کد خبر: ۳۹۹۳۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
توافق تاریخی اوپک پس از 8 سال اختلاف؛ آیا باید نسبت به این توافق خوش‌بین بود؟

ایران هرگز برسر نفت مصالحه نخواهد کرد/باید شاهد منازعه بیشتر ایران و عربستان باشیم؟

در مرکز و محور مناقشه اختلاف‌نظر میان ایران و عربستان سعودی قرار داشته است. فایننشال تایمز اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد عربستان سعودی موضع انعطاف‌پذیرتر و ملایم‌تری را در قبال تولید نفت تهران در پیش گرفته است.توافق میان تهران و ریاض به صورت محرمانه صورت گرفته است و به نظر می رسد ریاض ملاحظاتی را درباره درک خواست ایران برای رسیدن به میزان تولید پیش از تحریم های بین المللی در نظر گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- موضوع اعلام توافق ضمنی اخیر اعضای اوپک درباره کاهش تولید نفت در صدر اخبارو تحلیل نشریات اقتصادی و مالی قرار گرفته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی با اشاره به توافق صورت گرفته این پرسش را مطرح می‌کند که کدام طرف و چه زمانی حاضر به عملی‌کردن این موضوع خواهد شد.

ایران هرگز برسر نفت مصالحه نخواهد کرد/باید شاهد منازعه بیش‌تر ایران و عربستان باشیم؟

این روزنامه می‌نویسد: «پس از نزدیک به پنج ساعت گفت‌و‌گو در الجزایر در عصر روز چهارشنبه نتیجه داد. «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران از صحبت با خبرنگاران خودداری کرد. او اعلام کرد که اوپک تصمیمی استثنایی گرفته است. وزیر انرژی عربستان سعودی نیز نشست را بدون هیچ پاسخگویی ترک کرد. به نظر می‌رسد پس از دو سال کلنجار‌رفتن اعضای اوپک در نهایت بر سر کاهش تولید نفت به توافق دست یافته‌اند. توافق در اساس بر سر کاهش تولید به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز است تا قیمت نفت افزایش یابد. با این حال، واقعیت آن است که تا پیش از جلسه رسمی پیش‌رو چالش‌ها و موانع برای اجرای  این توافق پابرجاست». 

این روزنامه اشاره می‌کند که در مرکز و محور مناقشه اختلاف‌نظر میان ایران و عربستان سعودی قرار داشته است. فایننشال تایمز اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد عربستان سعودی موضع انعطاف‌پذیرتر و ملایم‌تری را در قبال تولید نفت تهران در پیش گرفته است. این روزنامه اشاره می‌کند که توافق میان تهران و ریاض به صورت محرمانه صورت گرفته است و به نظر می‌رسد ریاض ملاحظاتی را درباره درک خواست ایران برای رسیدن به میزان تولید پیش از تحریم‌های بین‌المللی در نظر گرفته است. 

فایننشال‌تایمز با اشاره به نشست صورت گرفته در تازه‌ترین و بزرگترین مرکز کنفرانس افریقایی در الجزایر اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد تا بر تولید‌کنندگان نفت امریکا به خصوص شل از طریق کاهش تولید خود فشار وارد نماید. «مایکل ویتنر» رییس مرکز پژوهش در سوسیته جنرال می‌گوید:«عربستان سعودی و اوپک بار دیگر به مدیریت فعال بازار می‌پردازند». 

این روزنامه اما اشاره می‌کند که باید منتظر نشست رسمی ۳۰ نوامبر در وین باشیم چرا که توافق نهایی باید در آن جا صورت گیرد.

این نشریه اشاره می‌کند که بخشی از توافق عربستان سعودی به دلیل کمبودهای درآمدی و مالی اخیری بوده که ریاض با آن‌ها مواجه شده است و در این باره می‌نویسد: «کاهش قیمت نفت فشارهایی جدی را به منابع مالی عربستان سعودی وارد آورده به طوری که آن کشور مجبور به قطع حقوق کارمندان و کارگران بخش دولتی شده است». 

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد عربستان سعودی بر این باور است که ایران حتی اگر بخواهد هم قابلیت افزایش تولید نفت به میزان بیش از ۳.۷ میلیون بشکه در روز را نخواهد داشت و به همین‌خاطر است که بر روی کاغذ و در چانه‌زنی‌ها با این موضوع مخالفتی نخواهد کرد. 

این روزنامه در ادامه به نقل از یک منبع ایرانی می‌نویسد: «ایران در جنگ با نفت بشکه‌ای ۶ دلار در دهه ۸۰ میلادی برنده شد اکنون سعودی‌ها در حال تلاش برای پیروزی با نفت بشکه‌ای ۴۵ دلار هستند». این مقام تحلیل تصمیم گیرندگان سعودی در این باره که ایران توان افزایش تولید را ندارد رد کرده و افزوده است که ایران می‌تواند تا میزان ۳.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. 

ایران هرگز برسر نفت مصالحه نخواهد کرد/باید شاهد منازعه بیش‌تر ایران و عربستان باشیم؟

نشریه «اکونومیست» نیز با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو می‌باشد که کشورهای عضو اوپک با کاهش تولید نفت موافقت کرده‌اند. این نشریه اما به پایداری این تصمیم خوش‌بین نیست و می‌نویسد:«نه تنها به دلیل رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی  بلکه به دلایل متعدد دیگر نیز ۱۴ عضو اوپک نمی‌توانند در میان خود به اجماع باثبات برسند. یکی از دلایل آن است که بخش زیادی از نفت تولیدی اکنون در خارج از حیطه کشورهای عضو اوپک است. بخش عمده‌ای از نفت امروز در سیبری و در امریکا تولید می‌شود. حتی اگر هم اعضای اوپک بر سر این موضوع توافق کنند نباید انتظار زیادی از آن داشت». 

اکونومیست در ادامه می‌افزاید: «از این پس باید شاهد منازعه بیش‌تر ایران و عربستان باشیم. ایران هرگز بر سر کاهش تولید نفت مصالحه نخواهد کرد. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اکنون لغو شده‌اند در نتیجه، ایران خواستار به حداکثر‌رسانی میزان تولید خود می‌باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
خبر گزاری ها : تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اکنون لغو شده‌اند در نتیجه، ایران خواستار به حداکثر‌رسانی میزان تولید خود می‌باشد.

همه اهل خبر دنیا ، اذعان دارند ، که شواهد لغو تحریم ها چشمشان را پر کرده ،
یک عده کم در داخل تکرارلغو نشده دارند.
این را حساب نمی کنند ، سنگ انداختی ساده و هیچ تخصص و وقت گیر نیست ، اما در آوردن سنگ
پیچیده ، وقت گیر و تخصص می خواهد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
عربستان وهابی بداند ایران قدرت اول منطقه است.
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
کشوری که فقط روی نفت اداره بشه به همین روز می افته ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین