانست شما را آلوده ‌سازند.

علاوه بر این پوست ما مانع مقاومی در مقابل میکروب‌ها است. (‌ مگر این‌که زخم باز یا خراشیدگی داشته باشید که در را به روی باکتری‌ها بگشاید.

۱۴.لبنیات معمول یا شیر بادام

در سال‌های اخیر مصرف روزانه‌ی لبنیات در بین عموم رواج یافته است و در صدر آنها شیر بادام قرار دارد. بادام به خودی خود منبعی سرشار از پروتئین است. اما یک لیوان معمولی شیر بادام تنها حاوی ۲٪ بادام است که تقریبا هیچ پروتئینی ندارد. تمام ویتامین‌ها به آن اضافه شده‌اند. پس اگر به ‌دنبال یک منبع غنی و سالم هستید سویا، سرشیر یا شیر کم چرب را انتخاب کنید.

۱۵.جرم‌گیری گوش با شمع

جرم‌گیری گوش با شمع به این صورت است که یک‌ شمع مخروطی شکل را داخل  گوش فرو می‌برند. افرادی  که این کار را انجام می‌دهند آن را برای زدودن جرم گوش و عفونت‌های گوشی موثر می‌دانند. که طبق گفته‌ی کلینیک مایو این امر صحت ندارد.

تحقیقات حاکی از آن است که این کار تاثیری بر جرم گوش ندارد و به بهبود و درمان دیگر مشکلات گوش کمکی نخواهد کرد. در عوض جرم گوش را به نقاط عمیق‌تر گوش فرو می‌برد و بدتر از آن، گاه باعث سوختن صورت،مو، پوست سر و گوش‌مان می‌شود.

۱۶.استفاده از دوچرخه‌ی خوابیده به جای دوچرخه‌ی معمولی

در سالن‌های ورزشی این دوچرخه‌های ثابت را دیده‌اید که پوزیشن بدن را به حالت متمایل به عقب با پا‌ها به صورت بازتر قرار می‌دهند.

چنانچه آسیب بدنی خاصی در شانه، زانو یا لگن نداشته باشید، استفاده از این نوع دوچرخه‌ها غیرضروری است.

۱۷.پرهیز از گلوتن

چنانچه جزو ۱٪ از شهروندان آمریکایی باشید که از بیماری سلیاک رنج می‌برید، گلوتن روی شما اثر منفی ندارد. در واقع مطالعات حاکی از آن است که بیشتر  مردم از کمی نفخ و گاز معده در هنگام غذا خوردن رنج می‌برند و خوردن یا نخوردن گندم تاثیری بر این موضوع ندارد. پس پیش بسوی خوردن نان باگت برای سالم زندگی کردن.

منبع: هلث /ترجمه: بازده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
2
0
سیگار کشیدن هم فواید فراوانی دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین