کد خبر: ۴۰۰۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷

مشکل نوحه‌خوانی از کجا شروع می‌شود؟

احد ده‌بزرگی می‌گوید: مشکل نوحه‌خوانی از جایی شروع می‌شود که جوانان به صرف شوق، عشق و علاقه وارد این عرصه می‌شوند و شعر ساده و دم دستی انتخاب می‌کنند و می‌خوانند.
آفتاب‌‌نیوز :
این شاعر آیینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در ماه رمضان که  به کاربردی بودن شعر اشاره داشتند گفت: شعر کاربردی سرود و نوحه است. این نوحه‌ها وقتی خوانده می‌شوند همه مردم شهر همصدا آن‌ها را تکرار می‌کنند.

او با تأکید بر این‌که  مداحان ریشه‌داری داریم که باتجربه‌ هستند و از شعر خوب و پیام‌دار استفاده می‌کنند اظهار کرد: مداحان جوان باید حواس‌شان را  جمع کنند و بصیرت حضرت ابوالفضل (ع) را داشته باشند. باید رعایت کنند و هر شعری را که به دست‌شان می‌رسد نخوانند.

ده‌بزرگی در ادامه افزود: گاهی شعر نوحه بر روی تعدادی از آهنگ‌های ترانه‌ها گذاشته می‌شود، که برخی از این آهنگ‌ها بد است و با مراسم مذهبی ما همخوانی ندارد. این مسائل باید رعایت شود. این آهنگ‌ها از قبل بوده و چون در ذهن مردم ماندگار است به جای این‌که مردم حال کنند ضدحال می‌خورند. مکتب ما مکتب حال است. البته دشمن در این قضیه سرمایه‌گذاری کرده است. جوانان باید احتیاط کنند چرا که استفاده از این ترانه‌ها آثار منفی دارد.

این شاعر  متذکر  شد: نام امام حسین (ع) از اسماء مقدس است  و زمانی که این اسماء را به کار می‌بریم باید حواس‌مان را جمع کنیم که با دست و حنجره پاک این اسماء را به کار ببریم و این نام‌های مقدس را به آهنگ انحرافی و طرب‌آلود آلوده نکنیم. وقتی بزرگان و گذشتگان ما  به امام حسین (ع) سلام می‌دادند و می‌گفتند «السلام علیک یا ابا عبدالله»، اشک از چشمان مردم جاری می‌شد. این اشک‌ها را از چشمان مردم خشک نکنیم.

نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان فارس درباره ارتباط مداحان با آثار ادبی گفت: کسانی که در این عرصه پیشکسوت هستند علاوه بر مداحی، زمزمه‌های شعری نیز دارند؛ برای مثال در تهران حاج علی انسانی، حاج منصور ارضی، در شیراز حاج کاظم محمدی که اطلاعات خوبی در این زمینه دارد و زحمت زیادی کشیده است، در مشهد محمدجواد غفورزاده شفق. دوستان پیشکسوست در ادبیات و مقتل‌شناسی ریشه دارند و مقاتل و تاریخ را مطالعه کرده‌اند. مداحی و نوحه‌خوانی باید پشتوانه قوی و حساب‌شده داشته باشد. جوانانی که علاقه دارند وارد این حوزه بشوند باید به کلاس بروند و از کلاس‌های مداحی که در سراسر کشور برگزار می‌شود استفاده کنند.

او همچنین متذکر شد: جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند باید حواس خود را جمع کنند زیرا هرچه عزیزان پیشکسوت دارند حاصل یک عمر تجربه زندگی‌ آن‌هاست. ما در هر عرصه‌ای کارشناس داریم ولی عزیزان ما به کارشناس مراجعه نمی‌کنند و به خود زحمت نمی‌دهند. به صرف علاقه و عشق به امام حسین (ع) شعری را برمی‌دارند و می‌خوانند و به این نکته توجه ‌نمی‌کنند که مداحان پیشکسوت برای این کار زحمت کشیده‌اند. جوانان باید زحمت فراوانی بکشند.

 ده‌بزرگی با بیان این‌که در شیراز مداحی در دانشکده معارف تدریس می‌شود گفت: طی سال‌های گذشته بنیاد دعبل خزاعی و مرحوم علی آهی صحبت‌هایی برای سرمایه‌گذاری حساب‌شده بر روی مداحان داشتند و قرار شد مداحی به صورت رشته دانشگاهی باشد.  مداحان دوره معارف می‌گذرانند و در زمینه اهل بیت (ع) کار می‌کنند. از خواهران مداح نیز نباید غافل شد. در شیراز مؤسسه شهید سیدحمیدرضا رضازاده و فاطمیون را داریم.

این شاعر درباره نهادهایی که متولی آموزش مداحی هستند گفت:  بنیاد دعبل خزاعی مرکزش در تهران است و در سایر استان‌ها نمایندگی دارد. خانه مداحان هم هست که غلامرضا سازگار شاعر، نوحه‌خوان و روضه‌خوان مدیرعاملش است. بسیج مداحان در سراسر کشور دفتر دارد. همچنین طی سال‌های اخیر کانون مداحان را  مراکز امور تربیتی راه‌اندازی کرده است. به طور مثال این کانون دانش‌آموزان را در سراسر کشور در حرم شاهچراغ (ع) جمع کرد و سه روز با این‌ها کار کردیم. این حرکت‌ها زیر نظر مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده است. اگر جوانان همت کنند و خود را  به این مراکز برسانند و از آن‌ها استفاده کنند یا حداقل از سایت‌ها و نرم‌افزارهای راه‌اندازی‌شده استفاده کنند خیلی خوب است.

احد ده‌بزرگی درباره سروده‌های خودش که طی سال‌های گذشته در نوحه‌ها استفاده شده به «باز هم مرغ سحر بر سر منبر گل دم به دم می‌خواند...»  و شعر شش‌سالگی‌اش «گهواره خالی، قنداقه خونین، لای لای علی‌ اصغرم» اشاره کرد. همچنین گفت سال گذشته مثنوی ۱۰۰ بیتی وی درباره حضرت علی اکبر (ع) را حاج منصور ارضی در حضور مقام معظم رهبری در روز عاشورا خوانده است.

او با اشاره به کتاب جدید خود که به نام «فضیلت‌های حضرت ابوالفضل العباس (ع)» به زودی از سوی انتشارات آرام‌دل منتشر می‌شود گفت: این کتاب شامل ۱۱۰ رباعی است که به مناسبت سی و یکمین سال برگزاری شب شعر عاشورایی سروده شده است.

احد ده‌بزرگی  در پایان نمونه‌ای از رباعی‌های این کتاب را خواند:

پربارترین صاحب رحمت عباس/ دریای خروشنده غیرت عباس

در بیشه عشق شیر خیل شهدا/ حب شرف و روح فتوت عباس


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین