کد خبر: ۴۰۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه - منطقه آسیا

تقابل یوزها و گرگ‌ها/ خاطرات شیرین ازبکستان تکرار می‌شود؟

ایران و ازبکستان روز پنجشنبه سومین دیدارشان در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در آسیا را برگزار می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
روز پنج‌شنبه بازی‌های سوم مرحله‌نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در آسیا برگزار می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران در این روز در تقابل یوزها و گرگ‌ها/ خاطرات شیرین ازبکستان تکرار می‌شود؟تاشکند مهمان ازبکستان است. این دیدار در ورزشگاه 34 هزار نفری بنیادکار برگزار می‌شود و قضاوت آن را بنجامین ویلیامز بر عهده دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شاگردان کی‌روش در حالی به مصاف ازبکستان می‌روند که از دو بازی گذشته خود یک پیروزی و یک تساوی مقابل قطر و چین کسب کرده‌اند و در سوی مقابل ازبکستان با دو پیروزی مقابل سوریه و قطر گام به این مسابقه می‌گذارد. در جدول رده‌بندی گروه A انتخابی جام جهانی، ازبکستان با 6 امتیاز صدرنشین است و تیم‌های ایران و کره جنوبی با 4 امتیاز در تعقیب این تیم هستند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران برای حضور در این مسابقه از روز یکم مهرماه اردویی را در ارمنستان آغاز کرده‌اند و پس از حدود 10 روز به تهران بازگشته‌اند و تمرین‌های خود را پیگیری کردند. البته در تمرین‌های آماده‌سازی برای دیدار با ازبکستان بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا خیلی دیر به جمع ملی‌پوشان اضافه شدند و بازیکنانی مانند سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و علیرضا جهانبخش به طور مستقیم از روسیه و هلند عازم ازبکستان شدند.

پژمان منتظری تنها غایب تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار خواهد بود که هنوز با مصدومیت ناشی از دیدار با چین دست و پنجه نرم می‌کند اما اشکان دژاگه دیگر ملی‌پوش فوتبال ایران که بازی با چین را به دلیل مصدومیت از دست داده بود در روزهای گذشته کار کردن با توپ را آغاز کرده و احتمالا با صلاحدید کادر فنی به این دیدار می‌رسد.

ازبک‌ها نیز 4 روز زودتر از ایران مسابقه‌های باشگاهی خودشان را تعطیل کردند تا آماده دیدار با شاگردان کی‌روش شوند. آن‌ها اردوی خود را با 26 بازیکن آغاز کردند و با توجه به نتایج اخیر تیم‌شان با روحیه بالایی در این دیدار حاضر خواهند شد.

دو تیم تاکنون 8 بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که حاصل آن 4 برد برای ایران و یک برد برای ازبکستان بوده و سه دیدار هم به تساوی ختم شده است. ایران از دو بازی اخیر خود در ازبکستان دو پیروزی یک بر صفر کسب کرده است.

آخرین دیدار دو تیم به سال 2015 بازمی‌گردد که در قالب یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند و ایران با گل وقت‌های پایانی مهدی ترابی توانست این تیم را در خاک کشورش شکست دهد. ایران و ازبکستان 4 سال پیش هم در انتخابی جام جهانی 2014 هم‌گروه بودند که ایران در ازبکستان و ازبکستان در ایران به پیروزی رسیدند. نکته حائز اهمیت درباره این دیدار این است که ایران هیچ گاه در ازبکستان شکست نخورده و تنها شکست تیم ملی مقابل ازبکستان در تهران اتفاق افتاده است.

از دیدار 4 سال پیش ایران با ازبکستان بازیکنانی مانند احسان حاج صفی، سید جلال حسینی، آندرانیک تیموریان، پژمان منتظری و کریم انصاری فرد در دو بازی گذشته برای تیم ملی ایران به میدان رفته‌اند و در سوی مقابل برای ازبکستان انزر اسماعیلف، عزیز بیک حیدرف، اودیل اخمدف و الکساندر گنریخ هنوز توپ می‌زنند.

نکته حائز اهمیت در این دیدار تقابل دروازه‌بان‌های دو تیم است. در دو دیدار گذشته برای ایران علیرضا بیرانوند درون دروازه قرار گرفته و تاکنون هم گلی را دریافت نکرده است. همین عملکرد را الکساندر لوبانف دروازه‌بان سابق پرسپولیس برای ازبکستان تکرار کرده است. لوبانف فصل گذشته جذب پرسپولیس شد اما در تقابل با سوشا مکانی موفق نبود و نیمکت‌نشین این دروازه‌بان محسوب می‌شد. پس از جدایی مکانی، بیرانوند به پرسپولیس پیوست و باز هم این دروازه‌بان ازبک در سایه این دروازه‌بان ایرانی قرار گرفت تا در نهایت تصمیم به جدایی از پرسپولیس بگیرد.

بدون شک ازبک‌ها که در دوره گذشته تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به کره جنوبی در رتبه دوم قرار گرفتند و حضور در جام جهانی را از دست دادند، امید زیادی برای صعود به جام جهانی 2018 روسیه دارند. ازبکستان از سال 1921 تا 1991 جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود و از سال 1991 با فروپاشی شوروی به صورت مستقل در مسابقه‌های ورزشی حضور می‌یابد و در صورت حضور در جام جهانی روسیه مطمئنا هواداران این تیم راحت‌تر می‌توانند جام جهانی را تماشا کنند.

لقب تیم ملی ازبکستان گرگ‌های سفید است و تیم ملی فوتبال ایران هم در سال‌های گذشته با لقب یوزهای ایرانی معروف شده‌اند.

رنگ غالب لباس تیم ملی ازبکستان در دیدارهای گذشته سفید بوده و با این حساب تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار از لباس‌های دوم خود یعنی رنگ قرمز استفاده می‌کند.

نکته دیگر درباره این دیدار قضاوت بنجامین ویلیامز استرالیایی است که هنوز قضاوت او در دیدار ایران و عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتبال آسیا از خاطر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و هواداران ایرانی فراموش نشده است و کارلوس کی‌روش بلافاصله پس از مسجل شدن قضاوت ویلیامز نسبت به این موضوع معترض شد. با این حال باید دید ویلیامز قضاوت بی‌طرفانه‌ای در این دیدار خواهد داشت و یا اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین