کد خبر: ۳۹۶۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
سفر صالحی به بروکسل و لندن و دیدار با مسئولان دیپلماتیک غربی

مذاکره صالحی با اروپایی‌ها درباره مشکلات‌بانکی/ افزایش مبادلات بازرگانی ایران و اروپا

رئیس سازمان انرژی اتمی هشت ماه بعد از اجرایی شدن برجام دور تازه‌ای از رایزنی‌ها را به منظور افزایش مبادلات تجاری و همکاری هسته‌ای با مسئولان اروپایی آغاز کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر صالحی هفته گذشته در سفر به بروکسل و لندن دیدارهای سازنده‌ای را با مسئولان دیپلماتیک غربی از سرگذراند و درباره مشکلات موجود بر سر راه اجرای برجام و همکاری‌های علمی و فنی ایران در عرصه بین‌المللی گفت‌وگو کرد. صالحی روز پنجشنبه گذشته در یکی از مهم‌ترین دیدارهایش با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مشکلات پولی و بانکی که به دنبال تحریم‌های امریکا علیه کشورمان همچنان پس از اجرای برجام وجود دارد، به گفت‌وگو نشست. 

موگرینی پس از این این دیدار گفت: «چندین کانال برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا گشوده‌ایم و به آرامی و پیوسته کانال‌ها را می‌گشاییم و همکاری‌ها را تحقق می‌بخشیم.» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «طرف ایرانی و اروپایی توافقنامه برجام را به طور کامل اجرا کردند. ما برجام را اجرا کرده‌ایم. هنوز مشکلات جزئی وجود دارد که هر دو طرف می‌توانند بر آن غلبه کنند.»

وی همچنین گفت: «درباره مشکل بانکداری، به طور خاص ما و شخص من بانک‌های اروپایی را به رفتن به ایران و مشارکت در طرح‌های توسعه تشویق می‌کنیم. وقتی دیدم در 6 ماه اخیر مبادلات بازرگانی ایران و اتحادیه اروپا افزایشی باور نکردنی یافته است، خیلی امیدوار شدم. ما به افزایش مبادلات خود در بخش بازرگانی و بخش‌های دانشگاهی، تحقیقاتی، علمی، فناوری، فرهنگ و انرژی ادامه خواهیم داد. وی گفت که به نتیجه‌بخش بودن این همکاری‌ها در نظام بانکی خوش‌بین است.»

 وزیر خارجه بلژیک: ایران را شریکی قابل اعتماد برای اروپا می دانیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان سفرش به بروکسل با «دیدیه ریندرز» وزیر خارجه بلژیک درباره همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این نشست ضمن تأکید بر همکاری‌های اقتصادی بر لزوم گسترش مناسبات سیاسی بین ایران و بلژیک و نیز اتحادیه اروپا اتفاق نظر داشتند. وزیر امور خارجه بلژیک گفت: «ایران را شریکی باثبات و قابل اعتماد برای اروپا می‌دانیم و بر همین اساس می‌توانیم شاهد توسعه روابط با این کشور باشیم.» دیدیه ریندرز با تأکید بر اینکه به دنبال ارتقای روابط دوجانبه با تهران هستیم، به سفرهایش به تهران و همچنین دیدارهایش با مقامات ایرانی در بلژیک اشاره کرد و افزود: «ما بسیار تمایل داریم در بخش‌های مختلف با ایران همکاری کنیم؛ بویژه در بخش‌های اقتصادی که امیدوارم بعد از این دیدار شاهد توسعه در این بخش هم باشیم.»  وی در ادامه به سفر هیأت اقتصادی بلژیک به ایران اشاره کرد و گفت: «البته ما در چندین طرح در ایران فعال هستیم.»

عضویت قریب‌الوقوع ایران در طرح هسته‌ای «ایتر»

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جریان سفر به بروکسل از توافق بر سر عضویت ایران در طرح هسته‌ای بین‌المللی ایتر خبر داد. صالحی پس از ملاقات «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به برداشته شدن قدم‌های مثبت در زمینه همکاری‌های علمی و فنی ایران و اروپا اشاره داشت و تصریح کرد: «بزودی موضوع عضویت ایران در پروژه ایتر (رآکتور گرمای هسته‌ای بین‌المللی) به طور رسمی اعلام خواهد شد.» طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای معروف به «ایتر» در جنوب فرانسه نزدیک شهر نیس واقع شده است. هدف این پروژه تولید انرژی برق ارزان و سالم برای حفظ محیط زیست و تداوم پذیر با استفاده از فرآیند هم جوشی در نوع جدید رآکتور هسته‌ای است. در این پروژه اتحادیه اروپا و چندین کشور مطرح در حوزه انرژی هسته‌ای از جمله روسیه، امریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن و هند فعال هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از استقبال طرف‌های اروپایی از مشارکت کشورمان در پروژه گداخت هسته‌ای اروپا موسوم به جت (JET) خبر داد و گفت: «در دیدار با کمیسیونر انرژی اروپا بحث‌هایی هم درباره فعالیت در چارچوب یورو اتم صورت گرفت.» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه به پیشنهاد طرف‌های اروپایی در زمینه علمی بویژه «کوانتوم بیولوژی» و «کوانتوم انرژی» اشاره کرد و گفت: «ما از یک ماه پیش مرکزی در این زمینه راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار شد با طرف‌های اروپایی همکاری کنیم.» وی در ادامه گفت که طرف‌های اروپایی برای حمایت‌های مالی از برنامه‌های علمی و تحقیقاتی هسته‌ای کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند. صالحی در جریان سفرش به بلژیک همچنین از یک شرکت تخصصی پزشکی هسته‌ای بلژیک بازدید و با مدیران آن گفت‌وگو کرد.

گفت‌وگوی صالحی و ‌هاموند درباره مشکلات اجرای برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سفر اروپایی خود بعد از بروکسل به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین‌المللی انجمن جهانی هسته‌ای در انگلیس، عازم لندن شد و با فیلیپ ‌هاموند، وزیر دارایی انگلیس درخصوص ضرورت رفع موانع بانکی با ایران گفت‌وگو کرد. صالحی درخصوص این دیدار گفت: «بعد از عملی شدن برجام گشایش‌های فراوانی ایجاد شد و خیلی از بانک‌ها در حال حاضر با ایران کار می‌کنند. با این حال بانک‌های بزرگ هنوز وارد میدان نشده‌اند.»

به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری ایران افزود: «در جریان دیدار با آقای‌ هاموند این مسأله  مطرح شد و من احساس کردم که ایشان تلاش می‌کنند در ارتباط با رفع این مشکل راه حل‌هایی را پیدا کنند.» وی بیان داشت: «ما در این باره به طور مفصل صحبت کردیم اما تا نتیجه قطعی و کاملی نگیریم، نمی‌توانیم قطعاً موضوع را مطرح کنیم، لذا این طور می‌توان گفت که کار رو به پیشرفت است و به جد در حال دنبال کردن موضوع هستند.» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در جریان سخنرانی‌اش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در لندن با تأکید بر پایبندی تهران به تعهداتش در برجام، گفت: «توقع داریم که طرف مقابل نیز هرچه سریع‌تر به تعهداتش در زمینه رفع تحریم‌ها عمل کند.» صالحی افزود: «از زمان توافق هسته ای وین تاکنون، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای دو گزارش ارائه کرده است که در آنها بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تصریح شده است.» وی با بیان اینکه دو طرف باید به تعهدات‌شان عمل کنند، تأکید کرد: «در غیر این صورت شرایط به گونه‌ای خواهد بود که یک طرف کاملاً به تعهداتش عمل کرده و طرف دیگر دائماً بهانه‌تراشی می‌کند.» صالحی اظهار داشت: «ما از طرف مقابل توقع داریم که هرچه سریع‌تر به تعهداتش در زمینه تحریم‌ها جامه عمل بپوشاند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین