کد خبر: ۴۰۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۴

تاکید دانشجویان بر حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار دانشجوئی آفتاب در این نامه با اشاره به اینکه ملت ايران در اين روزها بيست و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب مردمي خويش را بر محور شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي گرامي مي‌دارند آمده است : آرمان مردم ما در اين انقلاب، معنويت، عدالت، آزادي و پيشرفت همه جانبه و توسعه‌پايدار بوده است و تصميم دارد با اتكا به نبوغ دانشمندان نخبه‌ ايراني و توانايي‌هاي سرشار اين مملكت، نمونه مطلوبي از تمدن نوين ايراني – اسلامي را كه ويژگي آن اعتدال و تأمين سعادت دنيوي و اخروي است ارائه نمايد. ما از آنجا كه در دستيابي به علوم و فناوري‌هاي روز جهان، محدوده‌ ممنوعه و خط قرمز علمي قائل نيستيم، حق خود مي‌دانيم از دستاوردهاي نوين دانش هسته ای كه كاربردهاي صلح‌آميز متنوعي در علوم مختلف دارد با تكيه بر دانش بومي استفاده نمائيم و اين حق ملي مطابق با تمامي قوانين حقوقي بين‌الملل از جمله پادمان NPT است.

امضا کنندگان این نامه معتقدند : در سال 1953 غرب به محوريت آمريكا و انگليس با مخالفت در برابر عزم مردم ايران به رهبري مرحوم دكتر مصدق و آيت‌الله كاشاني براي ملي شدن صنعت نفت دچار اشتباه بزرگي شد و دولت مستقل مصدق را سرنگون كرد. ولي در دهه‌ 70 ميلادي كه رژيم سرسپرده و دست نشانده‌ شاه، در ايران حكومت مي‌كرد آمريكا به خاطر منافعش مدافع و مدعي نظريه‌ نياز ايران به انرژي هسته ای و نيروگاه اتمي بوده و هنري كيسينجر وزير امور خارجه‌ اسبق آمريكا صراحتا از اين نظريه دفاع مي‌كرد. بعد از پيروزي انقلاب جهت تحقق آرمان استقلال و پيشرفت، دستيابي به قله‌هاي رفيع علمي و تكنولوژي، مورد توجه جوانان و جامعه قرار گرفت از همين رو استفاده‌ صلح آميز از انرژي هسته ای در رشته‌هاي مختلف علمي به ويژه نيروگاه اتمي بنا به خواست ملي در زمان دولت اصلاح طلب خاتمي، شتاب بيشتري گرفت و علي‌رغم مخالفت‌هاي مجدد كشورهاي غربي تا دستيابي كامل به تكنولوژي هسته‌ ای ادامه خواهد يافت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : اولويت اول ايران در مسير رسيدن به حق مسلم و قانوني خود در استفاده‌ مسالمت‌آميز از انرژي هسته ای روش گفتمان ديپلماتيك و مذاكرات كارآمد و عادلانه است تا به الگويي براي توليد صنعتي تحت نظارت آژانس دست يابيم، چرا كه در صورت عدم توليد سوخت هسته‌ ای براي مصارف صلح آميز در داخل خاك ايران هيچ تضميني به استمرار تحويل سوخت هسته ای از سوي اروپا و حتي روسيه نيست و اين خلاف استقلال كشور است و البته ايران نيز همچون گذشته بايد با راهكارهاي منطقي به جهان تضمين لازم را ارائه دهد تا نگراني‌هاي جهاني و هرگونه بهانه‌جويي مرتفع شود. اما سياسي كردن فعاليت‌هاي آژانس و محروم كردن ايران از حق قانوني خود مغاير با صلح و امنيت بين‌المللي و قوانين آژانس بوده و مشروعيت و استقلال اين سازمان بين‌المللي را نزد جوامع جهاني و دانشجويان هشيار زير سؤال مي‌برد.

نويسندگان نامه افزوده‌اند: در اين ميان رفتار دوگانه و متناقض آمريكا و تروئيكاي اروپايي، بر سر مساله‌ حق دستيابي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌ای از عجايب روزگار ما و آشكار كننده‌ ماهيت واقعي نظم نوين جهاني است. به راستي يك دانشجوي جوان چگونه مي‌تواند اين همه تهمت و افترا، زورگويي و قلدرمآبي، آپارتايد علمي و محروميت از فناوري، دوگانگي و تبعيض را تحمل و توجيه كند، غربي‌ها ابتدا گفتند كه سلاح هسته‌ای نداشته باشيد – در حالي كه خودشان كلاهك هسته‌ ای دارند و آمريكا سابقه استفاده از بمب اتم بر عليه مردم ژاپن را در كارنامه‌ي خود دارد و شيراك نيز كه داعيه‌دار خلع سلاح هسته‌ای است به تازگي كشورهاي حامي تروريسم را تهديد به بكارگيري سلاح هسته ای كرده است، در حالي كه گروهك تروريستي منافقين در خاك اروپا و در انگليس و فرانسه آزادانه براي عمليات تروريستي در ايران برنامه‌ريزي مي‌كنند. و اسرائيل به بهانه‌ دفاع از خود و تأمين امنيت، با رضايت آمريكا و اروپا، بيش از 300 كلاهك هسته ای دارد و مرتب ايران را تهديد مي‌كند و آمريكا در گرداگرد ايران، حضور نظامي داشته و براي سرنگوني نظام، علنا بودجه‌هاي ميلياردي اختصاص مي‌دهد – غربي‌ها سپس پا را فراتر گذاشته، گفتند سوخت هسته ای براي نيروگاه‌هاي اتمي نيز نداشته باشيد و بعد مطرح كردند كه دانشمندان ايراني در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي هم تحقيق نكنند. اگر اين طور پيش برود فردا خواهند گفت، دانشجويان ايراني در رشته‌هاي متنوع مرتبط با استفاده‌ي علمي از انرژي هسته ای تحصيل هم نكنند. ما ضمن ابراز تأسف و تعجب از عملكرد آژانس هسته ای از اين آژانس مي‌خواهيم با اولويت قرار دادن خلع سلاح هسته‌ ای در كل جهان، خصوصا عاري شدن منطقه‌ خاورميانه از اين سلاح مخرب، زمينه را براي استفاده‌ صلح‌آميز از انرژي هسته‌ ای، براي تمام كشورهاي عضو معاهده‌ NPT فراهم آورد. ما در صدد توليد بمب اتم نيستيم و در به كارگيري بمب اتم و سلاح كشتار جمعي، منع فكري و مذهبي داريم و آن را غلط مي‌دانيم. ما حتي حاضريم با وجود تهديدات فراوان پيش رويمان از نقش بازدارندگي دفاعي سلاح هسته‌ ای صرف نظر كنيم اما مجامع جهاني و آژانس بايد با خلع سلاح هسته ای اسرائيل كه به هيچ تعهدي پايبند نيست موجبات ايجاد تعادل و توازن در منطقه‌خاورميانه را فراهم كرده و نيز غرب به ايران تضمين امنيتي داده نيروهاي نظاميش را از منطقه خارج كند.

در اين نامه تصريح شده است: ما معتقديم كشورهايي كه سلاح هسته ای دارند بايد آن را نابود كنند و نگهدارنده‌ قدرت، سلاح هسته ای نيست، بلكه همراهي و ايمان ملت و ارده‌ آنان براي توسعه‌ پايدار ضامن بقاي قدرت است اما در مورد استفاده‌ صلح‌آميز از انرژي هسته‌ای و تحقيقات علمي، مگر ملت و جوانان ايراني، عقب افتاده و ناتوان هستند كه براي پيشرفت خود بايد به اين خفت‌ها تن دهند، حق ملت ما و دانشمندان و دانشجويان و مجامع علمي كشور، در دستيابي به علوم و صنايع وتكنولوژي هسته ای و امكانات دفاعي از هيچ ملتي در دنيا كمتر نيست و ما اين حق طبيعي را استيفا خواهيم كرد. ما به عنوان اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان كه نمايندگي هزاران دانشجوي فرهيخته‌ ايراني را به عهده داريم و معتقد به آموزه‌هاي دموكراسي ديني و بومي و حركت اصلاح طلبانه و آزادي‌خواهانه طبق مشي خاتمي عزيز هستيم، استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته ای را اجماع و خواست ملي همه ايرانيان مي‌دانيم و به دولتمردان مي‌گوييم، منطقي، عقلاني، حساب شده و با مشورت‌گيري از گروه‌هاي مختلف و عقلاي ملت، در مسير درست، مصمم حركت كنيد، و ما در صورت بروز چالش‌، نخواهيم هراسيد و پشتيبان شما خواهيم بود.

در بخش پاياني اين نامه آمده است: اساس اسلام بر پرهيز از جنگ و خشونت است اما صلح اسلام نيز حد و مرزي دارد. ما جنگجو نيستيم ولي در دفاع از خود مصمم و متحد خواهيم بود. نرمش بيش از حد ما باعث سوء استفاده‌ كشورهاي غربي شده است و شاهد اين مثل است كه «نيكي چو از حد بگذرد نادان خيال بد كند» ما صريحا اعلام مي‌داريم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت و يا تحريم ايران يك بازي باخت - باخت است و مشكلاتي براي همه خصوصا براي آمريكا در منقطه و براي اقتصاد جهاني و صدور نفت از منطقه خواهد داشت و طبق مصوبه مجلس ايران منجر به لغو تمامي عمليات داوطلبانه از جمله NPT خواهد شد. اگر غربيان در پي جنگ تمدن‌ها و احياي جنگ‌هاي صليبي هستند بدانند هرگونه حركت تهديدآميز با يك ملت شجاع و رشيد بازي با آتش است چنانچه نوام چامسكي به خوبي اذعان داشته است: «ايرانيان مردمي بزرگ هستند كه به شدت از بازداشته شدن از كاري منزجر هستند». اگر امروز توسط آمريكا تهديد به حمله نظامي شويم و يا توسط آلمان و انگليس و فرانسه تهديد به بردن پرونده‌ هسته ای به شوراي امنيت و تحريم اقتصادي و سياسي مي‌شويم، ديروز و در جريان دفاع مقدس، از جنگ با رژيم بعث، كه مجهز به تانك‌هاي آمريكايي، ميراژهاي فرانسوي، تسليحات شيميايي آلماني و مكر انگليسي ... بود سربلند و موفق بيرون آمده‌ايم و انشاءالله با تأييد الهي و همراهي ملي و حركت عقلاني دولت، شاهد ايراني پيشرفته و قوي خواهيم شد و با موفقيت اين تجربه‌ي اسلامي – ايراني، تبديل به ستاره‌اي در ممالك اسلامي و غير متعهد، و نقطه‌ي اتكا و اميد مظلومان و مستضعفان جهان خواهيم شد؛ چنين روزي دور نيست.

در ذيل اين نامه، نام تعدادي از تشكل‌هاي دانشجويي آمده است به اين شرح: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي تهران و علوم پزشكي تهران، تبريز و علوم پزشكي تبريز، شهيد بهشتي، گيلان، تربيت مدرس، صنعتي اصفهان، فردوسي مشهد و علوم پزشكي مشهد، چمران اهواز، علوم پزشكي شهيد بهشتي، هنر تهران، كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، كشاورزي و منابع طبيعي ساري، علوم پزشكي يزد، امور اقتصادي و دارايي، بين المللي امام خميني قزوين، هرمزگان، علوم پزشكي هرمزگان، علوم پزشكي گلستان، علوم پزشكي اهواز، كاشان، قم،‌ علوم پزشكي كرمان، علوم پزشكي ياسوج، علوم پزشكي مازنداران، زابل، شاهرود، دانشكده‌ي فني امام محمد باقر ساري، علوم و فنون بابل، همچنين مجمع اسلامي دانشگاه علوم پزشكي بابل و سازمان اسلامي دانشجويان ايران(سادا)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین