کد خبر: ۳۹۸۸۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
از افزایش تنش با آمریکا تا کاهش حقوق‌ها و قطع یارانه‌ها

تهدیدات جدی پیش‌روی عربستان/پادشاهی سعودی در حال افول؟

در طول سال‌های اخیر درگیری‌های عربستان سعودی در کشورهای سوریه و یمن و هزینه‌های سرسام‌آور جنگ در آن کشورها نیز بر مشکلات مالی این کشور در تامین بودجه لازم برای تامین هزینه‌ها افزوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «پاتریک کاکبرن» خبرنگار روزنامه «ایندیپندنت» که سال‌ها تحولات خاورمیانه را گزارش داده است اشاره می‌کند که تهدیدات جدی پیش‌روی عربستان/پادشاهی سعودی در حال افول؟همزمان با بدتر شدن روابط میان عربستان سعودی و امریکا، آن کشور در داخل با چالش‌های اقتصادی جدی مواجه شده است که از جمله آن حقوق کارگران و کارمندان کاهش یافته است و سوبسیدهای غذایی و برق نیز قطع شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این روزنامه بریتانیایی می‌نویسد: «حقوق صدها نفر از کارکنان خارجی بیمارستان در عربستان سعودی به مدت هفت ماه است که پرداخت نشده است. آنان این هفته دست به اعتصاب زدند و یکی از بززگراه‌ها در استان شرقی عربستان سعودی را در ابراز مخالفت ممنوعیت قانون اعتصاب و برگزاری تظاهرات مسدود کردند. خشم کارکنان از این موضوع بود که می‌گفتند کارفرمایان به کارکنان سعودی حقوق‌ها را به طور منظم پرداخت نمی‌کنند». 

این روزنامه اشاره می‌کند که وضعیت کارگران در طول ماه‌های اخیر در عربستان سعودی بدتر شده است و بخش عمده آن به دلیل کاهش هزینه‌های دولت پس از کاهش قیمت نفت بوده است؛ وضعیت به‌گونه‌ای بوده که کارگران غذا هم دریافت نکرده‌اند. 

این روزنامه اشاره می‌کند که حقوق کارکنان و کارگران در عربستان سعودی کاهشی ۲۰ درصدی داشته است و اضافه کاری‌های پرداخت شده قبلی دیگر تکرار نمی‌شوند. این روزنامه اشاره می‌کند که این مسئله می‌تواند مخاطراتی سیاسی برای عربستان سعودی به همراه داشته باشد و در این‌باره می‌نویسد: «در برخی کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه نخبگان فاسد و مستبد حاکم هستند و یک سیستم حمایتی گسترده از طریق آنان از بقیه جمعیت بومی حمایت می‌کند که هزنیه‌های آن از طریق درآمدهای‌نفتی تامین می‌شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیمی از هزینه‌های دولتی عربستان سعودی به حقوق و دستمزدها و کمک هزینه‌های کارکنان اختصاص یافته بود. با کسری بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری عربستان در سال ۲۰۱۵ میلادی به نظر می‌رسد که مشکلات اقتصادی آن کشور ادامه داشته باشد. شرکت‌های عمرانی و ساختمانی بزرگی مانند «اوگر» و «بن‌لادن» با مشکلات اقتصادی زیادی به دلیل عدم پرداخت‌های دولتی مواجه شده‌اند. اوگر تنها ۸ میلیار دلار بدهکار است. کارگران ساختمانی که از جنوب آسیا به عربستان سعودی آمده‌اند در حال حاضر منتظر پرداخت حقوق معوقه خود و چک‌های یکماهه‌ای هستند که به آنان داده شده است. بسیاری از آنان خواستار بازگشت به کشورهای مبداء هستند». 

ایندیپندنت اشاره می‌کند که در طول سال‌های اخیر درگیری‌های عربستان سعودی در کشورهای سوریه و یمن و هزینه‌های سرسام‌آور جنگ در آن کشورها نیز بر مشکلات مالی این کشور در تامین بودجه لازم برای تامین هزینه‌ها افزوده است. 

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که موضوع شوم دیگر برای ریاض آن است که ایالات متحده که مدت‌ها ضامن حفظ وضع موجود در عربستان سعودی بود اکنون موضعی خصمانه نسبت به متحد قدیمی خود پیدا کرده است. سنای امریکا به این موضوع رای خواهد داد که آیا دولت عربستان سعودی مسئول پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر می‌باشد یا خیر. بعید است که این طرح تبدیل به قانون شود اما خود نشانه‌ای از افول پادشاهی عربستان سعودی و تعمیق مشکلات ان کشور در داخل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
1
یعنی جنگ سوریه فقط برای عربستان هزینه داره ، واسه ایران سود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
1
0
یه فکری به حال خودتون کنید نه اینکه مردم رو مسخره کنید
علی رضا
|
Germany
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
1
لطفا جای "عربستان" را "یک جای نزدیک" بگذارید و به جای "ماههای اخیر" بگذارید "سالهای اخیر"
آیا هنوز همین تیتر را انتخاب می کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
2
خدایا سپاسگزاریم از تو واینکه می گویند چاه کن همیشه قعر چاه است درمورد سعودیهای ظالم مصداق پیداکرده که در زمان تحریم کشورمان چه کارهای ظالمانه ای را در حق مردم ایران خصو صا در زمینه اقتصادی در مجامع بین الملی انجام دادند وفشارهای اقتصادیی که مردم ما متحمل شدند بیشترش متوجه عملکرد ظالمانه سعودیهاست که انشا>الله خودشان در آتش افروخته خود خواهند سوخت
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
2
سلام
انشاا..عربستان در اینده نه چندان دوری بادرگیری‌های که در کشورهای سوریه و یمن فراهم نموده وعامل اصلی کشت وکشتار مردم مظلوم این کشورهاست ودرشکل گیری 11سپتامبر نقش اصلی بعهده داشته ومعرفی شده وظهور داعش از دامن نا پاک انهاست
به اضمحلال نزدیک میشود وجنگ های قبیله ای محقق میشود امین یا رب العالمین
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
1
بچه بودمو عاشق خدا
همیشه با خودم می گفتم که صدام این جنگ ناجوانمردانه ای را که با ما شروع کرده خدایا کی جزاشو می دی
اندکی زمانی نبرد که خدای ما نشون داد سزای این ظلم چطوری داده می شه.
همیشه منتظر جزای ظلم عربستان به مردمم بودم.
خدای عادل ما داره کارشو می کنه.
خیلی دوستت دارم خدا
یارانه بگیر
|
-
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
میدونید که اونها چقدر یارانه میدهند به مردم ؟ ماهی 2000 ریال !! بعد هر 4 ریالشون میشه یه دلار!! یعنی 540 دلار که با ریال خودمون میشه ماهی دومیلیون تومان .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین